Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

WAT IS GODS RUST ?

• Douce.

Dat heeft als voordeel dat de eindtijd nog lang op zich laat wachten:D

Er moeten dan nog heel veel buitenaardse beurscrashes plaatsvinden, gepaard met vallende sterren.

Douce

• Frederik D

:)

• Gonnie

Prachtig !:D

• David

Uiteraard moet het niet bij die ene dag blijven maar…..

Heb jij geen verplichtingen?

Werk jij niet?

Heb jij geen gezin die al je aandacht vraagt?

Of als dat niet voor jou geldt kijk dan eens om je heen.

David ;)

• Stefan

Staat het ene los van het andere?

Voorbeeld; Er komt iemand, familie, bij mij langs, en blijft eten. Zelf bidden we nooit voor het eten, of danken; als ritueel.

Diegene vroeg aan ons, vlak nadat we elkaar eet smakelijk hadden gewenst, een moment van stilte om te bidden voor het eten.

Ik vroeg, na de stilte, waarom dat persé nodig was bij mensen in hun huis die dat niet deden. Diegene vroeg aan ons op dat moment min of meer respect voor die afzondering van de ander; een opgelegd ritueel (door wie?) of ‘contact zoekend’ gedrag, en was min of meer ontdaan van zo'n respectloze opmerking.(wie voor wie dan, vraag ik mij af)

Zo zie ik ook de zogenaamd verplichtte rustdag van de week; een opgelegd ritueel (door wie?) door uiterlijk gedrag van een afzondering voor een moment met Hem. En het daarmee te verwachten respect van anderen voor dit ritueel.

Is dat dan wat het geloof voorstaat? Of is het geloof een start, een sleutel, voor een permanent willen afstemmen op Hem in alles wat men zegt, doet of uitdraagt.

Dat lijkt meer op wat Jezus zei over het ‘'continu werken’'. En dat heeft niets met maatschappij, gezin of andere verplichtingen te maken, dan ‘'deze werken van Hem te willen ondergaan, door het innerlijk afstemmen op deze werken’'.

• Frans

Ik denk dat jouw vergelijking in deze niet klopt.

Je eerste voorbeeld kan beschouwd worden als afdwingen, hoewel je toch uit respect die persoon tegemoet kan komen, overigens heb ik het daar ook wel eens moeilijk mee.

Wat de rustdag betreft is het zo, zeker in deze tijd dat ons gewoon de tijd ontnomen wordt in deze maatschappij, om die persoonlijke tijd met God te ervaren.

Het is God die ons op die manier de kans geeft om dit wel te doen, geestelijke, innerlijke rust. Zo ervaar ik het ook.

• LouRo

Omdat het weer maandag werdt.

herhalen blijft niet hangen voor een echte gelover!

Lou

• Stefan

Frans Schreef:

——————————————————-

> Ik denk dat jouw vergelijking in deze niet klopt.

>

> Je eerste voorbeeld kan beschouwd worden als

> afdwingen, hoewel je toch uit respect die persoon

> tegemoet kan komen, overigens heb ik het daar ook

> wel eens moeilijk mee.

>

Zo kan het gelezen worden, maar het was destijds een open vraag met de intentie iets dieper in te gaan op rituelen en hun oorsprong. Maar de deur ging al dicht..:D

> Wat de rustdag betreft is het zo, zeker in deze

> tijd dat ons gewoon de tijd ontnomen wordt in deze

> maatschappij, om die persoonlijke tijd met God te

> ervaren.

Dat is nu mijn punt, of we dat toe moeten laten.

> Het is God die ons op die manier de kans geeft om

> dit wel te doen, geestelijke, innerlijke rust. Zo

> ervaar ik het ook.

• Frans

thomas Schreef:

——————————————————-

Frans:

Wat de rustdag betreft is het zo, zeker in deze tijd dat ons gewoon de tijd ontnomen wordt in deze maatschappij, om die persoonlijke tijd met God te ervaren.

Het is God die ons op die manier de kans geeft om dit wel te doen, geestelijke, innerlijke rust. Zo ervaar ik het ook.

> Dat is nu mijn punt, of we dat toe moeten laten.

Ik denk dat we gerust wat tegengas mogen/moeten geven, maar of dat lukt?

• Stefan

Ik vind dat een moeilijk punt, qua uitvoering.

Mijn ervaringen zijn, dat het vrijwel nooit loopt zoals je zelf wilt of zou willen..:D

Er gebeuren soms dingen, die catastrofaal lijken voor het ego in zijn rol met de maatschappij, maar pas later waardevol blijken voor de ont-wikkeling van datzelfde ego. Ont-wikkeling als; leren inzien.

Het is voor ieder die zijn eigen weg gaat hierin; ‘elk huis heeft zijn kruis’ om maar even een tegeltjeswijsheid te gebruiken.

Frans schreef; Wat de rustdag betreft is het zo, zeker in deze tijd dat ons gewoon de tijd ontnomen wordt in deze maatschappij, om die persoonlijke tijd met God te ervaren.

Ik zie nu dat je ‘rustdag’ als totaaltijd bedoelt, als het leven dat we lijden..(..)

Mooi..;)