Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Waaraan herkent Christus Zijn volgelingen

• Michiel

Beste Baldu,

Een hele goede vraag die een ieder die zich christen noemt regelmatig zou moeten overdenken.

Mijn beantwoording van de vraag is als volgt:

Christus herkent zijn volgelingen in mijn ogen doordat Zijn volgelingen doen wat Christus ook deed. En dat is de wil doen van de Vader. Een ieder die de wil doet van de Vader volgt Christus. En daarmee is het allesbehalve gemakkelijk om volgeling van Christus te zijn. Want de wil doen van de Vader druist heel vaak in tegen de eigen wil en het eigen verlangen. Omdat de mens door de zonde zo afgedwaald is van de heiligheid van de Vader. Het jezelf volgeling van Christus noemen is heel gemakkelijk, maar als persoon volgeling van Christus zijn ontzettend moeilijk soms.

Met een groet,

Michiel

• baldu

Hoi Michiel

Ik ga tussendoor in op wat je schrijft:

Michiel schreef:

>

> Een hele goede vraag die een ieder die zich christen noemt

> regelmatig zou moeten overdenken.

Dat ben ik met je eens.

> Mijn beantwoording van de vraag is als volgt:

> Christus herkent zijn volgelingen in mijn ogen doordat Zijn

> volgelingen doen wat Christus ook deed. En dat is de wil doen

> van de Vader.

Klopt, en daar zit het 'm nu juist denk ik, want als je om je heen kijkt, ook op dit bord, volgt menig christen volgens mij verschillende stemmen, verschillende willen, daar reactie en intonatie zowel als motief vaak gewoon erg uiteenlopen.

In mijn optiek bevinden zich hier een aantal christenen die zich niet van hun stuk laten brengen, noch laten verleiden tot schelden, noch laten verleiden tot afwijzen en pretenderen dat zij het allemaal wel beter weten. Zij gedragen zich minzaam, rustig, zijn vredelievend en integer.

Er zijn er ook hier die bij herhaling zich ofwel aangevallen voelen en overeenkomstig reageren, en die anderen willen overtroeven door bijbelteksten te gebruiken als stok om mee te slaan.

> Een ieder die de wil doet van de Vader volgt

> Christus. En daarmee is het allesbehalve gemakkelijk om

> volgeling van Christus te zijn. Want de wil doen van de Vader

> druist heel vaak in tegen de eigen wil en het eigen

> verlangen.

Dat is hoe ik het ook zie Michiel. Ik heb er soms moeite mee me christen te noemen, omdat ik voel dat ik niet voldoe aan dogma's en ook niet voldoe aan de beelden die anderen me wensen op te leggen hoe een christen moet zijn. Dit dwamgmatige roept alleen maar weerstand op.

Dat terwijl ik in mijn hart voel dat ik Christus liefheb

Baldu

Omdat de mens door de zonde zo afgedwaald is van

> de heiligheid van de Vader. Het jezelf volgeling van Christus

> noemen is heel gemakkelijk, maar als persoon volgeling van

> Christus zijn ontzettend moeilijk soms.

>

> Met een groet,

>

> Michiel

• baldu

> Michiel schreef:

> Omdat de mens door de zonde zo afgedwaald is van

> > de heiligheid van de Vader. Het jezelf volgeling van Christus

> > noemen is heel gemakkelijk, maar als persoon volgeling van

> > Christus zijn ontzettend moeilijk soms.

Je mag het woord ‘soms’ wat mij betreft vervangen door ‘meestal’, want vooral in deze tijd van allerhande materialistische rijkdommen, indrukken, leerstellingen, invloeden van buiten, plus de vele interpretaties van verschillende stromingen die zich van het oorspronkelijk christendom hebben afgescheiden, is het lastiger dan ooit tevoor, een waar volgeling te zijn zoals Christus bedoeld heeft.

Ik heb echt de indruk dat er zoveel is wat ons telkens weer afleidt en misleidt, ook en vooral zelfs ínnerlijk, dat het een enorme discipline en stelselmatig onderzoek vereist je te houden aan de woorden van Christus Jezus.

Hij zei dan ook: ‘bewaar Mijn woorden in je hart’

als je dan ziet waar de hedendaagse harten vol van zijn, zoals eigenwaan, eigenwaardering, eigen-verheffing en alles wat tegengesteld is aan de nederigheid die we zo nodig hebben de Heilige Geest te mogen ontvangen, mag je gerust concluderen dat we in de tijd zijn aanbelad dat ook de ‘wijzen misleid zullen worden’

Ik kan me best voorstellen dat christenen zich afzetten tegen alles wat anders lijkt of is, maar ook achter dat afzetten bevindt zich toch regelmatig een zelfgenoegzaamheid het wel beter te weten, terwijl het juist de trots is, het vergif van hoogmoed, waarvoor zo gewaarschuwd moet worden.

Als ik naar mijzelf kijk, en wel terdege besef dat ik allerhande zijwegen ben ingeslagen, waarin ik altijd even stellig was als de christenen stellig zijn met hun eigen uitspraken, zie ik mijzelf weer terugkeren naar dat allereerste ogenblik van vreugde. Ik herinner mij dan de dagen waar ik zo de Genade van Christus heb mogen ervaren.

Binnen de gemeente waar ik verbleef ontmoette ik echter ook angst, afwijzing, afkeur, en trots, en motieven die niet het daglicht mochten zien.

Ik werd een, zoals BOAZ noemde, afvallige, omdat ik de keerzijde van de medaille zo scherp voelde prikken, en broeders en zusters om mij heen anderen hoorde veroordelen.

Op het huidig moment weet ik dat het goed is alles te ervaren wat ik heb ervaren, ook mijn eigen schaduwzijde, want veel ervan doet me beseffen dat alleen nederigheid en overgave, zoals Christus ons leerde door dit te leven, ons tot God leidt, via- en door Hem die ons de Vader toonde.

Waarom zeg ik dit alles?

Ach, waarom niet ;)

Baldu

• theo

baldu schreef:

>

> theo schreef:

> >

> > A) Naar ik hoop kan mijn omgeving merken en zien dat ik

> > oprecht en betrouwbaar ben en B) ik schaam mij niet voor mijn

> > geloofsovertuiging ondanks de haat die dat opwekt bij sommige

> > prikkers.

> >

> > Over dat eerste: Dat klinkt nogal hoogdravend en eigenwijs

> > maar ik probeer wel eerlijk te leven en zal b.v. in de

> > supermarkt evengoed te weinig teruggeven geld vragen dan

> > teveel gegeven geld teruggeven.

>

> Dit zijn toch wel uiterlijke daden, die ook door mensen

> worden uitgeoefend die God niet zoeken, en Hem zelfs uit hun

> leven hebben geband. Waar is het verschil?

Dat maakt geen verschil natuurlijk, zie ook hieronder mijn ervaringen in het bedrijfsleven.

Ik heb hier ook wel eens geschreven dat mensen die Gods wil doen zonder in het bestaan van God te geloven toch Gods wil doen zonder dat ze dat zelf weten of willen.

Zo,n uitspraak word mij ook niet altijd in dank afgenomen door nietgelovigen en ook niet door welgelovigen trouwens.

> Hetgeen je in ‘B’ zegt geeft meer de strekking weer die ik

> zoek, want er is meer nodig spotternij te verdragen dan

> lovende blikken te krijgen. Dit laatste leidt zelfs tot

> stimulans voor trots. Hoewel betrouwbaarheid in het teuggeven

> van teveel ontvangen gelden minder is dan betrouwbaarheid in

> geloof.

>

Ik lig ook niet wakker van diegene die mijn geloofsovertuiging bespottelijk proberen te maken.

Geen seconde.

Gods goedheid is voor veel christenen een ergernis, God mag wel goed en genadig zijn maar HZij moet het niet te gek maken natuurlijk.Althans volgens een aantal christenen.

> > Nou heb ik tot mijn 50ste in het bedrijfsleven gezeten en heb

> > helaas vaak mee moeten maken dat mensen die bijbelteksten

> > voor in de mond hadden onbetrouwbaar bleken in het zaken doen

> > en mensen die niks hadden met god(sdienst) zeer betrouwbaar

> > waren.

>

> Dat is precies waar ik ook op doel. Waar ik niet zeg dat dit

> altijd zo is.

>

> > Een jaar of tien geleden ben ik nogal behoorlijk opgelicht

> > door iemand die ik vertrouwde maar ik durf heel arrogant te

> > zeggen: Ik durf iedereen recht in de ogen te kijken.

> > Nou zal diegen dat ook wel zeggen misschien maar dan heeftie

> > daar wel een betonnen muur tussen.

>

> Hoe ben je met die ander verder omgegaan?

>

> Baldu

Die ander tref ik niet meer, hij woont zo'n 60 kilometer bij me vandaan.

Hij heeft iets uitgevreten en moet het maar met zijn eigen geweten zien te rooien, ik heb een schoon geweten.

Ik heb ook geen wrok maaaaaaaaar….. het had weinig gescheeld of we hadden nu van de bijstand moeten leven.

Ik stel me zelf wel vaak de vraag: Als ik inderdaad in de bijstand terecht was gekomen en als we ons huis hadden moeten verkopen had ik dan ook niet in wrok geleefd?

theo

• theo

Ik ben nog nooit een discussie bewust uit de weg gegeean behalve bij notoire omhooggevalen betweters die geen boodschap AAN een ander hebben , maar alleen een boodschap VOOR een ander.

BOAZ schreef ook:

> Je gooit zoveel balletjes op zonder antwoord te geven.

> Zelfs jouw eigen topics maak je niet af.

>

> Boaz.

> >

> > theo

Een topic is nooit af Boaz, een gesprek moet altijd open blijven.

Met wiskunde niet: 2 + 3 = 6, geen discussie mogelijk.

Bij levens/geloofs/bijbelse vragen komt er geen einde aan een discussie.

Nou ja, behalve bij wiskundigegelovigemensen die alles al denken te weten en die van mening zijn dat er maar één antwoord mogelijk is: De hunne, dan is een discussie ook doodgeslagen.

theo

• Jenny

Sorry voor de late reactie Baldu, maar inderdaad zo zou het te omschrijven zijn.

gr Jenny

• perihelium

baldu schreef:

>

> perihelium schreef:

> >

> > Als je geen Bijbel hebt en geen mensen die over het evangelie

> > vertellen dan heb je het over een fictieve wereld en niet

> > deze. In deze wereld is God nodig en heeft Hij Zijn Woord

> > gegeven.

>

> Zou God geen andere wegen gebruiken om de mens te naderen,

> die Hem zoekt?

Jezus zegt: ‘Ik ben de weg..’. Hij zei niet dat Hij een van de wegen was. Met je bewering maak je Jezus dus uit voor leugenaar en dat wil je toch niet?

<><

• David

Jezus zegt dats er maar één Weg, één deur is waardoor je naar binnen kan gaan.

Redding is alleen mogelijk door Jezus Christus.

Joh 10 :1 ‘Waarachtig, ik verzeker u: wie de schaapskooi niet binnengaat door de deur maar ergens anders naar binnen klimt, is een dief of een rover. 2 Wie door de deur naar binnen gaat, is de herder van de schapen. 3 Voor hem doet de bewaker open. De schapen luisteren naar zijn stem, hij roept zijn eigen schapen bij hun naam en leidt ze naar buiten

9 Ik ben de deur: wanneer iemand door mij binnenkomt zal hij gered worden.

Wie zijn de dieven en de rovers die zonder Jezus Christus gered willen worden?

David ;)

• carl

Baldu schreef:

>

> carl schreef:

> >

(…)

> > het christendom heeft ons geleerd liefde slechts af te

> > grenzen op morele en ethische regels. Zo mag je bij liefde

> > beslist niet aan jezelf denken, het moet altijd op de ander

> > gericht zijn.

>

> Ik vind daar niets mis mee

>

In feite zou men zichzelf af moeten wijzen. Vele kluizenaars en heremieten hebben dat gedaan en doen dat in alle godsdiensten nog steeds. Volmaakte liefde wijst echter niets en niemand af, maar wil slechts het geluk en de ervaring daarvan.

> > Sterker nog: liefde die iets goeds in jezelf

> > creeert………daar ligt het ego al snel op de loer volgens

> > sommigen.

>

> Klopt, daar het goede onmiddellijk het slechte oproept. Dat

> is wetenschap Carl, niet iets ‘volgens sommigen’.

Volgens sommigen is dat wetenschap. Okay?:D

je broer

Carl

• perihelium

carl schreef:

>

> Baldu schreef:

> >

> > carl schreef:

> > >

> (…)

> > > het christendom heeft ons geleerd liefde slechts af te

> > > grenzen op morele en ethische regels. Zo mag je bij liefde

> > > beslist niet aan jezelf denken, het moet altijd op de ander

> > > gericht zijn.

> >

> > Ik vind daar niets mis mee

Hoe zit dat met: ‘Heb je naaste lief als jezelf’?

<><