Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Opvatting!

• samuel

David, ik hoef je niet te overtuigen, want als jij dat niet wil gaat mij dat toch niet lukken.

Maar ik wil je wel uitleggen waarom ik wel in de Godheid van Jezus geloof, niet om je te overtuigen, maar je er over na te laten denken waar ik van overtuigd ben.

Volgens Johannes 14: 1 heeft Jezus Christus gezegd: gij gelooft in God, gelooft ook in Mij.

Jezus zegt niet: “Gelooft in Mijn woord, zoals je in het woord van God gelooft”.

Ook staat hier niet: “gelooft in Mij als de Messias”, want dat deden ze allang en dat blijkt uit Johannes 2: 11 Dit heeft Jezus gedaan als begin van zijn tekenen te Kana in Galilea en Hij heeft zijn heerlijkheid geopenbaard, en zijn discipelen geloofden in Hem.

Ook niet: “ geloof in mij dat Ik besta”, zoals we geloven in het bestaan van de Joden en het bestaan van satan. Het woordje “ook” laat zien, dat Jezus Christus Zich als voorwerp van geloof aan de discipelen voorstelt, in dezelfde zin als waarin God voorwerp van hun geloof is.

Een schepsel, een geschapen wezen, mag deze zichzelf op dezelfde wijze met God op één lijn stellen?

Dat zou toch Godslastering zijn! En toch spreekt Jezus Christus zo.

Volgens ontkenners van Jezus Christus zijnde God, Moeten Hem dan zien als een soort ondergod die geloofd moet worden, zoals men in God gelooft!?

In Johannes 5 lezen we: 22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, 23 opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.

Met deze uitspraak stelt Jezus Christus zich opnieuw op één lijn met God de Vader; nu wat de verering betreft, die Hem zal worden toegebracht. Dat hier met “eren” Goddelijke verering is bedoeld- net als in Romeinen 1: 25 Zij immers hadden de waarheid Gods vervangen door de leugen en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper, die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen. En in Kolossenzen 2: 18 Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd- ligt voor de hand, want het gaat in het tweede deel om “eren van de Vader”.

Maar ook al ontkent men, met verwijzing naar Romeinen 13: 7 en Ex. 20:12, dat het hier om zo`n verering gaat, dan maakt dat in wezen nog niets uit. Het gaat nl om de gelijkheid van het eren. Evenmin maakt het iets uit of men het woord “gelijk” opvat als “in gelijke mate” of als “op gelijke wijze”.

Hier is een gelijkschakeling in het toebrengen van eer, die nooit betrekking kan hebben op God enerzijds en een geschapen wezen anderzijds. Of durf je Ex 20 vers 12 zo te lezen: Eert uw ouders op gelijke wijze of in gelijke mate als je God eert?”. En moeten we de overheid eren zoals we God eren? (Rom.13:7)

Dus als Jezus Christus niet waarachtig God is en we Hem toch moeten eren zoals we de Vader eren, dan wordt Hij daarmee in de Bijbel op hetzelfde niveau gezet als God de Vader.

En wanneer wij Hem dan eren dan zouden we volgens de ontkenner s van Jezus Christus als God, ons schuldig maken aan Goddelijke verering van een schepsel , wat ons in de genoemde teksten Rom.1:25 en Kol.2:18 als een grote zonde kunnen voorgehouden worden!

(Met dank aan J.G. Fijnvandraat)

• Stefan

.

• Stefan

.

• theo

Je gebruikte eerder het woord; Bijzonder.

Vind ik kernachtig in één woordeken samengevat: Samuel is bijzonder, debatteert bijzonder, reageert bijzonder.

• Stefan

.

• Stefan

theo Schreef:

——————————————————-

> Je gebruikte eerder het woord; Bijzonder.

>

> Vind ik kernachtig in één woordeken samengevat:

> Samuel is bijzonder, debatteert bijzonder,

> reageert bijzonder.

Juist..en dat zijn wij allemaal..;)

• Stefan

.

• Stefan

19 Indien gij van de wereld waart, zou de wereld het hare liefhebben, doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld uitgekozen heb, daarom haat u de wereld. Joh.15

14 Ik heb hun uw woord gegeven en de wereld heeft hen gehaat, omdat zij niet uit de wereld zijn, gelijk Ik niet uit de wereld ben. 15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart voor de boze. 16 Zij zijn niet uit de wereld, gelijk Ik niet uit de wereld ben. Joh.17

>Maar genoeg over de haters, deze doen er niet toe, we weten dat ze er zijn.

>En er kan geen eenheid zijn tussen hen die van de wereld zijn en hen die niet van de wereld zijn, dus helaas eenheid tussen jou en mij heeft er nooit bestaan, maar wie weet wat niet is kan nog komen!

samuel

Wie zijn ‘we’?

• Daan

(tu) voor Eliyahu.

Compliment voor je doorzettingsvermogen.

Ook voor de christenen is er nl niets veranderd in God die één is.

Hier wil Samuel niet over nadenken/lezen/discussieren ( daarom leest hij jouw berichten niet)

En bovendien gelooft hij niet wat Jezus zegt in Markus 12:29, dus maakt hij Jezus tot een leugenaar.

1.Kor 8 :5,6 : Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde – en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte – 6 voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.

• samuel

Daan Schreef:

——————————————————-

> (tu) voor Eliyahu.

> Compliment voor je doorzettingsvermogen.

>

>

> Ook voor de christenen is er nl niets veranderd in

> God die één is.

> Hier wil Samuel niet over

> nadenken/lezen/discussieren ( daarom leest hij

> jouw berichten niet)

> En bovendien gelooft hij niet wat Jezus zegt in

> Markus 12:29, dus maakt hij Jezus tot een

> leugenaar.

>

>

> 1.Kor 8 :5,6 : Want al zijn er zogenaamde goden,

> hetzij in de hemel, hetzij op de aarde – en

> werkelijk zijn er goden in menigte en heren in

> menigte – 6 voor ons nochtans is er maar één

> God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie

> wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie

> alle dingen zijn, en wij door Hem.

Even een stukje tekst:

Het volgende wat er aan te voeren is dat Jezus Christus God is kunnen we relateren aan wat de profeet Jesaja in hfst. 45 verkondigt : “22 Wendt u tot Mij en laat u verlossen, alle einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer. 23 Want Ik heb gezworen bij Mij zelf, waarheid is uit mijn mond uitgegaan, een woord dat niet zal worden herroepen: dat voor Mij elke knie zich zal buigen, dat bij Mij elke tong zal zweren.”.

In Filippenzen 2 lees ik, dat Jezus Christus Zichzelf ontledigt heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, om welke reden God Hem een naam heeft geschonken boven alle naam, “5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. 9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, 10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, 11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!”

Hij die zich vernederd heeft tot de positie van mens, ontvangt dus nu als mens de heerlijkheid bij de Vader, die Hij als eeuwige Zoon reeds had, “eer de wereld was” (Joh.17:5).

En die positie wordt Hem dezelfde Goddelijke verering toegebracht die volgens Jesaja 45 vvor Zichzelf opeist. Nu kan iemand wel zeggen, er staat toch achter “tot eer van God de Vader”.

Inderdaad, maar dat verandert niets aan het punt in de kwestie. Het OT zegt dat alle knie zich voor God zal buigen en elke tong bij God zal zweren. En hier staat dat alle knie zich in de naam van Jezus zal buigen d.w.z. op grond van wat die naam inhoudt en dat elke tong Hem als Heer zal belijden.

Dat de Zoon niet los staat van de Vader, dat Zijn eer de eer van de Vader inhoudt, is een andere zaak.

De Zoon is niet een onafhankelijke God die vereerd wordt. Zijn eer is tot eer van de Vader, omgekeerd wil de vader dat de Zoon vereerd wordt zoals Hijzelf eer ontvangt.

1 Dit sprak Jezus en Hij hief zijn ogen ten hemel en zeide: Vader, de ure is gekomen; verheerlijk uw Zoon, opdat uw Zoon U verheerlijke, 2 gelijk Gij Hem macht hebt gegeven over alle vlees, om aan al wat Gij Hem gegeven hebt, eeuwig leven te schenken. 3 Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt. 4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde door het werk te voleindigen, dat Gij Mij te doen gegeven hebt. 5 En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

6 Ik heb uw naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij behoorden U toe en Gij hebt hen Mij gegeven en zij hebben uw woord bewaard. 7 Nu weten zij, dat al wat Gij Mij gegeven hebt, van U komt, 8 want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven en zij hebben ze aangenomen en in waarheid erkend, dat Ik van U ben uitgegaan, en zij hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt. 9 Ik bid voor hen; niet voor de wereld bid Ik U, maar voor hen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn van U, 10 en al het mijne is het uwe en het uwe is het mijne, en Ik ben in hen verheerlijkt. 11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar zij zijn in de wereld en Ik kom tot U. Heilige Vader, bewaar hen in uw naam, welke Gij Mij gegeven hebt, dat zij één zijn zoals Wij. 12 Zolang Ik bij hen was, bewaarde Ik hen in uw naam, welke Gij Mij gegeven hebt, en Ik heb over hen gewaakt en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon des verderfs, opdat de Schrift vervuld werd. 13 Maar nu kom Ik tot U en Ik spreek dit in de wereld, opdat zij ten volle mijn blijdschap in zichzelf mogen hebben. 14 Ik heb hun uw woord gegeven en de wereld heeft hen gehaat, omdat zij niet uit de wereld zijn, gelijk Ik niet uit de wereld ben. 15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart voor de boze. 16 Zij zijn niet uit de wereld, gelijk Ik niet uit de wereld ben. 17 Heilig hen in uw waarheid; uw woord is de waarheid. 18 Gelijk Gij Mij gezonden hebt in de wereld, heb ook Ik hen gezonden in de wereld; 19 en Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, 21 opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt. 22 En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn: 23 Ik in hen en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot één, opdat de wereld erkenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en dat Gij hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, hetgeen Gij Mij gegeven hebt – Ik wil, dat, waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn, om mijn heerlijkheid te aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt, want Gij hebt Mij liefgehad vóór de grondlegging der wereld. 25 Rechtvaardige Vader, de wereld kent U niet, maar Ik ken U, en dezen weten, dat Gij Mij gezonden hebt; 26 en Ik heb hun uw naam bekend gemaakt en Ik zal hem bekend maken, opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij en Ik in hen.

Johannes 17

Voor God zal elke knie zich buigen en voor Jezus Christus eveneens. Nogmaals kan een geschapen wezen zo met God op één lijn gesteld worden?