Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Is Jezus niet in een stal geboren?

• CU

Maakt het wat uit dan? Natuurlijk, in een stal stinkt het naar poep. Maar waar wij uitkomen is het ook een buurtje van Poep.

• Boris

theo Schreef:

——————————————————-

> Ik ben een volwassen man en ging er vanuit dat jij

> een volwassen vrouw bent.

>

> Jezuskindje klinkt zo kinderachtig.

Je verwachtingen zijn wellicht iets te hoog gespannen.

• Otis

;)

• theo

Beetje flauw dames. Jullie “”jacht“” op Lotje. Jullie doen nergens mee aan een discussie maar laten geen gelegenheid voorbijgaan om Lotje te kleineren.

Ik wijs Lotje ergens op en ja hoor…daar komen ze weer aan.

Jammer.

Ik hoef hier geen reactie op…van niemand.

• Otis

Doe niet zo hypocriet, je bent zelf geen haar beter.

• Channah

Inderdaad: verhaalTJE

'Bethlehem' kan inderdaad vertaald worden met ‘huis van brood’, maar met een kleine klankwisseling - en de klinkers worden zowel in het Aramees, Hebreeuws en Arabisch niet geschreven - zou er ook ‘huis van vlees’ kunnen staan.

Een jood v/m zou haar/zijn pasgeboren kind nooit in een ruimte waar brood bewaard werd leggen. Zie de spijswetten. Maar uit nood doe je natuurlijk alles. Als je kind maar blijft leven. Dus in de versie van die mevrouw had een jood - Mariam dus - geen keuze. Je kunt een bevalling niet uitstellen.

• Boris

Inderdaad.

• Boris

Zeur toch niet zo theo. En bovendien heb je deze draad dan niet goed doorgelezen. En ook in de verwijderde draad van Lotje heb ik diverse inhoudelijke berichten (met bijbelteksten) geplaatst.

• Anna Lieze

Laat theo maar zeuren, hij kan niet anders.. Spiegel kijkt hij ook nooit in

• Johanan

KRIBBE, STAL

De baby Jezus werd in een kribbe gelegd en werd daar gezien door herders aan wie via een engel zijn geboorte was aangekondigd Lu 2:7, 12, 16.

Het hier gebruikte Griekse woord voor kribbe is fat′ne, dat…voederbak… betekent. Vgl. Lu 13:15.

Het woord fat′ne kan mogelijk ook betrekking hebben op de stal waarin dieren gehouden worden. Onder het Hebreeuwse woord ʼe·voes′ wordt gewoonlijk een kribbe verstaan, en het werd in de Griekse Septuaginta met fat′ne weergegeven, evenals drie andere Hebreeuwse woorden, die met stallen;…2Kr 32:28, omheinde ruimten Hab 3:17 en voer Job 6:5;…zijn vertaald.

In Palestina hebben archeologen grote troggen gevonden die uit één enkel stuk kalksteen gehouwen waren en zo’n 90 cm lang, 50 cm breed en 60 cm diep waren. Men vermoedt dat ze als kribben werden gebruikt. Het kan ook zijn dat, zoals in meer recente tijd, kribben in de rotswanden van grotten werden uitgehouwen die als onderkomen voor dieren werden gebruikt.

Johanan.