Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Elia

  • thomas

    Ik zie wel verschil in het benoemen van vaderen en kinderen die verenigd worden in geestelijke zin als verbonden met het Lichaam van Christus zoals in Jesaja in mijn ogen bedoeld wordt, en in een scenario van wereldse onrust en de natuurlijke reflexen van de mens in zijn natuurlijke omgeving in diezelfde eindtijd.

    Daarbij is zo´n eindtijd van alle tijden, omdat er in de mens zelf, als Godvrezende mens, deze strijd plaatsvindt..tot het einde/sterven/overgave van die ziel aan God.

    Het is zowel in wereldomvang alsook bij elk mens, wat geschieden kan; zowel uiterlijk als innerlijk, zowel in de natuurlijke/materialistische zin als geestelijk/goddelijk gebeuren..

    Marcus 13:

    1 En toen Hij

    uit de tempel ging, zeide een van Zijn discipelen tot Hem: Meester! zie, hoedanige stenen, en hoedanige gebouwen!

    2 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Ziet gij deze grote gebouwen?

    Er zal niet een steen op de andere steen gelaten worden, die niet afgebroken zal worden.

    3

    En toen Hij gezeten was op de Olijfberg, tegenover de tempel, vroegen Hem Petrus, en Jakobus, en Johannes, en Andréas, alleen:

    4

    Zeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn? En welk is het teken, wanneer deze dingen alle voleindigd zullen worden?

    5 En Jezus, hun antwoordende, begon te zeggen:

    Ziet toe, dat u niemand verleide.

    6 Want velen zullen komen

    onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zullen velen verleiden.

    7 En wanneer gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen, zo wordt niet verschrikt; want dit moet geschieden; maar nog is het einde niet.

    8

    Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen aardbevingen zijn in verscheidene plaatsen, en er zullen hongersnoden wezen, en beroeringen. Deze dingen zijn maar beginselen der smarten.

    9

    Maar ziet gij voor uzelf toe; want zij zullen u overleveren in de raadsvergaderingen, en in de synagogen; gij zult geslagen worden, en voor stadhouders en koningen zult gij gesteld worden, om Mijnentwil, hun tot een getuigenis.

    10 En het Evangelie moet eerst gepredikt worden onder al de volken.

    11 Doch wanneer zij u wegleiden zullen, om u over te leveren, zo weest te voren niet bezorgd, wat gij spreken zult, en bedenkt het niet; maar zo wat u in die ure gegeven zal worden, spreekt dat; want gij zijt het niet, die spreekt, maar de Heilige Geest.

    12 En de ene broeder zal de andere broeder overleveren tot de dood, en de vader het kind; en de kinderen zullen opstaan tegen de ouders, en zullen hen doden.

    13 En gij zult gehaat worden door allen, om Mijns Naams wil;

    maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.

    En dat laatste slaat op het verzoenen van de Vader met de Zoon…door het Leven gevende Woord, wat de Geest van God is.

  • CU.

    O ja, was ik even vergeten. Maar de persoon waar je naar zoekt kan natuurlijk ook Henoch zijn, want ook die is net als Elia ten hemel opgenomen.

    Voor zover ik me kan herinneren was Mozes destijds door God zelf begraven.

    God wist dus waar Henoch , Elia en Mozes zich bevonden.

    Met groet, CU.

  • carl

    ja, maar ik word er niet veel wijzer van b.i.b.

    je broer

    Carl

  • carl

    Een verzoening van de Vader met de Zoon?

    Heeft wie de Zoon heeft gezien dan niet ook de Vader gezien?

    ik vind het allemaal een beetje gezocht, Thomas. Ook als je het vergeestelijkt (waarom eigenlijk? Om het kloppend te moeten krijgen?) dan nóg vind ik het allemaal ver gezocht en niet echt aansluiten bij de Maleachitekst.

    je broer

    Carl

  • b.i.b.

    Sorry dan.

    groetjes, en jaha, we zijn met zijn allen één grote familie;)

    hahaha:D

  • thomas

    Ik denk, dat het juist geestelijk moet opgenomen worden wat er geschreven is..want wat voor werkelijke waarde heeft dit allemaal anders?

    Het is net als de film de Matrix: niets is wat het lijkt…omdat de Matrix doorzien moet worden, en doorleeft, om Het Koninkrijk van God te kunnen binnengaan.

  • carl

    Misschien moeten bepaalde teksten dat wel.

    Maar voor profetien geldt (vind ik - maar wie ben ik….) dat ze als ‘t ff ’krn' ze gewoon letterlijk uit moeten komen.

    Of denk jij dat de belofte aan Abraham dat God zou zorgen voor nakomelingen, dit letterlijk gold/

    En als dat zo is, wat zijn dan de regels waaraan je je moet houden bij het letterlijk of figuurlijk nemen van een profetie?

    je broer

    carl

  • thomas

    Ook dat van Abraham lees ik in de geestelijke zin; nakomelingen..zaad van Abraham te zien als het volk Israel; Kinderen van God.. zo geestelijk als wat in mijn beleving..

    vaderen en kinderen…verzoenen…tja, ik zie heel veel geestelijke taal, geen letterlijke..eigenlijk zie ik geen letterlijke betekenissen meer in de teksten ..;)

  • thomas

    Ook in het gebed wat Jezus bad, zie je een verzoening van de kinderen met de vader terugkomen.

    Het hogepriesterlijk gebed

    17

    1 Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar de hemel, en zeide: Vader,

    de ure is gekomen, verheerlijk Uw zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.

    2

    Gelijk Gij Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat al wat Gij Hem gegeven hebt, Hij hun het eeuwige leven geve.

    3 En

    dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die Gij gezonden hebt.

    4

    Ik heb U verheerlijkt op de aarde;

    Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen;

    5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelf, met de heerlijkheid,

    die Ik bij U had, eer de wereld was.

    6 Ik heb Uw Naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt.

    Zij waren Uwe, en Gij hebt ze Mij gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

    7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

    8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen,

    en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.

    9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen, die Gij Mij gegegeven hebt, want zij zijn Uwe.

    10 En

    al het Mijne is Uwe, en het Uwe is Mijne; en Ik ben in hen verheerlijkt.

    11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar dezen zijn in de wereld, en Ik kom tot U. Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij.

    12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam.

    Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat

    de Schrift vervuld worde.

    13 Maar nu kom Ik tot U, en spreek dit in de wereld, opdat zij Mijn blijdschap vervuld mogen hebben in zichzelf.

    14 Ik heb hun Uw woord gegeven;

    en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, zoals Ik van de wereld niet ben.

    15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van de boze.

    16 Zij zijn niet van de wereld, gelijk Ik van de wereld niet ben.

    17 Heilig ze in Uw waarheid;

    Uw woord is de waarheid.

    18

    Gelijk Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

    19

    En Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

    20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

    21 Opdat zij allen

    één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

    22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn;

    23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in één, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

    24

    Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, vóór de grondlegging der wereld.

    25 Rechtvaardige Vader,

    de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend,

    en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

    26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmee Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

  • carl

    wel met je beide voeten op de grond blijven staan hoor Thomas….. Exodus 6:8 stelt dat de profetie aan Abraham gedaan, met de exodus letterlijk in vervulling is gegaan.

    (En gelukkig maar, anders gaat iedereen maar zo'n beetje op zijn eigen houtje voor uitlegger spelen….:)

    je broer

    Carl