Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Kerst mis!

• erik7

In aanvulling:

Het is, het is mij ook maar voorgehouden, aantoonbaar vanuit Lukas en de geboorte van Johannes de Doper, via een priesterorde waarin zijn vader diende in de tempel dat Jezus ongeveer rond september zou moeten zijn geboren.

Dat het Joods nieuwjaar niet in maart/april valt, snap ik ook niet trouwens. Vanuit Exodus is toch met Pasen/Pesach door God aangegeven dat dat de eerste van de maanden van het jaar zou zijn voor Israël?

Maar belangrijker: waarom de geboorte van je Redder, de Grote Koning, vieren op een dag die historisch was gewijd aan afgoden?

Zou Hij dat op prijs stellen?

Staat er ergens dat God er prijs op stelt dat de geboorte wordt gevierd? Maar wat wel: gedenk Zijn dood (heilig avondmaal).

Dat is wat Jezus kwam doen en dat is waar wij uit mogen Leven!

• Douce.

Dit is een discussiebord!

Douce

• voorbijganger

Helemaal mee eens erik7!

Ik zie wel veel discussie over de eventuele datum van ‘kerstmis’ en een ander wijst (naar mijn mening onterecht) op de ‘christelijke vrijheid’. Maar al deze mensen gaan niet op de KERN van de zaak: WAAROM zouden we kerstmis vieren? Geef daar dan eens een Bijbelse onderbouwing voor. Iedereen weet dat kerstmis afkomstig is van de heidense mysteriereligies. Volgens mij is iedereen het daar wel over eens. Maar als de Bijbel ons niet opdraagt om Jezus' verjaardag te vieren, WAAROM zouden we dat dan TOCH DOEN, en wel uitgerekend op een dag die van oorsprong gewijd was aan de belangrijkste AFGODEN uit Jezus' tijd?

Lees en overdenk ook eens de volgende passage:

"Daarom, mijn geliefden, vlucht van de afgodendienst. Als tot verstandigen spreek ik; oordeelt gij, hetgeen ik zeg. De drinkbeker der dankzegging, die wij dankzeggende zegenen, is die niet een gemeenschap aan het bloed van Christus? Het brood dat wij breken, is dat niet een gemeenschap aan het lichaam van Christus? Want één brood is het, zo zijn wij velen één lichaam, omdat wij allen aan één brood deelachtig zijn. Ziet Israël, dat naar het vlees is: hebben niet zij, die de offeranden eten, gemeenschap met het altaar?

Wat zeg ik dan? Dat een afgod iets is, of dat het afgodenoffer iets is? Ja, ik zeg, dat hetgeen de heidenen offeren, zij aan de duivelen offeren, en niet aan God; en ik wil niet, dat gij met de duivelen gemeenschap hebt. Gij kunt de drinkbeker des Heeren niet drinken, en de drinkbeker der duivelen; gij kunt niet deelachtig zijn aan de tafel des Heeren, en aan de tafel der duivelen. Of tergen wij de Heere? Zijn wij sterker dan Hij?" (1 Korinthe 10:14-22)

• theo

De bijbel staat vol met symboliek - licht /donker- goed en kwaad.

God is licht.

Hoeveel mensen ervaren niet de duisternis in hun leven van zorgen en angsten en evrdriet en gemis.

O o wat is het erg om in die duisternis , de langste nachten de symboliek van het Licht van Christus tot uiting te laten komen.

Het is vast NIET erg en God is het vast met me eens ( indachtig de term van sommige van mijn medechristenen)

• voorbijganger

Je doet vooral een beroep op emotionele en sentimentele redenen om kerst te vieren. Maar toon dit nu eens aan vanuit de Bijbel. De enige ‘christelijke inzetting’, voor zover je dat zo kan zeggen, is die van de Maaltijd. Nergens in de Bijbel zie ik ook meer iets dat in de buurt komt van een rechtvaardiging voor een kerstfeest. Bij Paulus lees ik veel aansporingen om zowel de heidense als Joodse gebruiken en inzettingen te verlaten. Hoe valt dit te rijmen met christenen die uitgerekend op de dag van Mitras, de verjaardag van Jezus gaan vieren? Overigens was dit in het geheel geen toeval. Dit gebruik is onder de keizer Constantijn en paus Liberius, onder veel kritiek van vele bisschoppen van die tijd, ingevoerd. Van Constantijn is het bekend dat hij een zeer pragmatische kerel was die er niet voor terugdeinsde het ‘christendom’ te gebruiken voor zijn eigen politieke doeleinden.

• samuel

Vier jij je verjaardag?

• voorbijganger

Ik niet. Maar als er mensen op de stoep staan, laat ik wel gewoon binnen. En jij samuel?

• samuel

Ik kan moeilijk mensen die bij jou op de stoep staan bij mij binnen laten!

Nee ik niet.

Maar waar staat in de Bijbel dat christenen verjaardagen vieren, of er nu mensen voor de deur staan op de stoep of niet?

Is een verjaardag vieren dan ook afgoderij in de context naar de door jou geplaatste tekst?

• theo

Spijkers op laag water zoeken, wettische letterknechterij.

Wat toont de bijbel aan ?? !!

De bijbel toont vooral aan dat we zorg moeten dragen voor wees en weduw en rechtelozen en wettische mensen maken zich druk op “”foute“” christelijke feesten terwijl God zelf al in het OT gelegenheid en opdracht geeft om feest(en) te mogen vieren.

• voorbijganger

> Maar waar staat in de Bijbel dat christenen

> verjaardagen vieren, of er nu mensen voor de deur

> staan op de stoep of niet?

Van christenen kan ik geen voorbeeld geven. Maar vierde (de jarige) Job niet zijn verjaardag?

> Is een verjaardag vieren dan ook afgoderij in de

> context naar de door jou geplaatste tekst?

Niet perse. Ik heb het over kerst als religieuze inzetting. En verjaardag is meer een feestje ter eer en meerdere glorie van jezelf. En in die zin, zou je ook dat als een vorm van afgoderij kunnen zien.

Maar waarom toch allemaal zo wettisch, samuel? Is het niet duidelijk dat wanneer iemand tot het geloof komt, deze dingen een vanzelfsprekendheid worden? Natuurlijk zal een bekeerde gelovige zich van zichzelf afkeren, natuurlijk verlaat hij dan zijn vroegere afgodendienst. Wanneer de Bijbel hier over spreekt, is dat eerder ter bevestiging van hen die in het geloof staan, dan dat daarmee ‘regels’ gegeven worden aan hen die die daar vooralsnog buiten staan. Je weet toch wel dat je het Koninkrijk niet kunt ‘verdienen’, samuel? Het geloof inspireert tot gehoorzaamheid. Niet aan uiterlijke regels of inzettingen van mensen maar aan Gods Wet welke Hij schrijft in ons hart. Wanneer wij iets doen of laten, is dat niet omdat we geloven daarmee iets te kunnen verdienen of veilig te stellen. We ze het uit dankbaarheid en liefde tot Hem die onze ziel behouden heeft van het verderf. Dan hou je spontaan op met het houden van deze telkens terugkerende wereldse feesten en inzettingen. Wie tot het geloof komt, ‘viert’ slechts eenmaal de geboorte van Jezus Christus als een innerlijk feest door het geloof.

Ik weet heus wel dat de mensen nu eenmaal graag feestjes vieren. En zeker ook in een religieuze context. Maar vanuit het geloof bezien, verliezen deze dingen iedere wezenlijk. Ze schijnen je toe als leeg en hol vermaak van mensen die niet weten hoe ze God moeten eren. En dus doen ze dat maar op de enige manier die ze geleerd is: via rituelen. Maar Jezus' offer aan het kruis maakte een einde aan dat soort ritualisme. De aardse voorafschaduwingen werden voor eens en altijd aan het kruis genageld en Jezus Christus zelf werd de eeuwige vervulling. En om daarin te gaan staan, daaruit te gaan leven, is iedere gelovige geroepen. We zouden de mensen niet leren om de wereldse inzettingen te houden maar te getuigen van die de enige eeuwige Inzetting die redt en zalig maakt: het geloof van Jezus Christus.