Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Hoe is ons heelal ontstaan?

• Frederik D

Door je verstand te gebruiken.

• Frederik D

Dat weet men (nog) niet. Maar het is wel ontstaan uit iets at nauwelijks op iets bekends lijkt, dus dat niet op licht lijkt,

• Gonnie

In ieder geval ben jij niet echt een oude man, er zijn hier waarschijnlijk prikkers die wel even oud of zelfs iets ouder zijn dan jou.

Dus nooit meer schrijven dat jij een oude man bent.

• samuel

Je draait er zo als gewoonlijk weer omheen, de nieuwste ontwikkeling er was niet niets maar iets onbekends! Ja zo blijven we maar doorgaan, wat is dat onbekends dan?

Dat weten we niet maar dat klinkt beter als niets, want dat weten we ook niet, Dus jullie weten het niet? Nee, we speculeren, en nemen dan deze speculatie aan zonder wetenschappelijk bewijs en noemen het dan toch wetenschappelijk bewezen!

Doe me een lol, ga op een lollie zuigen in plaats van op je duim!

• Ellen-Josee

Kom, kom omdat hij een paar jaartjes jonger is dan jij?

Je haalt je nogal wat in je hoofd zeg, door een ander zo de wet voor te schrijven met je nooit meer dit of dat doen.

Probeer eens wat respect te hebben.

Zoals Nada ook al schreef, je kunt niet het respect wat je wilt ontvangen (of je gelijk of wat ook) op je leeftijd baseren.

Ga jij nu maar eens wat struktureels neer zetten, in plaats van op anderen te katten, Gonnie.

Ellen

• Frederik D

Onbekend is onbekend.

Jij noemt dat onbekende God. Maar waarom God en geen Allah of Zeus of Vishnoe of Satan? Of gewoon iets stoffelijks?

We noemen iets dat onbewezen is, niet bewezen. Hoe kom je op het idee?

Maar waarom zou God wel achter de BB zitten en niet als een soort Donar achter de donder?

Al met al maak jij van God een soort tandenfee. En dat lijkt mij nogal blasfemisch. Want zo verlaag je God tot een heidens natuurgodje. Als God echter geen heidens natuurgodje is, dan is hij geen tandenfee, geen Donar en ook geen veroorzaker van de BB.

Zoals ik al zo vaak heb gezegd: jullie bedrijven niet alleen slechte wetenschap maar ook slechte theologie.

Maar wat dan, vraag jij je af. Wel, je zult dan een subtiel model van een dubbele waarheid moeten hanteren: de natuur wordt volkomen door andere natuur veroorzaakt en tevens wordt alles volkomen door God veroorzaakt. Dat laatste is evenwel een geloofsuitspraak en kan nooit objectief bewezen worden.

Om een uitspraak van Jezus enigszins te variëren: geef de fysica wat van de fysica is, en geef het geloof wat van het geloof is.

Als ik het wel heb, dan zit ik op één lijn met Karl Barth, de Calvijn van de twintigste eeuw. Ook hij moest niets hebben van de vermenging van fysica en metafysica. Hij vond zo'n vermenging paaps, heidens.

De aanhangers van het ID-idee zouden zich eerst in de theologie moeten verdiepen voordat ze fysica en metafysica met elkaar verknopen.

Nee, ik heb het Verzameld Werk van Karl Barth noch zijn magnum opus (Kirchliche Dogmatik) gelezen maar ik heb wel het één en ander over hem gelezen.

Jullie makke is dat jullie je te weinig in theologie verdiepen en mede daarom tot heidense ideeën komen.

• Frederik D

Ik denk dat jij Hillegonda's bericht niet geheel en al begreep.

• Ellen-Josee

Ik zou niet weten wat er niet te begrijpen valt aan het simpele bericht van Gonnie:

In ieder geval ben jij niet echt een oude man (hij is van voor de oorlog dus minimaal 72), er zijn hier waarschijnlijk prikkers die wel even oud of zelfs iets ouder zijn dan jou. Dus nooit meer schrijven dat jij een oude man bent.

Wat moet dáár niet aan te begrijpen zijn? Het is gewoon DE bekende grootspraak van Gonnie.

Ellen

• Gonnie

Grootspraak daar ben jij wel heel goed in Ellen, als fundi christen ben jij de beste, en ook jouw levenservaringen zijn het meest opzienbarend, is jouw boek nog niet af zal wel niet, want dan moet je wel 200 jaar worden want jij hebt ongelooflijk veel meegemaakt, ook daarin ben jij niet te overtreffen.:) Tjonge die Ellen toch.

En dan heb ik het niet eens over dat Hoge Bezoek die alleen voor jou kwam.;)

• samuel

God is niet onbekend! Zo ook weer opgelost.