Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Geloof kan helend zijn

• Frederik D

Waarschijnlijk is het van oorsprong ootentiek (eventueel: ootuntiek). Komt van het Frans, denk ik. Maar tegenwoordig mag je ook autentiek (of autuntiek) zeggen met een au-klank.

Als je Zeus (Griekse oppergod) maar als Zuis uitspreekt en therapeut (ook oorspronkelijk een Grieks woord) als tèraapuit. En normaliter als normAAlieter en niet als normaaLIETur (hoofdletters duiden de klemtoon) aan.

• Frederik D

Geloof maakt meer stuk dan je lief is.

• Frederik D

Let op: geloof KAN helend zijn. Maar is het niet altijd.

• Nada

Je oma heeft wel gelijk, door ergens in te geloven heb je levenslust en -kracht om een hoger doel na te streven. Je hebt minder stress omdat dingen nu eenmaal zo zijn zoals ze zijn. Minder stress is minder aanmaak van adrenaline. Maak je adrenaline aan zonder dat het nodig is dan leidt dat tot allerlei ongename processen in je lichaam zoals hoge bloeddruk.

• Frederik D

Het wemelt in Nederland van de paragnosten. Ik schat dat zo'n miljoen mensen in Nederland geloven dat ze een lijntje hebben met wijze geesten in den hoge. En als ik te hoog zit, dan zijn het zeker honderdduizend mensen die heilig geloven dat ze min of meer paranormaal begaafd zijn.

Maar de moord op Marianne Vaatstra is niet opgelost door een paragnost. Niet één van de honderdduizend geestenwichelaars heeft de dader aangewezen. Nee, de dader werd aangewezen door een handjevol wetenschappers. Door genetici. En heus, elke geneticus aanvaardt het evolutionisme maar dit terzijde.

De moordenaar van dat meisje werd ook niet aangewezen door een christen die in de ban is van de Heilige Geest. Er zijn, denk ik, ook zo'n honderdduizend christenen in Nederland die zweren bij de Heilige Geest.

Willen we iets bereiken, dan moeten we niet vertrouwen op boodschappen van Boven maar op onze zintuigen en verstand.

• Nada

Inderdaad, maar dat kan omdat Boven ons alles zelf wil laten uitzoeken en ons pas op de vingerst tikt als we dood zijn.

• Frederik D

Op zich zou dit kunnen. Maar het zou ook kunnen dat er helemaal geen Boven is.

Men zegt: God kan alles. Ja, hij kan ook niet bestaan.

• Nada

Ik geloof niet in mensen die denken dat ze God zijn. Voor de rest moet ik nog veel uitzoeken.

• theo

Lijkt me een goed idee.

Op één puntje na : Geloof in God, vertrouwen op God is wel helend/kan helend zijn om persoonlijke zorgen en verdriet beter te kunnen dragen/hanteren.

• Frederik D

Kan helend zijn. Maar kan ook etterend werken. Het ligt niet aan het geloof maar aan het karakter van iemand.