Meer Byzantijns orthodox, men noemt het Bulgaars orthodox hier!
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlFrederik D Schreef:
——————————————————-
> Het Bulgaarse schrift is een kopie van het
> Russische schrift (dat een afleiding is van het
> Griekse schrift).
Het ziet iets anders in elkaar, maar het heet cyrillisch schrift. En de oorsprong is niet Russisch maar Bulgaars, ik zet een stukje neer van wikipedia:
Cyrillisch alfabet
Het cyrillische alfabet (Russisch: Кириллица, kirillitsa; Servisch: Ћирилица/Ćirilica) is het alfabet dat in zes Slavische talen gebruikt wordt: Russisch, Oekraïens, Wit-Russisch, Servisch, Macedonisch en Bulgaars. Onder Russische invloed wordt ook in veel niet-Slavische talen als het Kazachs en het Tataars (Turkse talen), het Oedmoerts (een Finoegrische taal), het Mongools en nog veel andere kleinere talen zoals het Karelisch het cyrillische alfabet gebruikt. Tot 1859 werd ook het Roemeens in dit alfabet geschreven. In de voormalige Moldavische SSR werd het zogenaamde Moldavisch (Roemeens) in het cyrillische alfabet geschreven.
De opzet van het cyrillische alfabet is afgeleid van het Glagolitische alfabet uit de 9e eeuw dat wordt toegeschreven aan de monnikenbroeders Cyrillus en Methodius en vindt zijn oorsprong in Bulgarije. De vorm van de gliefen (tekens) in het cyrillische alfabet zijn voornamelijk gebaseerd op Griekse letters, hoewel sommige hun Glagolitische vorm hebben behouden. De bijdrage van Cyrillus aan het Glagolitische alfabet en daarmee tot het cyrillische alfabet komt nog steeds terug in de naam cyrillisch.
>
> Ik beheers geen Russisch. Maar weet wel iets van
> de Russische (cultuur)geschiedenis, met name de
> literatuur. Als ik het wel heb, heet een priester
> in Rusland een pope.
Klopt hier dus ook maar spreekt men uit als pop!
Frederik D Schreef:
——————————————————-
>
>
> Hebben die Bulgaarse Orthodoxe gelovigen nog enige
> schriftkennis?
Net zoveel als de RKatholieken, maar er zullen vast wel uitzonderingen tussen zitten net als tussen de RKatholieken, traditie kerken noem ik ze altijd.
>
> Bezig jij Bulgaars of spreek jij Engels daar?
Ik kan me al een beetje uitdrukken in het Bulgaars, en kleine conversaties houden, maar het blijft moeilijk en vooral het alfabet, maar oefening baart kunst.
>
> En hoe is het weer bij jullie?
Nu even best wel goed, een week geleden lag er hier een halve meter sneeuw, en nu is dat weg, overdag 5 graden boven 0 en in de avond en nacht 5 graden onder 0.
En bij jullie?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?