Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wat sprak Jezus?

  • Frederik D

    Welke taal sprak Jezus?

    ‘Aramees’, zullen de meesten onmiddellijk zeggen. Maar een groep wetenschappers in Israël en daarbuiten (Joden en christenen) geeft een genuanceerd antwoord.

    Gelijkenissen werden bijvoorbeeld in het Hebreeuws onderwezen. Professor Shmuel Safrai (Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem) schrijft: ‘De gelijkenis was een van de meest voorkomende gereedschappen van rabbijnse instructie vanaf de tweede eeuw v.Chr. tot aan het einde van de periode van de Amoraiem.’ Amoraiem waren Joodse geleerden die in de periode van 200 tot 500 in Babylonië en het land Israël de mondelinge overlevering doorgaven.

    Inscripties

    Nieuwtestamenticus David Bivin wijst erop dat de inscripties in de Tweede Tempelperiode (536 v.Chr. – 70 n.Chr.) vaker in het Hebreeuws dan het Aramees waren. Pas geleden nog groeven Israëlische archeologen een kalkstenen sarcofaag op met de Hebreeuws inscriptie Ben Hacohen Hagadol. Dat betekent: ‘zoon van de hogepriester’. De Israëlische Oudheidkundige Dienst veronderstelt dat het inschrift betrekking heeft op een jonge leeftijd overleden zoon van een van de hogepriesters die in de jaren 30 tot 70 AD in Jeruzalem zijn ambt uitoefende.

    Van de 2142 inschriften die L.Y. Rahmani in zijn catalogus meldde zijn 146 duidelijk in het Aramees en 200 in het Hebreeuws. In de Tweede Tempelperiode waren er 116 Aramese teksten en 137 Hebreeuwse.

    Bivin schrijft in zijn boek New Light on the Difficult words of Jesus dat Jezus in een omgeving leefde waarin meerdere talen werden gesproken. ‘Hebreeuws, Aramees en Grieks werd waarschijnlijk gesproken door de meeste Joden in deze tijd.’

    De evangeliën lijken er in eerste instantie op te duiden dat Aramees de taal van Jezus was. Het Aramees en Grieks komt voor op vele inscripties. Het was de officiële taal op documenten en voor de handel. ‘Jezus kende en sprak zeker Aramees, maar vele geleerden geloven nu dat Hij zijn onderwijs gaf in het Hebreeuws’, schrijft Bivin.

    Rabbijnse literatuur

    ‘De rabbijnen van zijn dagen en honderden jaren na hem gaven hun gelijkenissen, voorschriften, gebeden en preken helemaal in het Hebreeuws. In feite zijn er verschillende duizenden gelijkenissen en geleden opgetekend in de rabbijnse literatuur, en deze zijn bijna allemaal in het Hebreeuws, ook als de omgeving Aramees was.’

    Zie voor meer over deze discussie:

    http://www.jerusalemperspective.com

    ———————————-

    http://christenenvoorisrael.nl/2008/12/welke-taal-sprak-jezus-weblog-211

    Of sprak Jezus Grieks zoals BJE hier beweerde?

    http://alfredmuller.files.wordpress.com/2010/10/000516a-tien-geboden-in-oud-hebreeuws-schrift.jpg

    De Tien Geboden in Oud-Hebreeuws Schrift

  • samuel

    Wellicht sprak Hij Griarabreeuws. :)

    Jezus sprak in het Hebreeuws, maar ik denk ook dat Hij Aramees kon spreken en het Koine Grieks, en wellicht wel meer talen!

  • samuel

    41 En Hij vatte de hand van het kind en zeide tot haar: Talita koem, hetgeen betekent: Meisje, ik zeg u, sta op! Markus 5

    Weet je welke taal dit is: Talita koem ?

  • Frederik D

    Hoezo sprak hij in het Hebreeuws?

  • Frederik D

    Als ik me het juist herinner van mijn onderzoekje, dan is het Aramees.

    Maar dat hoeft nog niets te zeggen. Jezus sprak een meisje toe, dat wellicht zelf Aramees sprak. Maar welke taal sprak Jezus zelf, bijvoorbeeld met zijn discipelen?

  • samuel

    Omdat dat de taal van de Hebreeërs is, En Hij is als Hebreeër geboren!

    Zo ook al Zijn discipelen!

  • samuel

    Het was de dochter van een priester een Hebreeër, maar dat Aramees toch ook gangbaar was net als het koine Grieks.

    Ik ben van mening dat Jezus met Zijn discipelen hebreeuws sprak.

  • Frederik D

    Nee, zo eenvoudig is dat niet.

    Je kunt beter aankomen met de traditie van religieus onderricht en de Tenach. Daar was Hebreeuws voor nodig.

    Maar wat sprak Jezus op straat?

    (Ik weet het, het is geen zeer relevante kwestie.)

  • samuel

    Ik denk dat het te maken had met wie Hij zich onderhield, wat spraken de Romeinen bv?

  • theo

    Is het niet wonderlijk dat we in de bijbel een paar keer de “”oorspronkelijke“” taal tegenkomen waar dan de vertaling bijstaat, zoals in dit geval ; Talita koem, hetgeen betekent: Meisje, ik zeg u, sta op! Markus 5

    Waarom staat er niet meteen rechtsstreeks: Meisje sta op. ?

    Voor studiebollen grazers en gravers en geinteresseerden:

    http://www.2001translation.nl/Griekse_Grondtekst.aspx

    ———————————–

    Wijziging was/is vanwege storende slordige typvautten .