Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Als je een christen bent ......

• LeSage2

Beste Michiel,

Nee, sarcatisch is mijn reaktie niet bedoeld. Sarcastisch was meer de opening van het thema bedoeld, doordrenkt als ze is van het idee ‘ben ik ff fijn een christen……ik blijf gewoon lekker doorzondigen want mijn zonden worden me toch wel vergeven.’ En de bedoeling van die aanpak was om mensen die zichzelf op dit bord poneren als symbool van wat een echte christen zou moeten zijn, te triggeren op dit onderwerp.

In het 2e deel, het belangrijkste deel van je reaktie, zet je precies neer wat ik u bedoel - en waarom ik me met geen mogelijkheid meer kan vinden in het klassieke christendom, zoals ik dat beleefde: ben je moe van het zondigen en je oude leven beu - bekeer je dan en begin een nieuw leven in Christus, want hij bevrijdt je van de zonde. Jij geeft aan dat je dat probleem ook ziet - en zo ken ik je ook, want jij bent een eerlijke prikker.

Maar waar ik verder ga, en konklusies trek over wat dat dus betekent/moest betekenen voor mijn christen-zijn, ga jij niet verder.

Ik konkludeer dat we altijd maar door blijven gaan met zondigen - en dat het onzinnig is om over een bevrijding daarvan na te denken.

Vervolgens kun je je afvragen of zonde altijd wel zonde is.

Voorbeeld:

- eer je vader en je moeder. Glashard een onderdeel van de kern van de wet. Maar Jezus negeert dit gebod als hij zijn vader en moeder ongerust maakt door niet met hen mee terug te gaan naar Galilea, terwijl hij nog niet eens de leeftijd van een puber heeft bereikt.

Kennelijk is het dus niet altijd een grove zonde om je vader en moeder niet altijd te eren.

En zo kan ik nog wel even door gaan. Een profeet Samuel die een moord op zijn geweten heeft, en het volk israel dat door Mozes wordt opgedragen om hele volken uit te moorden.

veel dichterbij: het gebod om je naaste lief te hebben zoals jezelf.

Bestaat liefde eruit om je naaste te konfronteren met eerlijkheid waar die naaste misschien helemaal niet aan toe is? Als je kennis draagt van iemands overspel - moet je dan de partner van diegene daarover informeren als je weet dan vervolgens het huwelijk van beiden naar de knoppen is, terwijl met een beetje zwijgzaamheid de zaak misschien wel weer goed kan komen?

Zonde is niet altijd zonde.

Zondigen is ook wel eens experimenteren. over grenzen durven gaan. Andersom is ook waar: experimenteren is vaak zondigen, op een bepaalde manier. Regels ter discussie stellen, breken, als dat goed is.

Een christen, het christendom, zou de nadruk minder moeten leggen op de zondigheid en de onmacht van de mens, maar veel meer op de eigen kracht, het eigen vermogen tot liefhebben, en de mondigheid van de mens. Dan kunnen we afrekenen met vreemde uit- en sluipwegen als "de christen is in de Heer niet meer in staat is om te zondigen omdat hij of zij onderdeel uitmaakt van het mystieke lichaam van Christus waardoor het begaan van een zonde onmogelijk is."

• Sfred+

Ik denk niet dat het zo werkt. Voor ‘ons’ geloof is het nog steeds zo dat je als islamiet geboren bent.

Moer er niet staan,

Ik denk niet dat het zo werkt. Voor het islamitisch geloof is het nog steeds zo dat je als islamiet geboren bent.

Want ik had toch begrepen dat ‘ons’ niet meer telt voor jouw en het hun moet zijn, omdat jij ergens anders vertelde dan jij geen moslima meer was?

• LeSage2

Leo Schreef:

——————————————————-

> Maar natuurlijk kan er op bijzaken een verschil

> van mening zijn.

> Maar het gaat hier eigenlijk om de noodzaak om

> gered te worden.

> Als de mensen geen redding nodig hebben is het

> offer van Jezus voor die mensen tevergeefs

> geweest.

>

Konklusie lijkt me wat te snel getrokken.

Allereerst:

- waarvan moeten mensen gered worden? Van het zondigen? Ook al geloof je in Jezus Christus, wat simpel gezegd de voorwaarde is om geed te worden, dan nóg blijft men doorzondigen. Van de toorn van God dan? Dat zou kunnen want volgens jou en een aantal anderen staat God als een Boeman, als een Opperdemon klaar om hen eeuwig te pijnigen en te laten branden die niet in het verzoenend bloed van Jezus' offer geloven. Maar of dit een bijbelse gedachte is……. kweettetniet. Er zijn wel passages in het NT die tot die gedachte aanleiding geven, maar het is 100% in strijd met het Oude Testament, en dát gold wél als ‘bijbel’ voor de apostelen.

Maar ook:

als het offer van Jezus dus tevergeefs zou zijn, dan moet God een aantal (waarschijnlijk het merendeel zoals het er nu naar uit ziet) eeuwig gaan martelen.

Als we in gedachten nemen dat het Gods Wil is dat iedereen behouden wordt, dan is er dus maar één konklusie mogelijk: er is een macht die sterker is dan God. Die God behoorlijk dwars zit. Een soort SuperDuivel die tegelijkertijd een SuperGod is, want God wil wel iets, maar……krijgt het niet voor elkaar.

Snap je nu dat ik dit geloof niets anders vind dan een soort kant-noch-wal-rakende bangmakerij?

> Erger nog deze mensen hebben Hem in principe

> opnieuw gekruisigd.

> Dan vind ik het niet gek dat God in der eeuwigheid

> niets meer met die mensen te maken wil hebben.

Als dat zo zou zijn vind ik dat wél gek. Zie ook boven.

God wil altijd iets met mensen te maken hebben. Hij schept hen niet voor niets.

Nogmaals: het kan toch niet zo zijn dat er een macht sterker is dan God waartegen God het loodje moet leggen?

>

> Ik zou ook nooit willen dat er mensen mij na dit

> leven zouden kunnen verwijten dat ik hen nooit

> gewaarschuwd heb.

> Ik spreek hier uit liefde voor mijn naaste ook al

> kan het confronterend overkomen.

Je spreekt niet uit liefde voor je naaste. Dat denk je maar.

Je spreekt slechts uit liefde voor een interpretatie van het geloof. En geloof me, ik weet waar ik het over heb. Ik heb in hetzelfde fundamentalistische schuitje gezeten.

>

> Ik had aan het begin van deze discussie ook kunnen

> zeggen"wat een onzin Romeinen 6 zegt dat jou

> stelling onzin is"

> Heb ik dat gedaan?

> Nee.

> Ik heb jou vanuit mij geloof geantwoord om jou met

> een goede discussie te laten inzien dat God dit

> nooit zou pikken.

Als jij een goede discussie met mij aan wilt gaan, dan betekent dat dat je bereid bent om:

- te discussieren met behulp van argumenten,

- bereid bent om serieus over mijn argumenten na te denken

- bereid bent om te accepteren dat de bijbel niet altijd hetzelfde zegt een bepaald onderwerp

- bereid bent om wat aantoonbaar juist is, te stellen bóven ‘het staat nu eenmaal zo in de bijbel en dus is het zo’.

Ik ga echt kijken of jij op deze manier wilt discussieren. Op deze manier doen we dat namelijk anno 2013.

>

> Leo.

• Michiel...

LeSage2 Schreef:

——————————————————-

> Beste Michiel,

>

> Nee, sarcatisch is mijn reaktie niet bedoeld.

Goed om te horen.

> Sarcastisch was meer de opening van het thema

> bedoeld, doordrenkt als ze is van het idee 'ben ik

> ff fijn een christen……ik blijf gewoon lekker

> doorzondigen want mijn zonden worden me toch wel

> vergeven.' En de bedoeling van die aanpak was om

> mensen die zichzelf op dit bord poneren als

> symbool van wat een echte christen zou moeten

> zijn, te triggeren op dit onderwerp.

Ik ken persoonlijk geen christen die zo denken. Ik blijf gewoon lekker doorzondigen want mijn zonden worden me toch wel vergeven Ik ken wel christenen die veel moeite hebben met de zonden in hun leven en niet begrijpen waarom er toch steeds weer zonden om de hoek komen kijken. En als ik de Nederlandse literatuur van de laatste decennia lees (Wolkers, 't Hart, Siebelink enz enz) speelt dit probleem al heel lang.

>

> In het 2e deel, het belangrijkste deel van je

> reaktie, zet je precies neer wat ik u bedoel - en

> waarom ik me met geen mogelijkheid meer kan vinden

> in het klassieke christendom, zoals ik dat

> beleefde: ben je moe van het zondigen en je oude

> leven beu - bekeer je dan en begin een nieuw leven

> in Christus, want hij bevrijdt je van de zonde.

Jezelf bevrijden van de zonde is onmogelijk. Deze kerngedachte van het christendom is een van de redenen waarom ik juist blijf hangen aan het christendom. Hele bibliotheken zijn volgeschreven met prachtige boeken over zelfrealisatie en therapieën en religies die de mens allemaal voorhouden dat ze zichzelf kunnen verlossen of zichzelf kunnen upgraden tot wat dan ook. Dan vind ik een heel sterk punt dat de bijbel de mens voor blijft houden dat iedereen zondaar is en iedereen de dokter nodig heeft - Jezus Christus. Jij hebt misschien in het verleden ooit de illusie gehad dat een nieuw leven in Jezus Christus inhield dat je nooit meer zou zondigen en/of de behoefte zou voelen te zondigen. Mijn ervaring is totaal anders. Ik heb nooit die illusie gehad en beschouw het christendom naast een groot geschenk om niet (het offer van Jezus aan het kruis waardoor Michiel - de onverbeterlijke zondaar - toch toegang mag krijgen tot God - hoe is het mogelijk !?) ook een religie waarbij het vaak moeilijk is om jezelf en je falen op tal van gebied af te zetten tegenover het offer van Jezus en Zijn heiligheid. Het blijft vaak moeilijk - en nu spreek ik niet namens het christendom maar namens mijn eigen beleving ervan- om te accepteren dat God je in Zijn buurt wil hebben na je dood ondanks al je fouten die je maakt in je leven. Ik spreek dan van liefde en barmhartigheid. Maar het geeft me nooit een vrijbrief om er maar op los te zondigen. Elke zonde is ongewenst en tegen elke behoefte om te zondigen blijf ik vechten. Soms lukt het, soms lukt het niet.

Ik heb het christendom nooit gezien als de wonderreligie waarbij je Jezus aanneemt in je hart en vervolgens als een heilige je leven doorbrengt. Als dat laatste wel zo is hou ik mezelf voor de gek en mag ik me geen christen noemen. Want ik was een zondaar en ben nog steeds een zondaar. Maar ik blijf hopen en ook sterk vertrouwen op Jezus. Oh Jezus, kom mij zondaar te hulp.

> Jij geeft aan dat je dat probleem ook ziet - en zo

> ken ik je ook, want jij bent een eerlijke

> prikker.

Jullie op dit prikbord zou ik alles wijs kunnen maken wat ik zou willen. Ik doe dat niet omdat ik er ook niets meer op zou schieten. Er is maar 1 optie in de relatie tot de medemens en tot God. Eerlijkheid. Ik heb er al vaak last mee gehad in mijn leven omdat ik weiger mee te huilen met de soms leugenachtige wolven in het bos die mooispreken om geliefd te zijn bij de grote groep. Ook op dit prikbord prik ik niet om popie jopie te worden. Ik prik hier omdat religie en christendom in het bijzonder mij mateloos fascineren. Als ik niet zou geloven in God zou het voor mij onzinnig zijn om hier te prikken. Je zou mij hier nooit meer zien.

;)

> Maar waar ik verder ga, en konklusies trek over

> wat dat dus betekent/moest betekenen voor mijn

> christen-zijn, ga jij niet verder.

Mijn konklusie is tegengesteld aan die van jou. Het christendom heeft gelijk. Niemand komt tot God op eigen kracht.

> Ik konkludeer dat we altijd maar door blijven gaan

> met zondigen - en dat het onzinnig is om over een

> bevrijding daarvan na te denken.

Jezus bevrijdt ons van de macht van de zonde. En de macht van de zonde is de dood.Ik vind dat behoorlijk zinnig.

>

> Vervolgens kun je je afvragen of zonde altijd wel

> zonde is.

> Voorbeeld:

> - eer je vader en je moeder. Glashard een

> onderdeel van de kern van de wet. Maar Jezus

> negeert dit gebod als hij zijn vader en moeder

> ongerust maakt door niet met hen mee terug te gaan

> naar Galilea, terwijl hij nog niet eens de

> leeftijd van een puber heeft bereikt.

Ben ik niet met je eens. Met het achterblijven in Jeruzalem en het onderricht in de tempel eerde Jezus zijn hemelse Vader. Jezus zegt heel duidelijk in de bijbel dat alles wat Hij doet en zegt op aarde is omdat de Vader het wil. Jezus geeft duidelijk aan in de bijbel dat Hij uit de hemel komt. Dat mensen anno 2013 dit niet meer willen of kunnen geloven is een andere zaak. Ik geloof dat in ieder geval wel.

> Kennelijk is het dus niet altijd een grove zonde

> om je vader en moeder niet altijd te eren.

Het blijft een zonde om je vader en moeder niet te eren. En het blijft onmogelijk om je hele leven van 0 tot 80 jaar op ieder moment alle geboden van de bijbel te respecteren. Iedereen gaat op momenten in de fout. En iedereen mag met die fouten komen bij God.

> En zo kan ik nog wel even door gaan. Een profeet

> Samuel die een moord op zijn geweten heeft, en het

> volk israel dat door Mozes wordt opgedragen om

> hele volken uit te moorden.

Samuel was een mens en Mozes was een mens. Jezus heeft niemand vermoord en niemand opgedragen om hele volken uit te moorden. Ik ben geen christen geworden op basis van het verhaal en de woorden van Samuel en / of Mozes. Wel op basis van de daden en woorden van Jezus Christus. Overigens is Mozes wel een behoorlijke voorafbeelding van Jezus. Alleen leidt Jezus ons naar het beloofde land dat eeuwigheidswaarde heeft en geeft in plaats van het hemelse manna zichzelf aan het volk dat trekt door de woenstijn, op weg naar het beloofde land. En dat volk zijn wij als mensheid allemaal. En het beloofde land is het land waar God bij de mensen is.

> veel dichterbij: het gebod om je naaste lief te

> hebben zoals jezelf.

> Bestaat liefde eruit om je naaste te konfronteren

> met eerlijkheid waar die naaste misschien helemaal

> niet aan toe is? Als je kennis draagt van iemands

> overspel - moet je dan de partner van diegene

> daarover informeren als je weet dan vervolgens het

> huwelijk van beiden naar de knoppen is, terwijl

> met een beetje zwijgzaamheid de zaak misschien wel

> weer goed kan komen?

Ik zou zwijgen als ik daar het huwelijk mee zou kunnen redden. Zeker als er kinderen in het spel zijn. Ik zou het wel heel moeilijk vinden als mij op de man af gevraagd zou worden door de partner of ik oprecht zou willen vertellen of er sprake is van overspel.

>

> Zonde is niet altijd zonde.

> Zondigen is ook wel eens experimenteren. over

> grenzen durven gaan. Andersom is ook waar:

> experimenteren is vaak zondigen, op een bepaalde

> manier. Regels ter discussie stellen, breken, als

> dat goed is.

> Een christen, het christendom, zou de nadruk

> minder moeten leggen op de zondigheid en de

> onmacht van de mens, maar veel meer op de eigen

> kracht, het eigen vermogen tot liefhebben, en de

> mondigheid van de mens. Dan kunnen we afrekenen

> met vreemde uit- en sluipwegen als "de christen is

> in de Heer niet meer in staat is om te zondigen

> omdat hij of zij onderdeel uitmaakt van het

> mystieke lichaam van Christus waardoor het begaan

> van een zonde onmogelijk is."

Maar je kunt jezelf natuurlijk ook gruwelijk voor de gek gaan houden en niets meer als zonde gaan bezien. Dat is wat er nu dus vaak gebeurt. Alles kan en alles mag en oh jee als je niet meegaat in die gedachten. Dan ben je niet meer van deze tijd en een fundamentalist. Maar ik blijf graag fundamentalist. Ik hoop het tot mijn dood te zijn. Mijn fundament blijft Jezus Christus. Mijn fundament blijft dat de mens op eigen kracht en eigen vermogen nooit de hemel op aarde zal bereiken en nooit tot God zal geraken. Ik zal nooit een erepenning van de humanistische vereniging ontvangen en atheisten zullen me ook niet op hun nieuwjaarsreceptie uitnodigen maar dat accepteer ik gaarne. Daarbij komt dat ik het door jou veelvuldig aangehaalde vermogen tot liefhebben bij de mens vaak niet zie (behalve bij de eigen kleine kring van familie en vrienden en bekenden) maar bij Jezus Christus in optima forma door zijn leven en lijden en sterven aan het kruis. Ook in dat opzicht kom ik niet bij de mens uit en wel bij Jezus Christus. Ik blijf mijn mondigheid van de mens gebruiken om te zeggen dat ondanks de leegloop van het christendom in onze westerse wereld ik christen blijf en dat hoop te blijven. Maar iedereen moet voor zichzelf die keuze maken. Een ander kan dat niet voor je doen.

Met een groet,

Michiel…

• LeSage2

Michiel… Schreef:

——————————————————-

> LeSage2 Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Beste Michiel,

> >

> > Nee, sarcatisch is mijn reaktie niet bedoeld.

>

> Goed om te horen.

>

> > Sarcastisch was meer de opening van het thema

> > bedoeld, doordrenkt als ze is van het idee 'ben

> ik

> > ff fijn een christen……ik blijf gewoon

> lekker

> > doorzondigen want mijn zonden worden me toch

> wel

> > vergeven.' En de bedoeling van die aanpak was

> om

> > mensen die zichzelf op dit bord poneren als

> > symbool van wat een echte christen zou moeten

> > zijn, te triggeren op dit onderwerp.

>

> Ik ken persoonlijk geen christen die zo denken. Ik

> blijf gewoon lekker doorzondigen want mijn zonden

> worden me toch wel vergeven Ik ken wel christenen

> die veel moeite hebben met de zonden in hun leven

> en niet begrijpen waarom er toch steeds weer

> zonden om de hoek komen kijken. En als ik de

> Nederlandse literatuur van de laatste decennia

> lees (Wolkers, 't Hart, Siebelink enz enz) speelt

> dit probleem al heel lang.

er zal natuurlijk geen christen zijn die dit ook zo hardop zal formuleren.

Neemt niet weg dat het uiteindelijk toch wel neerkomt op het idee - we zondigen door. Zelfs de apostel (Johannes) komt er niet onderuit als hij aangeeft dat we allemaal de zonde kennen, maar niet hoeven te wanhopen omdat we ‘een voorspraak hebben’, Jezus Christus. Daarmee geeft die apostel toe dat jezus dus eigenlijk een soort alibi is.

En daarmee is de bodem voor dit soort misverstanden gelegd.

>

> >

> > In het 2e deel, het belangrijkste deel van je

> > reaktie, zet je precies neer wat ik u bedoel -

> en

> > waarom ik me met geen mogelijkheid meer kan

> vinden

> > in het klassieke christendom, zoals ik dat

> > beleefde: ben je moe van het zondigen en je

> oude

> > leven beu - bekeer je dan en begin een nieuw

> leven

> > in Christus, want hij bevrijdt je van de zonde.

>

> Jezelf bevrijden van de zonde is onmogelijk. Deze

> kerngedachte van het christendom is een van de

> redenen waarom ik juist blijf hangen aan het

> christendom.

Maar bevrijd worden van de zonde in het christendom is óók niet mogelijk. Nog geen christen is het gelukt om zijn (nieuwe) leven zonder zonder zonde voort te zetten en te beeindigen.

Als de kerngedachte van het christendom dus al niet klopt…….?

overigens ben ik van mening dat de bevrijding van de zonde niet de kerngedachte is van het christendom. Ik zoek dat meer in de gedachte ‘hebt elkaar lief zoals hij ons heeft liefgehad’.

> Hele bibliotheken zijn volgeschreven

> met prachtige boeken over zelfrealisatie en

> therapieën en religies die de mens allemaal

> voorhouden dat ze zichzelf kunnen verlossen of

> zichzelf kunnen upgraden tot wat dan ook. Dan vind

> ik een heel sterk punt dat de bijbel de mens voor

> blijft houden dat iedereen zondaar is en iedereen

> de dokter nodig heeft - Jezus Christus. Jij hebt

> misschien in het verleden ooit de illusie gehad

> dat een nieuw leven in Jezus Christus inhield dat

> je nooit meer zou zondigen en/of de behoefte zou

> voelen te zondigen. Mijn ervaring is totaal

> anders. Ik heb nooit die illusie gehad en beschouw

> het christendom naast een groot geschenk om niet

> (het offer van Jezus aan het kruis waardoor

> Michiel - de onverbeterlijke zondaar - toch

> toegang mag krijgen tot God - hoe is het mogelijk

> !?)

Zou misschien eens goed zijn om elders eens uit te werken. Is het mogelijk dat een zondaar toegang krijgt tot God? Kan het licht gemeenschap hebben met de duistenis? Uiteraard niet. Dat betekent dat het duister zal moeten verdwijnen. En dat betekent dat de zonde en daarmee de zondaar verdwijnt. Als God gemeenschap wil hebben met ons zullen wij dus ‘ontzondigd’ moeten zijn. En zo komen we weer terug bij het them. Want wie kan zeggen ontzondigd te zijn als hij niet vrij van zonden is? Dan komen we er uiteindelijk op uit dat het vergevende offer van Jezus eigenlijk een soort innerlijke tegenspraak is want enerzijds ontzondigt dat offer je, anderzijds ben je zelf alweer ‘duisternis’ bij wijze van spreken de sekonde erna. En zo is maar al te waar dat ‘wie de zonde doet is een slaaf van de zonde’ en zo zijn we dan weer terug bij het (sarcastische) uitgangspunt van de discussie: ‘geen nood, we bidden om vergeving en hup, het is alweer vergeven’. Ik erken het sarcastisch hierin, maar dat is niet mijn opzet - het is een gevolg van de christelijke dogmatiek hierover.

> ook een religie waarbij het vaak moeilijk is

> om jezelf en je falen op tal van gebied af te

> zetten tegenover het offer van Jezus en Zijn

> heiligheid. Het blijft vaak moeilijk - en nu

> spreek ik niet namens het christendom maar namens

> mijn eigen beleving ervan- om te accepteren dat

> God je in Zijn buurt wil hebben na je dood ondanks

> al je fouten die je maakt in je leven. Ik spreek

> dan van liefde en barmhartigheid. Maar het geeft

> me nooit een vrijbrief om er maar op los te

> zondigen.

Je zult het niet bewust zo willen.

Maar je dóét het wel.

Waaruit blijkt dat wie de zonde doet, een slaaf is van de zonde. En geen macht ter wereld is kennelijk in staat hem daarvan te bevrijden.

> Elke zonde is ongewenst en tegen elke

> behoefte om te zondigen blijf ik vechten. Soms

> lukt het, soms lukt het niet.

Ongewenst…?

Waarom doe je het dan?

Deuteronomium 30:11

11 De wet die ik je vandaag opleg, gaat je krachten niet te boven en ligt niet buiten je bereik. Bevond die zich in de hemel of aan de overzijde van de oceaan, dan kon je zeggen: Als iemand hem gaat halen en hem aan ons bekendmaakt, dan voeren we hem wel uit. Maar wie klimt voor ons naar de hemel, wie steekt voor ons de oceaan over? Nee, hij ligt binnen je bereik en is uitvoerbaar: je kent hem uit je hoofd, je draagt hem in je hart.

> Ik heb het christendom nooit gezien als de

> wonderreligie waarbij je Jezus aanneemt in je hart

> en vervolgens als een heilige je leven doorbrengt.

> Als dat laatste wel zo is hou ik mezelf voor de

> gek en mag ik me geen christen noemen. Want ik was

> een zondaar en ben nog steeds een zondaar. Maar ik

> blijf hopen en ook sterk vertrouwen op Jezus. Oh

> Jezus, kom mij zondaar te hulp.

Je mag -zou mogen- het christendom wel zien als een religie die bevrijding van het zondigen predikt.

>

> > Jij geeft aan dat je dat probleem ook ziet - en

> zo

> > ken ik je ook, want jij bent een eerlijke

> > prikker.

>

> Jullie op dit prikbord zou ik alles wijs kunnen

> maken wat ik zou willen. Ik doe dat niet omdat ik

> er ook niets meer op zou schieten.

Vergis je er niet in - het is lastiger dan je denkt….. :)

> Er is maar 1

> optie in de relatie tot de medemens en tot God.

> Eerlijkheid. Ik heb er al vaak last mee gehad in

> mijn leven omdat ik weiger mee te huilen met de

> soms leugenachtige wolven in het bos die

> mooispreken om geliefd te zijn bij de grote groep.

> Ook op dit prikbord prik ik niet om popie jopie te

> worden. Ik prik hier omdat religie en christendom

> in het bijzonder mij mateloos fascineren. Als ik

> niet zou geloven in God zou het voor mij onzinnig

> zijn om hier te prikken. Je zou mij hier nooit

> meer zien.

>

> ;)

>

>

>

>

> > Maar waar ik verder ga, en konklusies trek over

> > wat dat dus betekent/moest betekenen voor mijn

> > christen-zijn, ga jij niet verder.

>

> Mijn konklusie is tegengesteld aan die van jou.

> Het christendom heeft gelijk. Niemand komt tot God

> op eigen kracht.

>

Dat is niet tegengesteld - het is iets anders. Voor mij is het sowieso nog ‘im Frage’ of God uberhaupt wel bestaat. Mijn konklusie is vooral dat het christelijk geloof tegen beter weten liegt, als jhet bevrijding van de zonden predikt, en dezelfde apostel als boven zelfs laat zeggen dat het voor kinderen van God onmogelijk is te zondigen.

>

> > Ik konkludeer dat we altijd maar door blijven

> gaan

> > met zondigen - en dat het onzinnig is om over

> een

> > bevrijding daarvan na te denken.

>

> Jezus bevrijdt ons van de macht van de zonde. En

> de macht van de zonde is de dood.Ik vind dat

> behoorlijk zinnig.

Met permissie, maar het is in tegenspraak met wat je boven al aangaf omtrent jouw onmogelijkheid om te ontsnappen aan het zondigen, en vergis je niet: wie de zonde doet is een slaaf van de zonde.

>

>

> >

> > Vervolgens kun je je afvragen of zonde altijd

> wel

> > zonde is.

> > Voorbeeld:

> > - eer je vader en je moeder. Glashard een

> > onderdeel van de kern van de wet. Maar Jezus

> > negeert dit gebod als hij zijn vader en moeder

> > ongerust maakt door niet met hen mee terug te

> gaan

> > naar Galilea, terwijl hij nog niet eens de

> > leeftijd van een puber heeft bereikt.

>

> Ben ik niet met je eens. Met het achterblijven in

> Jeruzalem en het onderricht in de tempel eerde

> Jezus zijn hemelse Vader.

Als kind heb je je ouders te gehoorzamen. En kind-zijn was op dat moment de positie van Jezus. Waar in de bijbel staat dat je de hemelse Vader eert door je ouders ongerust te maken door achter te blijven in de tempel zonder toestemming van je ouders?

> Jezus zegt heel

> duidelijk in de bijbel dat alles wat Hij doet en

> zegt op aarde is omdat de Vader het wil. Jezus

> geeft duidelijk aan in de bijbel dat Hij uit de

> hemel komt. Dat mensen anno 2013 dit niet meer

> willen of kunnen geloven is een andere zaak. Ik

> geloof dat in ieder geval wel.

Als ik christen zou zijn, zou ik de stelling aandurven dat ieder mens vanuit de hemel afkomstig is, en daar ook weer naar terug gaat.

>

> > Kennelijk is het dus niet altijd een grove

> zonde

> > om je vader en moeder niet altijd te eren.

Ik snap dat ‘dus’ niet.

>

> Het blijft een zonde om je vader en moeder niet te

> eren. En het blijft onmogelijk om je hele leven

> van 0 tot 80 jaar op ieder moment alle geboden van

> de bijbel te respecteren. Iedereen gaat op

> momenten in de fout. En iedereen mag met die

> fouten komen bij God.

>

> > En zo kan ik nog wel even door gaan. Een

> profeet

> > Samuel die een moord op zijn geweten heeft, en

> het

> > volk israel dat door Mozes wordt opgedragen om

> > hele volken uit te moorden.

>

> Samuel was een mens en Mozes was een mens.

Maar het gebeurde allemaal in opdracht van God Zelf……

> Jezus

> heeft niemand vermoord en niemand opgedragen om

> hele volken uit te moorden. Ik ben geen christen

> geworden op basis van het verhaal en de woorden

> van Samuel en / of Mozes. Wel op basis van de

> daden en woorden van Jezus Christus. Overigens is

> Mozes wel een behoorlijke voorafbeelding van

> Jezus. Alleen leidt Jezus ons naar het beloofde

> land dat eeuwigheidswaarde heeft en geeft in

> plaats van het hemelse manna zichzelf aan het volk

> dat trekt door de woenstijn, op weg naar het

> beloofde land. En dat volk zijn wij als mensheid

> allemaal. En het beloofde land is het land waar

> God bij de mensen is.

>

>

>

> > veel dichterbij: het gebod om je naaste lief te

> > hebben zoals jezelf.

>

>

> > Bestaat liefde eruit om je naaste te

> konfronteren

> > met eerlijkheid waar die naaste misschien

> helemaal

> > niet aan toe is? Als je kennis draagt van

> iemands

> > overspel - moet je dan de partner van diegene

> > daarover informeren als je weet dan vervolgens

> het

> > huwelijk van beiden naar de knoppen is, terwijl

> > met een beetje zwijgzaamheid de zaak misschien

> wel

> > weer goed kan komen?

>

> Ik zou zwijgen als ik daar het huwelijk mee zou

> kunnen redden. Zeker als er kinderen in het spel

> zijn. Ik zou het wel heel moeilijk vinden als mij

> op de man af gevraagd zou worden door de partner

> of ik oprecht zou willen vertellen of er sprake is

> van overspel.

Dan zie je dus ook dat ‘geen vals geuitgenis spreken’ en het liefhebben van elkaar soms behoorlijk met elkaar in het gedrang komen.

>

>

> >

> > Zonde is niet altijd zonde.

> > Zondigen is ook wel eens experimenteren. over

> > grenzen durven gaan. Andersom is ook waar:

> > experimenteren is vaak zondigen, op een

> bepaalde

> > manier. Regels ter discussie stellen, breken,

> als

> > dat goed is.

> > Een christen, het christendom, zou de nadruk

> > minder moeten leggen op de zondigheid en de

> > onmacht van de mens, maar veel meer op de eigen

> > kracht, het eigen vermogen tot liefhebben, en

> de

> > mondigheid van de mens. Dan kunnen we afrekenen

> > met vreemde uit- en sluipwegen als "de christen

> is

> > in de Heer niet meer in staat is om te zondigen

> > omdat hij of zij onderdeel uitmaakt van het

> > mystieke lichaam van Christus waardoor het

> begaan

> > van een zonde onmogelijk is."

>

> Maar je kunt jezelf natuurlijk ook gruwelijk voor

> de gek gaan houden en niets meer als zonde gaan

> bezien. Dat is wat er nu dus vaak gebeurt.

En dat is ook goed. Wij mensen zijn verstandige wezens, die afwegingen kunnen maken. En gelukkig gaat dat ook vaak goed.

> Alles

> kan en alles mag en oh jee als je niet meegaat in

> die gedachten. Dan ben je niet meer van deze tijd

> en een fundamentalist. Maar ik blijf graag

> fundamentalist. Ik hoop het tot mijn dood te zijn.

> Mijn fundament blijft Jezus Christus. Mijn

> fundament blijft dat de mens op eigen kracht en

> eigen vermogen nooit de hemel op aarde zal

> bereiken en nooit tot God zal geraken. Ik zal

> nooit een erepenning van de humanistische

> vereniging ontvangen en atheisten zullen me ook

> niet op hun nieuwjaarsreceptie uitnodigen maar

> dat accepteer ik gaarne. Daarbij komt dat ik het

> door jou veelvuldig aangehaalde vermogen tot

> liefhebben bij de mens vaak niet zie (behalve bij

> de eigen kleine kring van familie en vrienden en

> bekenden) maar bij Jezus Christus in optima forma

> door zijn leven en lijden en sterven aan het

> kruis. Ook in dat opzicht kom ik niet bij de mens

> uit en wel bij Jezus Christus. Ik blijf mijn

> mondigheid van de mens gebruiken om te zeggen dat

> ondanks de leegloop van het christendom in onze

> westerse wereld ik christen blijf en dat hoop te

> blijven. Maar iedereen moet voor zichzelf die

> keuze maken. Een ander kan dat niet voor je doen.

>

>

> Met een groet,

>

> Michiel…

• CU

Michiel… Schreef:

——————————————————-

>. Jezus

> heeft niemand vermoord en niemand opgedragen om

> hele volken uit te moorden.

Uit Lucas 19:25 Ze zeiden tegen hem: “Heer, hij heeft al het tienvoudige!” 26 “Ik zeg jullie: wie heeft zal nog meer krijgen; maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft worden ontnomen. 27 En die vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier en dood ze voor mijn ogen.”’

28 Na deze woorden trok Jezus verder, op weg naar Jeruzalem.

• Leo

O.K ik ben uit gedrevenheid soms wat scherp in mijn uitspraken.

Als ik jou of iemand anders daarmee gekwetst heb spijt me dat.

Ik wil natuurlijk over jou gedachten nadenken en reageren.

Ik zou wel willen zeggen dat ik 100% geloof, dus de uitspraken die ik vanuit mijn geloof en het woord van God doe, daar sta ik ook 100% achter.

Als ik met allerlei wind van leer mee zou waaien zou mijn geloof niet voorstellen.

Dan zal ik nu zover mijn vermogen reikt antwoord geven op jou uitspraken.

Allereerst:

- waarvan moeten mensen gered worden? Van het zondigen?

Nee van de Eeuwige straf op de zonde

Zoals Jezus zegt in Mat 10,28

En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.

Psalm 9 zegt

18 De goddelozen zullen terugkeren, naar de hel toe, alle godvergetende heidenen.

Jezus zegt ook over de verleidingen der zonde:

43 En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur;

44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

45 En indien uw voet u ergert, houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan, dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur;

46 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

47 En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar één oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden;

48 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

Dit zegt hij tijdens een les aan de discipelen over het niet geven van ergenis

Paulus zegt hierover in 2 Thessalonicenzen 1

6 Alzo het recht is bij God verdrukking te vergelden dengenen, die u verdrukken;

7 En u, die verdrukt wordt, verkwikking met ons, in de openbaring van den Heere Jezus van den hemel met de engelen Zijner kracht;

8 Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.

9 Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte,

Als laatste noem ik Johannes die van Jezus onder andere dit moest opschrijven voor de toekomende generatie's

Openbaring 20,11-15

Het laatste oordeel

11 En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.

12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is: en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.

13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.

14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.

15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.

Ook al geloof je in Jezus Christus, wat simpel gezegd de voorwaarde is om geed te worden, dan nóg blijft men doorzondigen. Van de toorn van God dan? Dat zou kunnen want volgens jou en een aantal anderen staat God als een Boeman, als een Opperdemon klaar om hen eeuwig te pijnigen en te laten branden die niet in het verzoenend bloed van Jezus' offer geloven. Maar of dit een bijbelse gedachte is……. kweettetniet. Er zijn wel passages in het NT die tot die gedachte aanleiding geven, maar het is 100% in strijd met het Oude Testament, en dát gold wél als ‘bijbel’ voor de apostelen.

Een lang betoog met veel gedachten, ik zal het proberen te splitsen.

Ik had je Romeinen 6 al genoemd dacht ik:

Romeinen 6,1-23

Met Christus gestorven, dood voor de zonde

6

1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven? 3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. 6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn. 7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven, 9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem. 10 Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God. 11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. 12 Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. 13 Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.

15 Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet. 16 Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak. 17 Maar God zij gedankt: u was slaven van de zonde, maar nu gehoorzaamt u van ganser harte de leer waaraan u zich hebt toevertrouwd, 18 en bevrijd van de zonde hebt u zich in dienst gesteld van de gerechtigheid. 19 Ik druk me zo gewoon mogelijk uit, omdat het anders uw begrip te boven gaat. Zoals u zich ooit in dienst stelde van zedeloosheid en onrecht om een wetteloos leven te leiden, zo stelt u zich nu in dienst van de gerechtigheid om heilig te leven. 20 Toen u nog slaven van de zonde was, was u niet gebonden aan de gerechtigheid. 21 Wat hebt u daarmee geoogst? Dingen waarvoor u zich nu schaamt, want ze leiden tot de dood. 22 Maar nu, bevrijd van de zonde en in dienst van God, oogst u toewijding aan hem en zelfs het eeuwige leven. 23 Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.

Romeinen 7

1 Weet u dan niet, broeders en zusters – ik spreek immers tot mensen die de wet kennen –, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang hij leeft? 2 Een getrouwde vrouw is door de wet gebonden aan haar man zolang hij leeft, maar wanneer hij sterft is zij van deze verplichting ontslagen. 3 Als ze zich zolang haar man in leven is met iemand anders inlaat, noemt men haar overspelig. Maar sterft haar man, dan is ze niet langer aan de wet gebonden, dan pleegt ze geen overspel wanneer ze de vrouw van een andere man wordt. 4 Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. Ons leven moet vrucht dragen voor God. 5 Toen we ons nog lieten leiden door onze eigen wil, werd ons bestaan beheerst door zondige hartstochten die de wet in ons opriep en droeg het alleen vrucht voor de dood. 6 We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest.

De wet en de zonde

7 Moeten we nu vaststellen dat de wet hetzelfde is als de zonde? Absoluut niet. Ik ben me echter pas door de wet bewust geworden van de zonde. Ik zou immers niet weten wat begeerte was als de wet niet zei: ‘Zet uw zinnen niet op wat van een ander is.’ 8 Maar de zonde heeft van het gebod gebruikgemaakt om begeerten in mij op te wekken, want zonder de wet is de zonde krachteloos. 9 Eens leefde ik zonder de wet, maar door de komst van het gebod kwam de zonde tot leven 10 en daardoor stierf ik. Het gebod, dat tot leven had moeten leiden, bleek juist tot mijn dood te leiden. 11 De zonde heeft gebruikgemaakt van het gebod: ze heeft mij misleid en mij door het gebod gedood. 12 Kortom, de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed.

13 Is het dan het goede dat mij heeft gedood? Natuurlijk niet, het is de zonde. Maar om mij te doden heeft ze van het goede gebruikgemaakt; alleen zo kon duidelijk worden wat de zonde is. Door het gebod te gebruiken laat de zonde zien hoe verderfelijk ze is. 14 Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde. 15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. 16 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? 25 Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer. Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.

Ik hoop dat je dit verhaal kunt begrijpen daarom heb ik hem maar uit de nieuwe Bijbelvertaling gehaald.

Ik had dit misschien ook in mijn eigen woorden kunnen zeggen maar dan krijg ik vast Theo weer op mijn nek die dan zegt dat het mijn waarheid is.

Misschien kun je het beter begrijpen als je op deze link klikt.

http://www.theologienet.nl/documenten/overig/catechismus.htm

Hier kun je nog meer antwoorden vinden die je graag zou willen weten.

Theo zegt terecht dat het een boekje van “zijn tijd” is maar er staan verwijzingen naar de Bijbelteksten bij zodat je zelf na kan kijken of deze theologen niet gelogen hebben.

Maar ook:

als het offer van Jezus dus tevergeefs zou zijn, dan moet God een aantal (waarschijnlijk het merendeel zoals het er nu naar uit ziet) eeuwig gaan martelen.

Als we in gedachten nemen dat het Gods Wil is dat iedereen behouden wordt, dan is er dus maar één konklusie mogelijk: er is een macht die sterker is dan God. Die God behoorlijk dwars zit. Een soort SuperDuivel die tegelijkertijd een SuperGod is, want God wil wel iets, maar……krijgt het niet voor elkaar.

Nu vergeet je de schuld die wij tegen God hebben.

Wij hebben God op het hoogst beledigt, vernederd, afgewezen enz.

De catechismus zegt het zo:

ZONDAG 4

Vr.9. Doet dan God den mens niet onrecht, dat Hij in Zijn wet van hem eist wat hij niet doen kan?

Antw. Neen Hij a; want God heeft den mens alzo geschapen, dat hij dat kon doen b; maar de mens heeft zichzelven en al zijn nakomelingen, door het ingeven des duivels c en door moedwillige ongehoorzaamheid, van deze gaven beroofd.

a Eph 4:24 b Ge 3:13 1Ti 2:13,14 c Ge 3:6 Ro 5:12

Vr.10. Wil God zulke ongehoorzaamheid en afval ongestraft laten?

Antw. Neen Hij, geenzins; maar Hij vertoornt Zich schrikkelijk a beide over de aangeboren en werkelijke zonden, en wil die door een rechtvaardig oordeel tijdelijk en eeuwiglijk straffen b; gelijk Hij gesproken heeft: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen c.

a Ge 2:17 Ro 5:12 b Ps 50:21 Ps 5:5 Na 1:2 Ex 20:5 Ex 34:7 Ro 1:18 Eph 5:6 (* Ps 5:5 AV = Ps 5:6 SV) c De 27:26 Ga 3:10

Vr.11. Is dan God ook niet barmhartig?

Antw. God is wel barmhartig a, maar Hij is ook rechtvaardig b; daarom zo eist Zijn gerechtigheid dat de zonde, welke tegen de allerhoogste majesteit Gods gedaan is, ook met de hoogste, dat is met de eeuwige straf aan lichaam en ziel gestraft worde.

a Ex 34:6,7 Ex 20:6 b Ps 7:9 Ex 20:5 23:7 34:7 Ps 5:4,5 Na 1:2,3 (* Ps 7:9 AV = Ps 7:10 SV, Ps 5:4 AV = Ps 5:5 SV, Ps 5:5 AV = Ps 5:6 AV)

Snap je nu dat ik dit geloof niets anders vind dan een soort kant-noch-wal-rakende bangmakerij?

Ja ik snap je, omdat ik zie dat je deze dingen nooit geleerd zijn.

> Erger nog deze mensen hebben Hem in principe

> opnieuw gekruisigd.

> Dan vind ik het niet gek dat God in der eeuwigheid

> niets meer met die mensen te maken wil hebben.

Als dat zo zou zijn vind ik dat wél gek. Zie ook boven.

God wil altijd iets met mensen te maken hebben. Hij schept hen niet voor niets.

Nogmaals: het kan toch niet zo zijn dat er een macht sterker is dan God waartegen God het loodje moet leggen?

Ja en nee.

Dat is de Heiligheid er de gerechtigheid van God zelf.

Hij heeft gezegd dat de zonde niet ongestraft kan blijven dat kan Hij niet meer terugdraaien.

Daarom heeft Zijn Zoon Jezus Christus in onze plaats de zonden willen dragen.

Als wij Jezus afwijzen als redder en middelaar zijn wij niet alleen nog in onze zonde schuldig voor God, maar ook aan zijn Zoon

Je spreekt niet uit liefde voor je naaste. Dat denk je maar.

Je spreekt slechts uit liefde voor een interpretatie van het geloof. En geloof me, ik weet waar ik het over heb. Ik heb in hetzelfde fundamentalistische schuitje gezeten.

Nu doe je me verdriet.

Denk je nu echt dat ik jou deze dingen vertel omdat ik mijn gelijk wil halen?

Ik heb wel wat beters te doen!

Als ik jou niet als mijn naaste zou zien zou ik denken hij bekijkt het maar!

En dan maar toekijken dat jij of iemand anders verloren zou gaan?

Is dat liefde?

Nee dat is wreedheid van het ergste niveau.

Als jij een goede discussie met mij aan wilt gaan, dan betekent dat dat je bereid bent om:

- te discussieren met behulp van argumenten,

- bereid bent om serieus over mijn argumenten na te denken

- bereid bent om te accepteren dat de bijbel niet altijd hetzelfde zegt een bepaald onderwerp

- bereid bent om wat aantoonbaar juist is, te stellen bóven ‘het staat nu eenmaal zo in de bijbel en dus is het zo’.

Ik ga echt kijken of jij op deze manier wilt discussieren. Op deze manier doen we dat namelijk anno 2013.

Hierop kan ik alleen maar zeggen wat Paulus ook gezegd heeft:

Maar ik zal mij volstrekt niet beroemen op iets anders dan op het kruis van onze Heere Jezus Christus, door Wie de wereld voor mij gekruisigd is, en ik voor de wereld.

Leo.

• Michiel...

Beste LeSage,

We komen er niet uit. En dat hoeft ook niet. Ik blijf christen. Jij niet.

En zo is het ook goed.

Met een groet,

Michiel…

• Michiel...

CU Schreef:

——————————————————-

> Michiel… Schreef:

> ————————————————–

> —–

> >. Jezus

> > heeft niemand vermoord en niemand opgedragen om

> > hele volken uit te moorden.

>

> Uit Lucas 19:25 Ze zeiden tegen hem: “Heer, hij

> heeft al het tienvoudige!” 26 “Ik zeg jullie:

> wie heeft zal nog meer krijgen; maar wie niets

> heeft, hem zal zelfs wat hij heeft worden

> ontnomen. 27 En die vijanden van mij die niet

> wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier

> en dood ze voor mijn ogen.”’

>

> 28 Na deze woorden trok Jezus verder, op weg naar

> Jeruzalem.

Dit zijn woorden uit de parabel van de tien ponden. Jezus heeft tijdens zijn leven hier op aarde niemand vermoord en niemand opgedragen om hele volken uit te moorden. Als je hier iets tegenin wil brengen CU - doe het dan wel eerlijk.