Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Elia

  • Verbaasd

    Ik kan Thomas nog prima volgen hoor :)

    Gr. Majorie

  • Verbaasd

    Welterusen Ellen, ik duik er ook in. :)

    Gr. Majorie

  • Elia

    Nou als je dit nog ziet; slaap lekker ;)

  • carl

    Beste Thomas,

    allereerst kan ik nergens in de evangelien, inclusief dat van Thomas, nergens terug vinden dat Jesus stelt dat kinderen verzoend worden door het Woord, met de Vader.

    Je bedoelt het ‘hogepriesterlijk gebed; het thema verzoening is hoegenaamd geen topic in dit gebed, waarvan overigens betwijfeld wordt of het werkelijk door Jesus is uitgesproken. In dit gebed word nergens het thema ’laat de kinderkens tot mij komen' vermeld. waar het Jesus hier om gaat zijn:

    - ÉÉNheid, enerzijds tussen hem en zijn Vader

    - ÉÉNheid, tussen de leerlingen onderling, en

    - ÉÉNheid, tussen ons, die dankzij het getuigenis van de leerlingen geloven.

    Interessant is het om te z\lezen dat jesus zichzelf hier in een soort overgangssituatie schetst, in vers 13 noemt hij zichzef enerzijds nog wel in deze wereld, maar anderzijds, onderweg ‘naar U toe’. Dit gegeven ‘plakt’ hij ook op de leerlingen, ook zij zijn niet van deze wereld, en vindt dat de wereld hen haat. Hij vraagt om bescherming tegen de wereld. De waarheid moet hen heiligen.

    De daaropvolgende felle benadrukking van de noodzaak tot ÉÉNheid, doet vermoeden dat de essentie van wat Jesus Waarheid noemt, niet in dogmatiek maar in praktische broederschap gezocht moet worden; het besef één Vader te hebben, en daardoor één te kunnen, lees: moeten zijn. Op basis daarvan pleit Jesus ervoor om hen te laten zijn op een plaats waar hij zichzelf nu ziet; hij baseert dit op het feit dat de Vader hen aan Hem geschonken heeft, een motief dat ook in het begin van het gebed (vers 6) werd genoemd, en ahw een soort begin en eind vormt.

    Lezen we het gebed dus echt gróndig, dan zien we helemaal geen verzoeningsthema, maar een sterk benadrukken van ÉÉNheid, op verschillende nivo's em uitwerkingen daarvan, allemaal gebaseerd op het geven van leerlingen, door de Vader aan Christus.

    Onnodig om te benadrukken hoe belangrijk het begrip ÉÉNheid is; de beroemde joodse geloofsbelijdenis gaat erover.

    je broer

    carl

  • Kwint

    't is belangrijk maar vertel eens, hoeveel solide eenheden ken jij ? zijn die er wel ?

  • carl

    Hoi Verbaasd,

    je hebt gelijk; veel van de bijbel moet je geestelijk opvatten. Maar daar begint meteen het probleem. Theo en ik proberen regelmatig duidelijkheid te krijgen over regels die daabij moeten worden gehanteerd. Zelf heb ik de indruk dat men nogal eens vergeestelijkt om de eigen dogmatiek kloppend te houden, en letterlijk opvat als de eigen dogmatiek daar geen ghevaar bij loopt.

    Ik maakte de opmerking naar Thomas ook vooral aan de hand van het topic: de Maleachi verzen zeggen dat Elia terugkomt, en de kinderen met de ouders zal verzoenen. Bovenstaande onduidelijkheid over wanneer je mag vergeestelijken en wanneer niet, spelen daabij een grote rol. Het christendom vergeestelijkt (maar dan komen we eigenlijk nóg nergens uit) terwijl het jodendom nog letterlijk wacht op Elia - al meer dan 2200 jaar lang.

    je broer

    carl

  • carl

    Ik geloof niet in een voorbedoelde situatie, dat het volk Israel bevrijd werd uit Egypte, om een geestelijke bevrijding van een geestelijk volk uit te beelden. Dat er interessante dingen zichtbaar zijn die uitnodigen tot een dieper nadenken (alleen al bijvoorbeeld over de betekenis van het woord Mitsraïm) spreekt voor zich, maar dekt de lading te weinig.

    Christenen zijn helemaal niet bevrijd. Ze verschillen niet van ‘de wereld’, hooguit door er af en toe merkwaardige tradities op na te houden. Ze houden juist van de wereld, als je kijkt naar machtsspelletjes, verlangens, en deals met ‘de wereld’.

    Er is werkelijk géén spráke van een geestelijk volk.

    Het zijn doodenkelen die in staat zijn door de Geest te leven, van hun vijanden te houden, de ander uitnemender achten dan zichzelf, kortom Christus vorm te geven.

    Het lijken wel rondzwervende nomaden in plaats van 12 stammen met een Jozua aan het hoofd.

    je broer

    Carl

  • Verbaasd

    Hoi Carl, ik heb de draad eigenlijk nog niet echt goed gelezen. Jouw reaktie viel me even op. Morgenavond zal ik eens goed lezen waar jullie het over hebben.

    Gr. Majorie

  • carl

    Tja kwint ….. je kunt je afvragen of het een gebed van Jesus is geweest.

    Anderzijds …. er zijn door de hele geschiedenis hee mensen geweest, die serieus werk maakten van hun geloof, en het tot daadwerkelijke heiligheid hebben gebracht (waarmee ik dus niet de kerkelijke kwailficatie bedoel).

    Ik vermoed dat zulke mensen elkaar in het hiernamaals zonder meer herkennen en aanvaarden als broers en zussen.

    Carl

  • baldu

    Verzoening komt na de tweespalt

    Christus was gekomen verdeeldheid te brengen, deze bestaat reeds en woekert nog hevig door, tot de diepte ervan bereikt is. Zie de hedendaagse mens, en zie ook vaker op dit prikbord dat gewoon een afspiegeling van de wereld is.

    Als de verdeeldheid er is, zal ook deze verdwijnen, door verzoening.

    Elia zal dus opnieuw komen in een of andere vorm, en hier is dus niet Johannes mee bedoeld.

    Hoe dan ook, tekent het wellicht de Johannesfase, in de mens die God werkelijk zoekt, die wijst naar de Christus die komt met Kracht en Heerlijkheid.

    Dit is hoopgevend

    Baldu