Helemaal eens, Eliyahu.
Ik heb ook even op de link die je in een artikel hebt genoemd gekeken, gisteren (wat er allemaal niet klopt aan het N.T.).
Op z'n minst belangwekkend dit eens na te lopen.
Wat je daar trouwens schreef over de 3 dagen tussen ‘goede vrijdag’ en ‘opstandingsdag zondag’ klopt helemaal.
Dat is m.i. (ook) een kerkelijke dwaling om de zondag als opstandingsdag te rechtvaardigen. Mij is voorgehouden (ik stel me maar bescheiden op) dat Jezus voor Pesach is gekruisigd en dat Hij op zondag (al) was opgestaan. Er staat niet dat Hij op zondag IS opgestaan.
Ervan uitgaande dat de eerste dag der ongezuurde broden ook een sabbat was, zou Hij dan op woensdag zijn gekruisigd, vóórdat die sabbat aanbrak (bij zonsondergang). Op de vrijdag kochten en bereidden de vrouwen de balsemen (?). Vervolgens rustten zij de wekelijkse sabbat om vroeg in de ochtend van de zondag naar het graf te gaan. Uitgaande van de profetie van de 3 dagen en nachten (donderdag nacht/dag, vrijdag nacht/dag en sabbat nacht/dag) moet Hij dan op het eind van de wekelijkse sabbat zijn opgestaan. Dat zou ook kloppen met Daniël 8, dat op de helft van de week (daar gaat het weliswaar over jaarweken) de offers zijn gestopt (zie ook de profetie over de Messias hier trouwens, dat Hij uitgeroeid zou worden).