Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Elia

  • Elia

    Het is precies die tekst waardoor ik van mijn christelijk geloof ben afgestapt, maar dat weet je toch he?

    Ellen

  • carl

    Ik vond hem inderdaad wel passen bij jouw ontwikeling in de laatste tijd:)

    Toxh verbaast het me wel, gezien jouwspirituele ervaring die je met de persoon van jesus hebt gehad.

    Geef es een inhoudelijke reaktie?

    je broer

    carl

  • Elia

    carl schreef:

    >

    > Ik vond hem inderdaad wel passen bij jouw ontwikeling in de

    > laatste tijd:)

    > Toxh verbaast het me wel, gezien jouwspirituele ervaring die

    > je met de persoon van jesus hebt gehad.

    > Geef es een inhoudelijke reaktie?

    >

    > je broer

    > carl

    Ik zal het proberen, eerst even een ‘oude’ prik, die voor mij de kern vormt:

    Auteur: Elia 

     (—.zwoll1.ov.home.nl)

    Datum:   13-02-2009 17:32

    Kijk het gaat vooral hierom:

    Maleachi 3: 23 Voordat de dag van de HEER aanbreekt, die groot is en ontzagwekkend, stuur ik jullie de profeet Elia, 24 en hij zal ervoor zorgen dat ouders zich verzoenen met hun kinderen en kinderen zich verzoenen met hun ouders. Anders zou ik het land volledig moeten vernietigen.

    Dus: als ten tijde van Elia ouders en kinderen zich niet zouden verzoenen, zou de wereld vergaan.

    Jezus zegt in Matt 11: 13 Want de profetieën van alle profeten en van de wet reiken tot de dagen van Johannes. 14 En voor wie het wil aannemen: hij is Elia die komen zou.

    Dus vlak voor hij zegt dat Johannes de Doper Elia is, heft hij de profetie van Maleachi op.

    Verder zegt Jezus, Matt 5: 17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.

    Dus hier blijft de Wet gehandhaaft.

    Gr Ellen

    Geplakt uit http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2035&i=300804&t=300765

    Na mij dit gerealiseerd te hebben ontstond de volgende situatie:

    Ik wist meteen; dit zit NIET goed, Jezus had Johannes de doper aangesteld als Elia, maar kinderen hadden zich niet met ouders verzoend en de wereld (zoals het land in het Hebreeuws ook wel genoemd wordt) was ook niet vergaan!

    Kon ik Jezus nog als Messias accepteren, als hij de profetieën niet liet uitkomen. Ik wist gewoon dat het antwoord NEE was! Maar ik wilde dit ook weer niet weten. Ik had een enorm conflict met mezelf hierover en ik richtte mij tot Jezus om aan hem te vragen hoe ik hiermee dan moest omgaan. Toen ik dat deed, merkte ik dat het normale contact dat ik tot dan toe met Jezus had gehad, er niet meer was. Ik kreeg tijdens dat gebed, een heel realistisch gevoel; alsof de dode hand van Jezus zich tussen mijn handen vandaan trok. Hierdoor was ik vreselijk geschokt! Jezus wilde mij niet meer omdat ik aan hem getwijfeld had. Nu inmiddels vraag ik mij af; is dat nodig voor een Messias om iemand af te wijzen, die twijfelt op grond van de Schrift. (als ik mij vergist had, had ik daar toen nog op terug kunnen komen)

    Ik had een gevoel alsof mijn hele wereld onder mij vandaan getrokken was. Al mijn zekerheden waren in mekaar gestort. Hoe moest dat met de gebedsgenezing in Jezus Naam! Hoe moest dat met het spreken in tongen. Hoe moest dat met mijn kerk, mijn vrienden, met alles! Ik was in dolle paniek.

    Toch merkte ik dat God Zelf mij niet losliet. Dat Hij nog van mij hield, dat Hij nog tegen mij sprak en zei: je bent niet alleen, je kunt op Mij vertrouwen.

    Er kwam een enorme rust over mij en de Sjabbat houden, is inmiddels normaal geworden.Ik ga regelmatig hier in Zwolle naar de Sjoel op zaterdagmorgen. Ik kon daar ook de Seder vieren en ik doe aan gezamelijke activiteiten mee.

    Mijn wereld stond op zijn kop en nu staat ie weer rechtop. Hallelujah!

    Is dit inhoudelijk genoeg :)

    Ellen

  • carl

    Maar Ellen, waarom accepteerde jij het gevoel dat Jesus je niet meer zou willen?

    Alleen omdat wij niet begrijpen hoe we de profetie van Maleachi moeten zien?

    Ik denk niet dat Jesus ooit een oprecht iemand af zou wijzen. En twijfelaars zijn door hun twijfel juist oprecht.

    Het visioen/gevoel van ‘de dode hand’ komt op mij eerder over als een tamelijk indringende vraag als: ‘Ellen, wie ben ik? de dode, of de levende?’

    Daarbij: Jesus was een jood, een rabbi nogal liefst. Hij heeft nooit opdracht gegeven om een apart geloof te stichten, en wat daarover in marcus 16 gezegd wordt, is nog wel wat anders dan een apart geloof beginnen. Hij adviseerde juist om de Tenach te houden.

    Degene die een apart geloof ging stichten was Paulus.

    Door je aktiever te gaan richten op het joodse geloof kan het dus niet anders, of je komt ook dichter bij Jesus te staan.

    je broer

    carl

  • Elia

    carl schreef:

    >

    > Maar Ellen, waarom accepteerde jij het gevoel dat Jesus je

    > niet meer zou willen?

    Vreemde vraag, er was niets te accepteren. Ik werd aan mijn lot overgelaten.

    > Alleen omdat wij niet begrijpen hoe we de profetie van

    > Maleachi moeten zien?

    Hoe bedoel je dat we het niet begrijpen? De profetie lijkt me duidelijk genoeg.

    > Ik denk niet dat Jesus ooit een oprecht iemand af zou wijzen.

    > En twijfelaars zijn door hun twijfel juist oprecht.

    > Het visioen/gevoel van ‘de dode hand’ komt op mij eerder over

    > als een tamelijk indringende vraag als: 'Ellen, wie ben ik?

    > de dode, of de levende?'

    Dat idee heb ik er niet bij gehad, ik heb nog een tijdlang gebeden; als ik fout zit met mijn gedachten, geef me dan een teken dan keer ik terug. Ik heb geen teken gehad en het gevoel dat ik had voor Jezus is verdwenen. Dat kan met mooie (menselijike, goedbedoelde) woorden niet terug komen.

    >

    > Daarbij: Jesus was een jood, een rabbi nogal liefst.

    > Hij heeft nooit opdracht gegeven om een apart geloof te

    > stichten, en wat daarover in marcus 16 gezegd wordt, is nog

    > wel wat anders dan een apart geloof beginnen. Hij adviseerde

    > juist om de Tenach te houden.

    Ja maar hij hief de wetten en de profetieën ook weer op, zoals het uitkwam.

    Matt 11: 13 Want de profetieën van alle profeten en van de wet reiken tot de dagen van Johannes.

    Ga nu niet zeggen dat ik het niet begrijp want het staat er gewoon.

    Ik heb al mensen meegemaakt die zeiden dat het NT daar niet goed vertaald was en dat maakte het er voor mij niet geloofwaardiger op allemaal.

    > Degene die een apart geloof ging stichten was Paulus.

    > Door je aktiever te gaan richten op het joodse geloof kan het

    > dus niet anders, of je komt ook dichter bij Jesus te staan.

    Momenteel denk ik dat niet.

    Hoewel ik wel meer begrijp van Jezus en zijn apostelen als Jood zijnde.

    Overigens is dit een discussie die heel veel christenen, messianisten of daarnaar zwemend, met mij willen voeren. Ik heb er nog één in de wacht staan…

    Ellen

    >

    > je broer

    > carl