Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Spreekt de bijbel zichzelf tegen?

• Johanan

Je hebt gelijk Ellen het is mijn topic; en ik denk dat deze uitleg de rechtschapen en rechtvaardigheid van

onze Schepper aantoond.

Bij nader onderzoek blijkt dat deze teksten elkaar niet tegen spreken.. De ene uitspraak gaat specifiek over de aansprakelijkheid van het individu, terwijl de andere de mogelijkheid erkent dat iemands dwaling gevolgen heeft die van invloed zijn op zijn nakomelingen.

Uit de context van Ezechiël 18:20 blijkt dat het de individuele aansprakelijkheid is die hier wordt beklemtoond;… De ziel die zondigt, díé zal sterven, zegt vers 4.En als een man nu rechtvaardig blijkt te zijn en hij gerechtigheid en rechtvaardigheid heeft geoefend ! Hij zal beslist blijven leven;…Ezech. 18:5, 9. Na het bereiken van een leeftijd waarop iemand zelf verantwoordelijk is voor zijn daden, wordt iedereen dus individueel geoordeeld overeenkomstig zijn wegen;…(Ezech. 18:30.

Dit beginsel wordt geïllustreerd in het geval van een leviet die Korach heette. Tijdens de tocht van Israël door de wildernis werd Korach ontevreden over zijn dienstvoorrechten. In een poging zich priesterlijke taken toe te eigenen, kwamen Korach en enkele anderen in opstand tegen Jehovah’s vertegenwoordigers, Mozes en Aäron.

Omdat Korach en zijn opstandige medestanders zo aanmatigend waren naar het priesterambt te streven, een voorrecht waar ze geen recht op hadden, bracht Jehovah hen ter dood Num. 16:8-11, 31-33.

De zoons van Korach deden echter niet mee aan de opstand. God stelde hen niet aansprakelijk voor de zonde van hun vader.

Hun loyaliteit aan Jehovah had tot resultaat dat hun leven gespaard bleef Num. 26:10, 11.

Maar wat wordt er dan bedoeld met de waarschuwing in Exodus 20:5, een onderdeel van de tien geboden? Let ook hier de context . Jehovah wijdde het Wetsverbond met het volk Israël in. Na de voorwaarden van het verbond gehoord te hebben, verklaarden de Israëlieten publiekelijk: Alles wat Jehovah gesproken heeft, zijn wij bereid te doen;..Ex. 19:5-8. Zo ging het volk in zijn geheel een speciale relatie met Jehovah aan. De woorden in Exodus 20:5 waren dus feitelijk tot het hele volk gericht.

Als de Israëlieten Jehovah trouw bleven, had het volk daar voordeel van en genoot het veel zegeningen Lev. 26:3-8. Het tegenovergestelde was ook waar. Als het volk Israël Jehovah verwierp en valse goden achternaliep, trok hij zijn zegen en bescherming terug; dan overkwamen hun rampen Recht. 2:11-18. Het is waar dat er sommigen waren die rechtschapen bleven en ondanks de afvallige handelwijze van het volk Gods geboden onderhielden 1 Kon. 19:14, 18. Getrouwen hebben waarschijnlijk wat moeilijkheden ondervonden wegens de zonden van het volk, maar Jehovah betoonde hun liefderijke goedheid.

Toen Israël Jehovah’s beginselen zo schandelijk met voeten ging treden dat zijn naam een voorwerp van spot onder de naties werd, besloot Jehovah zijn volk te straffen door toe te laten dat ze in ballingschap naar Babylon werden gevoerd. Natuurlijk werden op die manier én individuele personen én zijn volk als groep gestraft Jer. 52:3-11, 27. De Bijbel laat zien dat Israëls collectieve schuld zo groot was, dat drie, vier of mogelijk meer generaties te lijden hadden onder de wandaden van hun voorouders, juist zoals Exodus 20:5 zegt.

Gods Woord bevat ook verslagen waarin afzonderlijke gezinnen en geslachten getroffen werden door het verkeerde gedrag van hun ouders en voorouders.

De hogepriester Eli krenkte Jehovah door toe te laten dat zijn nietswaardige, immorele zoons als priester aanbleven 1 Sam. 2:12-16, 22-25.

Omdat Eli zijn zoons meer eerde dan Jehovah, verordende God dat Eli’s familie afgesneden zou worden van het hogepriesterschap, wat gebeurde te beginnen met zijn achterachterkleinzoon, Abjathar 1 Sam. 2:29-36; 1 Kon. 2:27. Het beginsel uit Exodus 20:5 wordt ook geïllustreerd door het voorbeeld van Gehazi. Hij maakte misbruik van zijn positie als Elisa’s bediende om materieel beter te worden van de genezing van de Syrische generaal Naäman.

Bij monde van Elisa sprak Jehovah het volgende oordeel uit: De melaatsheid van Naäman zal u en uw nageslacht tot onbepaalde tijd aankleven;…2 Kon. 5:20-27. Gehazi’s nakomelingen plukten dus de wrange vruchten van zijn verkeerde daad.

Als Schepper en Levengever is Jehovah volkomen gerechtigd om te bepalen welke straf rechtvaardig en gepast is. Uit de bovenstaande gevallen blijkt dat kinderen of nakomelingen de kwalijke gevolgen van de zonde van hun voorouders kunnen ondervinden. Maar Jehovah hoort het luide geroep van de ellendigen, en individuele personen die zich in alle oprechtheid tot hem wenden, kunnen zijn gunst en zelfs een mate van verlichting ontvangen Job 34:28.

Johanan.

• Frederik D

Een hoog strijkijzergehalte.

• Johanan

Ja,maar niets tegen in te brengen want de wijsheid van deze wereld is

dwaasheid bij God;…En dit is wat de bijbel er over verteld,dus Goddelijke wijsheid.

Want er staat geschreven:in 1 Kor 1:19-28 „Ik zal de wijsheid van de wijzen doen vergaan en de intelligentie van de intellectuelen negeren.”  Waar is de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de debatvoerder van dit samenstel van dingen? Heeft God de wijsheid van de wereld niet dwaas gemaakt?  Want daar in de wijsheid Gods de wereld door middel van haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God goedgedacht door middel van de dwaasheid van wat wordt gepredikt, degenen te redden die geloven.

Want de joden vragen om tekenen en de Grieken zoeken wijsheid,  maar wij prediken een aan de paal gehangen Christus, voor de joden een oorzaak tot struikelen, maar voor de natiën dwaasheid;  voor hen echter die de geroepenen zijn, zowel joden als Grieken, Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods.  Want iets dwaas van God is wijzer dan de mensen, en iets zwaks van God is sterker dan de mensen.

Want GIJ ziet UW roeping, broeders, dat niet veel wijzen naar het vlees werden geroepen, niet veel machtigen, niet velen van edele geboorte;  maar God heeft het dwaze der wereld uitgekozen om de wijzen te beschamen; en God heeft het zwakke der wereld uitgekozen om het sterke te beschamen; 28 en God heeft het onedele der wereld uitgekozen en dat waarop wordt neergezien, de dingen die niet zijn, om de dingen die zijn, teniet te doen.

Johanan.

• Ellen-Josee

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Jij vindt het wel goed van God als hij jou straft

> voor wat je vader heft gedaan?

Sterker nog; ik zal alles in het werk stellen om datgene wat mijn vader of moeder heeft misdaan te vergoeden, en dat zijn niet alleen maar woorden.

• Ellen-Josee

Houtm035 Schreef:

——————————————————-

> > Natuurlijk niet!

> > Het is dezelfde God.

>

> Sorry, maar zo stellig als jij, ben ik van het

> feit dat de ‘Majesteits vorm’ een excuus

> is om te verdoezelen dat er minder zuivere

> channelings plaatsvonden..

> Het feit dat die duivelse Constantijn actief was

> in de tijd van het samenvoegen van de Bijbel maakt

> me nog meer argwanend.

> Maar hiermee zeg ik niet dat de Bijbel niets waard

> is.

Mja, dat zijn in mijn ogen verwarrende filosofieën waar ik me niet mee onledig houd.

>

> > Alleen er zijn aanwijzingen voor mensen die

> berechten en de uiteindelijke rechtspraak van God.

>

> Spreekt Jezus eigenlijk over 'mensen die anderen

> mogen berechten' ?

Jezus zei tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: wanneer de tijd aanbreekt dat alles vernieuwd wordt, wanneer de Mensenzoon in zijn majesteit zal zetelen op zijn troon, zullen ook jullie die mij gevolgd zijn plaatsnemen op de twaalf tronen en rechtspreken over de twaalf stammen van Israël.

Hier kan je het voortaan zelf even nakijken door op woorden te zoeken: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=&id18=1&pos=0&set=18&lang=nl

Ellen

• Frederik D

Je ziet niet eens dat je verzeild bent geraakt in een vicieuze cirkelredenering: de Bijbel heeft geen plooien en dus heeft de Bijbel geen plooien. Jouw bijbelgeloof is zuiver bijgeloof waarbij geen bel bij jou rinkelt.

De Bijbel bevat interne en externe tegenspraken en die zijn niet weg te poetsen. Maar wellicht moet je een ongelovige zijn om de Bijbel eerlijk te lezen.

Gij zult niet liegen … Wellicht het allermoeilijkste gebod. Ik zeg niet dat je opzettelijk liegt. Maar je spreekt wel op onopzettelijke wijze onwaarheden.

Probeer eens de Bijbel te lezen zonder de aanname dat de Bijbel tegenspraakloos is. Een aanname die totaal uit de lege lucht is gegrepen.

• Richard II

Als jou vader achteraf een moordenaar blijkt, laat jij je wel voor hem levenslang opsluiten?

• baldu

Johannan

Het tweede ontkent het eerste niet

Immers, straf is een onjuist begrip, hetgeen bedoeld wordt is karma

Hetgeen de vader doet, wordt karmisch overgedragen op het nageslacht.

Het nageslacht heeft daar dus ‘last’ van en kan dat uitzuiveren

Hetgeen gezegd kan worden is dat de zoon er de gevolgen van draagt.

Kijk eens in deze wereld, waar een vader bv een dief is

de omgeving bekijkt zelfs de zoon als de zoon van een dief

dan zal het ook wel een dief zijn

Eerlijk gezegd worden deze zaken inderdaad ook wel vaker overgedragen

En zelfs de vader die zijn vrouw mishandelt en zijn kinderen, kan dat gedrag

overdragen op zijn kinderen.

Schuld echter, is werkelijk een heel ander verhaal

Schuld impliceert ‘veroorzaker’.

De veroorzaker is dan niet degene die de straf draagt, immers deze zou gestorven kunnen zijn.

De schuldige is degene die handelt, niet degene die er vervolgens last van heeft

Baldu

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Vraag aan de prikkers.

> Is Ezechiël 18:20, waar staat dat ’een zoon

> geen schuld zal dragen wegens de dwaling van de

> vader’, in tegenspraak met Exodus 20:5, waar

> staat dat Jehovah „straf voor de dwaling van

> vaders brengt over zonen”?

>

> Johanan.

• baldu

Klppt Frans

Degenen die God werkelijk zoeken, en karmisch nog belast zijn

worden van dit karma verlost, door de liefde die zij voor God hebben

Baldu

Frans Schreef:

——————————————————-

> Johanan Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Vraag aan de prikkers.

> > Is Ezechiël 18:20, waar staat dat ’een zoon

> geen schuld zal dragen wegens de dwaling van de

> vader’, in tegenspraak met Exodus 20:5, waar

> > staat dat Jehovah „straf voor de dwaling van

> vaders brengt over zonen”?

> >

> > Johanan.

>

> Er staat in de laatste tekst dat de straf alleen

> verdergaat 'Voor de schuld van de ouders laat ik

> de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en

> het vierde, wanneer ze mij haten;

>

> Dat maakt een duidelijk verschil.

• Richard II

> Omdat Korach en zijn opstandige medestanders zo

> aanmatigend waren naar het priesterambt te

> streven, een voorrecht waar ze geen recht op

> hadden, bracht Jehovah hen ter dood Num. 16:8-11,

> 31-33.

> De zoons van Korach deden echter niet mee aan de

> opstand. God stelde hen niet aansprakelijk voor de

> zonde van hun vader.

> Hun loyaliteit aan Jehovah had tot resultaat dat

> hun leven gespaard bleef Num. 26:10, 11.

Numeri 16:

De HEER antwoordde Mozes: 24 ‘Draag allen op om bij de tenten van Korach, Datan en Abiram weg te gaan.’ 25 Gevolgd door de oudsten van Israël ging Mozes naar Datan en Abiram. 26 ‘Ga bij de tenten van die goddeloze mannen vandaan,’ zei hij tegen het volk, ‘en raak niets aan dat van hen is, anders komt u om vanwege hun zonden.’ 27 Iedereen ging bij de tenten van Korach, Datan en Abiram weg. Datan en Abiram kwamen naar buiten en bleven bij de ingang van hun tent staan, samen met hun vrouwen en kinderen. 28 Mozes zei: ‘Nu zult u inzien dat het de HEER is die mij gezonden heeft om alles te doen wat ik heb gedaan, en dat het niet uit mijzelf is voortgekomen. 29 Sterven deze mensen op de manier waarop iedereen sterft, treft hen hetzelfde lot als ieder ander, dan heeft de HEER mij niet gezonden. 30 Maar als de HEER iets laat gebeuren dat nog nooit gebeurd is, als de aarde haar mond openspert en hen met al hun bezittingen opslokt en zij levend in het dodenrijk afdalen, dan zult u inzien dat die mannen de HEER hebben afgewezen.’ 31 Nauwelijks was hij uitgesproken of de grond onder hun voeten spleet open, 32 de aarde opende haar mond en slokte hen op, met hun families, alle mensen van Korach en alles wat ze bezaten. 33 Zo daalden zij met allen die bij hen hoorden levend in het dodenrijk af. De aarde sloot zich boven hen, en zij waren uit de gemeenschap verdwenen. 34 Alle Israëlieten die eromheen stonden vluchtten weg toen ze hen hoorden schreeuwen, uit angst dat de aarde ook hen zou opslokken.