Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Als je een christen bent ......

• Frederik D

En dat gebeurde ook. Heksenvervolgers waren waarschijnlijk zeer oprecht en zeer vroom.

• ¥ Lotje ­­¥

Je zou berouw moeten tonen . en het is niet ,, gewoon vragen aan God,, net of je dat doet en gelijk vergeven is . God weet wel of je het meent of niet . .

• LeSage2

Of omdat het berouw gewoon toch vanzelfsprekend is. Anders wordt het helemaal zo'n huichelarij.

• Leo

LeSage2 Schreef:

——————————————————-

> ….. dan kun je er eigenlijk best op los

> zondigen.

> Daarna vraag je gewoon God om vergeving, want

> Jezus heeft voor al jouw zonden immers de straf

> gedragen.

NEE.

Want wij pronken niet met ons geloof om daarmee te tonen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij midden in de dood liggen.

Wij erkennen dat wij nog vele zonden en gebreken in onszelf aantreffen, namelijk dat wij geen volkomen geloof hebben, en ons er niet toe zetten God met zo’n ijver te dienen als wij behoren te doen, maar dagelijks strijd hebben te voeren met de zwakheid van ons geloof en onze verderfelijke begeerten.

En wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet twijfelen, en ook niet in de zonde blijven liggen.

Ondanks dit alles, omdat wij door de genade van de Heilige Geest van harte bedroefd zijn over zulke gebreken en wij verlangen tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden van God te leven, zullen wij er nochtans ten volle van verzekerd zijn dat geen zonde of zwakheid, die nog tegen onze wil in ons overgebleven is, ons kan verhinderen dat God ons in genade aanneemt.

Leo.

• LeSage2

theo Schreef:

——————————————————-

> Ik denk dat we het daar direct over eens zijn.

> Maar het onderwerp gaat niet alleen hen, maar

> iedereen aan, en ook jij opende nog niet zolang

> geleden een onderwerp over de vraag of je én

> christen kunt zijn én kunt blijven zondigen nav

> die (beruchte) tekst uit 1 Joh.

> ——————————————

>

> Zondigen ; je doel missen.

>

> Je mist het doel als je doelbewust naast het doel

> schiet.

> Als je dingen doet waarvan ieder weldenkend mens

> donders goed weet dat het fout is.

>

> Stelen en moorden en verkrachten ..iedereen weet

> dat het niet goed is.

>

> Roepen hoe zondig de mens is ( daarmee op de ander

> wijzend en zelden/nooit naar zichzelf) is een

> dooddoener.

>

> Zonde benoemen bij een ander is heel gemakkelijk,

> ik deed het hierboven ook.

>

> Doelbewust andere mensen tekort doen door van ze

> te stelen of ze te verkrachten of te

> vermoorden…..doelbewust medemensen , je naasten

> tekort doen door ze te kleineren en te pesten en

> te treiteren….

>

> Ook ik zondig doelbewust.

>

> Ik heb met een aantal pubers wel eens een

> rekensommetje gemaakt wat ze hadden uitgegeven aan

> vuurwerk.

>

> Totaal bedrag ??? weet ik niet meer maar het waren

> honderden euroos.

> Ik zei..dat had je beter aan goede doelen kunnen

> geven.

>

> Maar ja je bent jong en je wilt knallen.

>

> Daarna haalde ik mijn pakje shag uit mijn zak en

> zei: Jullie hebben met z'n allen minder geld

> uitgegeven aan vuurwerk dan ik alleen heb

> uitgegeven aan shag in een jaar.

>

> Maar….maar…maar…. ik geef toch relatief veel

> geld aan goede doelen ?????

>

> Ja en ?? dat geld van die shag (en nog meer ) had

> naar goede doelen gekund.

>

> Stelen is niet alleen iets pakken wat een ander

> heeft..stelen is ook niet geven van jezelf en wat

> je wel kunt missen wat anderen nodig hebben.

>

> Zonde.. DAT is zonde, DAT is jammer..DAT is

> zonde.. je doel missen.

En waarvan heeft Jezus jou verlost, Theo?

Zou jij ánders naar zondigen, of wáár dan ook naar, hebben gekeken zonder die verlossing?

Ik ben geen haar beter dan jij ook al rook ik niet. Maar ik zit er niet zo mee. Ik weet dat ik in wezen een goed mens ben en heb geen last meer van het naargeestige ‘geneigd tot alle kwaad en onbekwaam tot enig goed’. Ik sta een stuk dichter bij de islam (ben nadrukkelijk geen moslim) in deze meterie dan bij het christendom. De islam kent geen erfzonde; Allah wil dat je gewoon een goed mens bent en weet ook wel dat geen enkel mens volmaakt is, en daarop zul je beoordeeld worden.

• LeSage2

midden in de dood liggen?

Hoe bedoellu?

• Gonnie

Daar waar ook de gelovigen komen uiteindelijk, Samuel.

Denk jij nu werkelijk dat in die korte tijd dat wij leven wat vergeleken is bij de eeuwigheid een zucht is, om dat wij dan niet geloven eeuwig in de hel komen. ?

Je moet wel een sterk onrechtvaardigheid gevoel hebben om dat te geloven, en trouwens een redelijk mens denkt dat ook niet.

• Leo

LeSage2 Schreef:

——————————————————-

> midden in de dood liggen?

>

> Hoe bedoellu?

De Bijbel maakt onderscheid tussen de eerste (lichamelijke) dood en de Tweede Dood.

Maar voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij of afgodendienst, voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is de vuurpoel met brandende zwavel, dat is de tweede dood.’

En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.

Leo.

• Malakh

Het zit hem volgens mij hier vooral in zonde doen, het werkwoord “poion” in het Grieks, volgens een werk over het Nieuwe Testament duidt dit werkwoord op de “gewoonte om te zondigen”, en niet enkel door een zonde te begaan… Daarom is het ook de moeite om 1 Joh 2:1 erbij te nemen waar staat: Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; Hier wordt dit werkwoord niet gebruikt en gaat het volgens mij dus om mensen die niet moedwillig zondigen, of zich in zonden “wentelen”. Doet me dan ook weer denken aan Heb 10:26 waar staat: Want indien wij opzettelijk zondigen, nadat wij tot erkentenis der waarheid gekomen zijn, blijft er geen offer voor de zonden meer over"…

• samuel

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Daar waar ook de gelovigen komen uiteindelijk,

> Samuel.

Waarom?

Je geloofd immers niet.

Dus zal je nooit op de plek kunnen komen waar gelovigen komen toch?

> Denk jij nu werkelijk dat in die korte tijd dat

> wij leven wat vergeleken is bij de eeuwigheid een

> zucht is, om dat wij dan niet geloven eeuwig in

> de hel komen. ?

Ik lees gewoon wat er in de Bijbel staat en dat geloof ik, daar doet jouw denken niets aan af.

> Je moet wel een sterk onrechtvaardigheid gevoel

> hebben om dat te geloven, en trouwens een redelijk

> mens denkt dat ook niet.

Ik denk niet dat een mens redelijk is als deze niet geloofd wat er in de Bijbel staat!