Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Vergeving, een stelling.

• LeSage

Frans Schreef:

——————————————————-

> Ik vind vergeven het mooiste wat er is. Ook daar

> zit (menselijk) weer een egoïstisch trekje aan,

> van als je iemand vergeeft red je dan wel levens,

> maar de innerlijke verlossing van haatgevoelens

> als die er zijn, frustraties enz… echt los

> kunnen laten geeft een echt gevoel van geluk.

je gelukkig voelen is toch niet egoistisch?

>

> Dat lukt niet altijd, als de betrokkene doorgaat

> met deze zaken zullen we het zeven maal zeventig

> maal moeten kunnen, dat vergt veel geloof.

Waarom zou iemand doorgaan met het slechte gedrag als iemand werkelijk berouw heeft?

En waarom zou je iemand vergeven die géén berouw heeft?

Overigens sit maar misshien ook wel de opmerking van Ellen-Josee verscholen, da iemand vergeven die geen berouw toont eigenlijk het vragen is om iemand misschien wel 70 maal 7 maal te moeten vergeven.

Vergeven is ook een leerproces.

• LeSage

David, hoe staat het in de bijbel: heeft God de wereld vergeven, of heeft God de wereld met zich verzoend?

M.i. is vergeving een hele intense en diepe vorm van verzoening.

• LeSage

okay - dat zij dan maar zo.

• Stefan

.

• Frans

LeSage Schreef:

——————————————————-

> je gelukkig voelen is toch niet egoistisch?

Op zich niet, maar je weet dat als je vergeeft het beter is voor jezelf, toch wel een beetje denken aan jezelf vindt ik.

> Waarom zou iemand doorgaan met het slechte gedrag als iemand werkelijk berouw heeft?

> En waarom zou je iemand vergeven die géén berouw heeft?

Het zit veel ingewikkelder dan dat. Sommige mensen hervallen in hun fouten door hun aard, het berouw is oprecht op een bepaald moment, maar in een andere situatie komt het weer boven.

Denk aan de bijbeltekst: "wat ik wil doe ik niet, maar wat ik niet wil, dat doe ik.

> Overigens sit maar misshien ook wel de opmerking van Ellen-Josee verscholen, da iemand vergeven die geen berouw toont eigenlijk het vragen is om iemand misschien wel 70 maal 7 maal te moeten vergeven.

> Vergeven is ook een leerproces.

Dat is inderdaad een leerproces.

• Frans

Zoals ik in de draad ergens zei, dat vraagt veel geloof, maar we kunnen door Gods kracht onze vijand vergeven.

Soms denk ik wel eens, nadat ik hun nek heb omgedraaid… maar dat is dan mijn zwakte ;)

• Stefan

.

• Frans

De meeste gedragingen van mensen heb ik leren kennen in mijn eigen spiegel, dat is al een hele stap die God mij heeft geleerd.

• Nada

Bij vergeving hoeven beiden niet mee te werken. Je vergeeft omdat je je eigen proces van rouw, verdriet, onaangename gevoelens wilt afsluiten en voor je zelf een ijkpunt maakt om vanaf daar verder te gaan.

• Stefan

.