Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

WAT IS GODS RUST ?

• Frans

thomas Schreef:

——————————————————-

> Ik vind dat een moeilijk punt, qua uitvoering.

>

> Mijn ervaringen zijn, dat het vrijwel nooit loopt zoals je zelf wilt of zou willen..:D

>

> Er gebeuren soms dingen, die catastrofaal lijken voor het ego in zijn rol met de maatschappij, maar pas later waardevol blijken voor de ont-wikkeling van datzelfde ego. Ont-wikkeling > als; leren inzien.

>

> Het is voor ieder die zijn eigen weg gaat hierin; ‘elk huis heeft zijn kruis’ om maar even een tegeltjeswijsheid te gebruiken.

Of deze tegelwijsheid: “Doe wel en kijk niet om”. ;)

• Stefan

Ja mooi..

Vooral dat; doe wel..

Komt ‘'de rechtvaardige’' weer om de hoek kijken..:D

• Johanan

Toch maar eens goed lezen David,

Gen :2;…. Zo kwamen de hemel en de aarde en hun gehele leger tot voltooiing. 2 En tegen de zevende dag kwam God tot de voltooiing van zijn werk dat hij gemaakt had, en hij ging ertoe over op de zevende dag te rusten van al zijn werk dat hij gemaakt had. 3 Voorts zegende God de zevende dag en hij heiligde die, omdat hij daarop is blijven rusten van al zijn werk, dat God geschapen heeft om te maken.

Exodus 20:11;… Want in zes dagen heeft Jehovah de hemel en de aarde, de zee en alles wat daarin is, gemaakt, en vervolgens rustte hij op de zevende dag. Daarom zegende Jehovah de sabbatdag en heiligde hij hem vervolgens.

Johanan.

• Frederik D

En hij rust nog altijd? Dus sinds de schepping heeft hij geen wonderen meer verricht?

• David

Je kwalificeert de sabbat als ritueel.

Jammer .misschien ligt daar wel het verschil van opvatting.

Ik zie de sabbat zeker niet als ritueel ( uiterlijk gedrag) maar als een zegen die God aan de mens gegeven heeft.

Geen verplichting maar een genoegen.

Je doet jezelf een hoop tekort.

En praktisch gezien heel efficiënt.om voor ieder mens één vaste dag te bepalen.

Verder wat dat werken van Jezus betreft heeft betrekking op het werk voor God.

Daar kan ik je gelijk in geven. Voor mij is de sabbat een drukke dag omdat ik deze dag voor het werk voor God gereserveerd heb.

God wetten zijn geen onzinnige rituelen maar zijn juist gegeven uit liefde en ten dienste van de mens.

David ;)

• Stefan

David Schreef:

——————————————————-

> Je kwalificeert de sabbat als ritueel.

>

> Jammer .misschien ligt daar wel het verschil van

> opvatting.

> Ik zie de sabbat zeker niet als ritueel (

> uiterlijk gedrag) maar als een zegen die God aan

> de mens gegeven heeft.

> Geen verplichting maar een genoegen.

> Je doet jezelf een hoop tekort.

>

Ik zie de Sabbat meer in deze optiek; http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/14576331/14603163/re-even-zo-vrolijk#msg-14603163

>

> En praktisch gezien heel efficiënt.om voor ieder

> mens één vaste dag te bepalen.

> Verder wat dat werken van Jezus betreft heeft

> betrekking op het werk voor God.

> Daar kan ik je gelijk in geven. Voor mij is de

> sabbat een drukke dag omdat ik deze dag voor het

> werk voor God gereserveerd heb.

>

> God wetten zijn geen onzinnige rituelen maar zijn

> juist gegeven uit liefde en ten dienste van de

> mens.

>

> David ;)

• Frederik D

Afgezien van alle religie is een wekelijkse rustdag een goede uitvinding die navolging verdient. Vandaar de ingevoerde vrije zaterdag naast de vrije zondag. En nu maar strijden voor de vrije vrijdag.

• Stefan

Over de te nemen rust in de dierenwereld heb ik wel eens gelezen, dat de dieren over het algemeen 10% werken tav hun behoeften of overleving. De rest in de rust.

10%..

Wat is de mens dan lekker opgeschoten met zichzelf in de zogenaamde evolutie.

Dat zou dan ongeveer 2,5 uur per dag werken of tijd vrijmaken voor de centen moeten zijn. Hmm..daar heb ik vrede mee..:D

• Frederik D

We werken teveel. Vier dagen per week lijkt mij redelijk.

• Johanan

Ja,hij rust nog steeds of met anderen woorden de 7e rustdag is nog steed gaande.

Wonderen verrichten heeft niets te maken met Gods 7e rustdag.

De zevende dag verschilde van de voorgaande zes dagen in de zin dat het een dag was die God zegende en heiligde, dat wil zeggen, een dag die bestemd was voor of opgedragen was aan een speciaal doel.

Welk doel?

Daarvóór had God zijn voornemen betreffende de mensheid en de aarde onthuld. God zei tegen de eerste man en diens vrouw: Weest vruchtbaar en wordt tot velen en vult de aarde en onderwerpt haar, en hebt de vissen der zee en de vliegende schepselen van de hemel en elk levend schepsel dat zich op de aarde beweegt, in onderworpenheid;…Genesis 1:28.

Hoewel God de mensheid en de aarde een volmaakt begin had gegeven, zou het tijd kosten voordat de hele aarde was ontgonnen en in een paradijs was veranderd, gevuld met een volmaakte menselijke familie, zoals in Gods bedoeling lag. Dus op de zevende dag rustte God, of hield hij op met verdere aardse scheppingswerken opdat datgene wat hij reeds had geschapen zich in overeenstemming met zijn wil kon ontwikkelen. Aan het eind van die dag zal alles wat God zich heeft voorgenomen realiteit zijn geworden.

Hoe lang zal die rust duren? En duurd hij nog steeds voort?

In Paulus’ uiteenzetting in Hebreeën, merken we op dat hij duidelijk maakte dat ’er een sabbatsrust overblijft voor het volk van God’ en dat hij zijn medechristenen de dringende raad gaf hun uiterste best te doen die rust in te gaan.

Dit laat zien dat de zevende dag waarop God rustte, die zo’n 4000 jaar daarvoor was ingegaan, op het moment dat Paulus die woorden schreef, nog steeds voortduurde. Die dag zal niet eindigen voordat Gods voornemen met betrekking tot de mensheid en de aarde volledig is vervuld, aan het eind van de duizendjarige regering van Jezus Christus, de Heer van de sabbat;…Mattheüs 12:8; Openbaring 20:1-6; 21:1-4.

Jezus gaf namelijk wel te kennen dat er op de sabbat dag(toen tijdens de wet van Mozus)wel goede dingen gedaan mochten worden;..Johannes 5:17;… Maar hij antwoordde hun: „Mijn Vader is tot nu toe blijven werken, en ik blijf werken.”

Dus de redenatie,je mag op de sabbat dag CQ rustdag niets doen is onbijbels.

Johanan.