Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Is Jezus niet in een stal geboren?

• Frederik D

Wellicht vanwege mijn kritische opmerkingen over de reizende volkstelling?

• Frederik D

Het gaat niet om de lezer, noch om de schrijver maar om de tekst zelf. Alsjeblieft, hou je verre van postmodernistisch gebazel.

Wat Stapel is in de sociale psychologie, is postmodernisme in tekstwetenschappen.

• Frederik D

Mocht je een rode draad in de natuur vinden, dan is het geen natuur maar een kabel van de cultuur.

• Frederik D

Maar binnen kon overal zijn.

• Channah

Wie ben jij dat je kan en mag (ver)oordelen hoe mensen met elkaar omgaan, c.q. elkaar vermanen? Volgens mij mag dat volgens de bijbel nooit.

• Frederik D

Wat een dom vooroordeel over oosterse en westerse gastvrijheid. Alsjeblieft, zeg.

• keessie

Weer over die stal wordt er niet goed van.

• Frederik D

Is niet zo.

• Channah

Dat lijkt mij wat ver gezocht.

• Frederik D

Blijft een hypothese.

Jozef was timmerman, dus ook schrijnwerker (kistjesmaker). Hij had gewoon een houten kistje, een kribbe, bij zich voor het geval zijn bevallig hoogzwanger vriendinnetje zou bevallen.

Hout vergaat, zeker goedkoop hout. Dus van die kistjes, die vaak een kribbe waren en soms een soort wiegje, is niets overgebleven.

Deze hypothese lijkt mij redelijker dan de jouwe.

Maar Jozef en Maria waren helemaal niet in Bethlehem. Ze moesten juist in Nazareth blijven. Want bij een volkstelling moet je juist thuis blijven.