Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Elia

  • carl

    Het spijt me, maar ik zie geen verzoening.

    Jesus spreekt eigenlijk nergens over verzoening. Verzoening is typisch een thema van Paulus.

    Er valt niets te verzoenen, Thomas; God is NIET boos op ons.

    je broer

    Carl

  • thomas

    Tja, daar heb ik het niet over, over boos zijn of zo.

    Verzoenen in de zin van Eén woorden, Thuiskomen, het Woord indrinken, de Geest herkennen..gekend worden door de Vader.

    De ziel Verlost van het wiel van Karma..

    Carl..je ziet het niet..

  • thomas

    En Egypte(land) is letterlijk het land Egypte in de atlas in jouw uitleg?

    Zie je geen geestelijke beeldspraak in deze geschiedenis/exodus, en is in jouw visie het volk Israel de bevolking van de huidige staat Israel is..of hoe zie je dat dan?

  • carl

    Ik begin toch steeds meer moeite te krijgen met het gebruik van bepaalde termen hier op dit bord.

    Verzoenen betekent: er is een probleem (zonde, straf, schuld etc.) waardoor er een pijnlijke afstand is ontstaan tussen de een en de ander. In het normale christelijke gedachtengoed wordt daar meestal onder verstaan de mens die zondigt, en God die -in zijn rechtvaardigheid- dit niet accepteren kan. De verzoening is de daad om die afstand op te heffen.

    Jij geeft er allerlei andere betekenissen aan, wat de begripsinhoud van het woord verzoening geen goed doet. Ik verwijs in dit verband ook naar de nogal wijde betekenis die het woord ‘genade’ gekregen heeft. Dit doet de gesprekken jammer genoeg geen goed.

    je broer

    carl

  • thomas

    Tja…misschien in de geest van de tekst lezen..

    Hoe lees jij het gebed van Jezus, waarin het ´Laat de kinderen tot Mij komen´ toch redelijk duidelijk naar voren komt?

    Wie zijn zij dan, die mensen die het Woord gehoord hebben en bewaren, anders dan de kinderen die door het Woord verzoent worden met de Vader?

    De breuk geheelt..zo je wilt..;)

  • Douce

    Het begint mij ook ietewat te irriteren eerlijk gezegd, maar ik denk dat wij het niet “snappen”….het zij zo.

    Gr. Douce

  • Elia

    Poeh! Ik dacht dat het over mij ging!

    Gr Ellen

  • Kwint

    Op dit moment nergens over

  • Elia

    Kwint schreef:

    >

    > Op dit moment nergens over

    Ik heb even steeksproef gewijs gekeken en ik vrees dat je gelijk hebt.

    Dat wordt weer op tijd naar bed.

    Vast welterusten!

    Ellen ;)

  • Verbaasd

    carl schreef:

    >

    > Een verzoening van de Vader met de Zoon?

    > Heeft wie de Zoon heeft gezien dan niet ook de Vader gezien?

    >

    > ik vind het allemaal een beetje gezocht, Thomas. Ook als je

    > het vergeestelijkt (waarom eigenlijk? Om het kloppend te

    > moeten krijgen?) dan nóg vind ik het allemaal ver gezocht en

    > niet echt aansluiten bij de Maleachitekst.

    >

    Waarom niet “vergeestelijken” ? De bijbel is een geestelijke boek.

    Als het allemaal zo simpel was en letterlijk uit te leggen was, dan had Jezus dat echt wel meteen uitgelegd. Nee, Jezus zegt iets anders:

    Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat.

    Als de discipelen het zelfs niet konden “verdragen” volgens Jezus, waar staan wij dan wel.

    Of wat dacht je van deze:

    Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen. Welnu, met de Heer wordt de Geest bedoeld, en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid. Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.

    Indien dit gebeurt bij de mens dan zal de bijbel ook niet meer zo moeilijk zijn.

    Gr. Majorie