Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Paulusdom of Christendom ??

  • Anna Lieze

    Paulus

    Zijn echte naam is Saul, wat later verandert is in Paulus. Uit joodse ouders geboren was Paulus aanvankelijk een felle bestrijder van Jezus en zijn volgelingen, die door ongelovigen ‘Christenen’ werden genoemd. Paulus kende Jezus alleen uit ‘visioenen’, maar heeft hem nooit echt ontmoet. Ondanks dat hij zich gedroeg als een volgeling van Jezus heeft hij de leringen volledig veranderd. Paulus heeft tussen 50 n.C en 60 n.C talrijke brieven geschreven, waarvan sommige verloren zijn gegaan.Over de echtheid van de dertien in het Nieuwe Testament aan Paulus toegeschreven brieven heeft men vanaf de oudheid vaak gediscusieerd. Uit de brieven kan met o.a de predeking en de ‘theologische opvattingen’van Paulus opmaken, die echter de boodschap van Jezus (vrede zij met hem) tegenspreken.

    Jezus heeft duidelijk gezegd in Lucas 16:16-17:

    "…Gemakkelijker zouden hemel en aarde vergaan, dan dat er van de wet één tittel ( punt) zou vallen…..

    En in Matteus 5:17-20 “…Meent niet, dat ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden, maar om te vervullen….Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen…..”

    Terwijl Paulus in zijn brief aan de gelaten schreef:

    “…. Doch voordat dit geloof kwam, werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof, dat geopenbaard zou worden. De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester….”

    We zien dat de huidige “Christenen ” niet de huidige boodschap van Jezus

    , maar zij volgen datgene wat Paulus geschreven heeft in zijn brieven.

    Er is waarlijk gewaarschuwd tegen het knoeien met de leringen die komen van God. In de Bijbel lezen we onder andere in Deuteronomium 12: 32:

    Al wat Ik u gebied, zult gij naarstig onderhouden; gij zult daaraan niet toedoen, noch daarvan afdoen…."

    En in Deuteronomium 4:2

    Gij zult aan wat ik u gebied, niet toedoen en daarvan niet afdoen…"

    Deze kwestie is zeer serieus. In de Bijbel lezen we dat o.a in

    Mattheus 7:21-23

    "Niet een ieder, die tot mij zegt Here, Here, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil van mijns Vaders, die in de hemelen is.

    Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen:Here, Here, hebben wij niet in Uw naam geprofeteerd en in Uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal ik hun openlijk zeggen:Ik heb u nooit gekend, gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.."

    Marcus 7:6-9+13:

    "….Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is verre van Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn. Gij verwaarloosd het gebod Gods en houdt u aan de overleveringen der mensen. En Hij zeide tot hen:

    Het gebod Gods stelt gij wel fraai buiten werking om uw overlevering in stand te houden…."

    “….En zo maakt gij het woord Gods krachteloos door u overlevering…”

    Volgens Jezus dient de wet nageleefd te worden, maar volgens Paulus bewerkt de wet alleen maar toorn:

    “…De wet immers bewerkt toorn; waar echter geen wet is, is ook geen overtreding…” ( Romeinen 4:15)

    Maar in Mattheus 24:12-13 lezen we:

    “…En doordat de wetteloosheid toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen. Maar wie standhoudt tot het einde, zal worden gered…”

    Johannes 14:15:

    “…Wanneer gij mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren…”

    Lees Jacobus 2, Dood geloof, en overpeins deze woorden;

    Jacobus 2: 14-26

    "…Wat baat het, mijn broeders, of iemand beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem behouden? (1)Stel, dat een broeder of zuster gebrek heeft aan kleding en dagelijks voedsel, en iemand uwer zegt tot hen: Gaat heen in vrede, houdt u warm en eet goed, zonder hen echter van het nodige voor het lichaam te voorzien, wat baat dit?Zo is het ook met geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, opzichzelf genomen,dood,….,…….Gij gelooft dat God één is?Daaraan doet gij wel, ( maar) dat geloven de boze geesten en zij sidderen.Wilt gij weten, gij dwaze mens, dat het geloof zonder de werken niets uitwerkt?Is onze vader Abraham niet uit werken gerechtvaardigd, toen hij zijn zoon Isaak op het altaar legde?Daaruit kunt gij zien, dat zijn geloof samenwerkte met zijn werken en dat dit geloof pas volkomen werd uit de werken…Gij ziet dan een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof……

    Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder werken dood…"

    (1) Paulus daarentegen beweert dat je alleen maar hoeft te vertrouwen in Jezus. We lezen dit in o.a in Handelingen 16:30-31

    "…wat moet ik doen om behouden te worden? En zij ( Paulus en Silas) zeiden:Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden.

    Ook zegt hij in Galaten 2:16

    “…dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door geloof in Jezus Christus…”

    Dus zonder werken is het geloof DOOD!Waarschijnlijk kende Paulus deze woorden niet want hij zegt volgens Romeinen 3:27

    “…Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan?Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft.Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven en niet door de wet na te leven.Is God soms alleen de God van de Joden en niet van de Heidenen? Zeker ook die van de heidenen, want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen? Stellen wij door het geloof de wet buiten werking?Integendeel, wij bevestigen de wet juist…”

    Dient men de wet nu wel na te leven of niet. Je kunt met dit vers alle kanten op. Ik heb reeds aangetoond dat geloof zonder werken/ daden zinloos is: het geloof is dood. Maar welke werken zijn goede werken en welke zijn slechte werken. Daarvoor heb je een wet nodig die ons dat duidelijk maakt, een wet, of geboden, waarover we in de Bijbel kunnen lezen;

    Prediker 12:13

    “…Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen…”

    Deuteronomium 5:29

    “…Och, hadden zij steeds zulk een hart om Mij te vrezen en om al mijn geboden te onderhouden…”

    Mooi stukje van onze Islambroeders, goede bijbelkennis hebben zij

    http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?t=21106

  • theo

    Theo gaat nu te bedde maar verwacht danig tegengas op je stuk van de evangelisten zoals jij ze gaarne wenst te noemen.

    Anders moet ik WEER als enige op jou reageren.

    Morgenmiddag lees ik al de reacties vast wel.

  • Anna Lieze

    Haha :) Welterusten.. Ik verwacht een zeer rustige topic

  • LiaDonkers

    Boeiend dat het moslims moeten zijn die christenen erop wijzen wat (wie) ze nou eigenlijk geloven.

    Ze zijn volgelingen van Paulus en niet van Jezus.

    Ik vond overigens de vervolgreactie ook wel aardig

    —-

    Of je het Christendom of Paulusdom noemt, maakt niet uit. Het is het vervolg van het oude Zonnengeloof.

    Als je een beetje mythologie bestudeert dan kom je bij de Zonnengoden (zoals Horus) uit het Oudheid duidelijk de basis van het Christendom tegen, zoals:

    - Hij is geboren uit een maagd genaamd Isis

    - Hij is geboren op 25 december

    - Hij is gedood

    - Na 3 dagen tot het leven gekomen

    - Zijn geboorte werd vanuit het Oosten door een ster verkondigt

    - Hij deed wonderen met zijn volgelingen

    - Hij had 12 volgelingen

    In het oude heidense Zonnengeloof speelt “de vis” ook een belangrijke rol. Dit zie je in het Christendom ook weer terug.

    —–

    Maar misschien is het beter de discussie te beperken tot Paulus-Jezus.

    Gaan we later verder met wat ze geloven over de heidense zon.

  • Frederik D

    En zo moeten het niet-moslims zijn die moslims erop wijzen wat zij nou geloven, namelijk dat zij meer geloven in de Hadith (sterke verhaaltjes over Mohammed) dan in de Koran en dat zij aldus mohammedanen, Mohammed-vereerders, zijn.

  • Stefan

    Deze vergelijking van de zogenaamde onderlinge verschillen doet mij denken aan de film de Matrix, en is het gemakkelijkste om als voorbeeld te nemen, want de werkingen van de wet, is het leven in de Matrix.

    Is de Matrix er dan niet en kan de mens deze wet ontkennen? Het is het bolwerk van het gevolg van het oorzakelijke; de keus van de wil om de kennis van goed en kwaad te ondergaan. Wie is Neo daarin? Neo, de One, is datgene wat gewekt wordt in deze wereld van de Matrix, deze wereld onder de wet, en wordt zich meer en meer bewust waarin en waaruit hij leeft en wat hij in werkelijkheid is; dat is de fase van de twee naturen in de mens; zien en gaan herkennen wat de wet is waarin hij rondloopt, de wereld, en zien en herkennen wat het Leven is wat in hem ontwaakt; het goddelijke.

    Uiteindelijk zal Neo, de One, de Christus in de mens, overwinnen en de nieuwe Hemel en de nieuwe Aarde zijn, door de Opstanding van Geest.1 Kor. 15

    Het draait steeds om dit ‘thema’ van de verloren zoon, die uit de wereld gered wordt. Het is een keus maken, een ommekeer meemaken; neem je de rode of de blauwe pil. Wordt men wakker uit deze wereld, of blijft men onder de wet leven.

    Jezus doorliep de Weg, en is daarmee de Weg, die Paulus beschrijft.

  • Frederik D

    Zijn echte naam is Saul, wat later verandert is in Paulus.

    ————————–

    Verandert moet veranderd worden in veranderd.

  • Frederik D

    Een matrix in een matrix in een matrix ….

  • LiaDonkers

    Ik ben niet voldoende thuis in het Mohammedanisme om dat te kunnen beoordelen.

    Veelzeggend vond ik wel dat de reactie die ik hierboven weergaf afkomstig was van iemand die op het moslimforum geband was.

  • Frederik D

    Maar alles lijkt op elkaar. Dus dat zegt me niet zoveel. Het getal twaalf is in meerdere culturen heilig. En vele goden hebben zonen en worden geassocieerd met het licht.

    Met globale overeenkomsten kan ik niets.