samuel Schreef:
——————————————————-
> 28 Wat dunkt u? Iemand had twee kinderen. Hij ging
> naar de eerste en zeide: Kind, ga en werk vandaag
> in de wijngaard. 29 En hij antwoordde en zeide:
> Ja, heer, maar hij ging niet. 30 Hij ging naar de
> tweede en sprak evenzo. En deze antwoordde en
> zeide: Ik wil niet, maar later kreeg hij berouw en
> ging toch. 31 Wie van de twee heeft de wil van
> zijn vader gedaan? Zij zeiden: De laatste. Jezus
> zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, de tollenaars
> en de hoeren gaan u voor in het Koninkrijk Gods.
> 32 Want Johannes heeft u de weg der gerechtigheid
> gewezen en gij hebt hem niet geloofd. De
> tollenaars en de hoeren echter hebben hem geloofd,
> doch hoewel gij dat zaagt, hebt gij later geen
> berouw gekregen en ook in hem geloofd. Mat.21
>
> Even de hele tekst erbij gepakt, want jij
> misbruikt graag deze tekst naar je eigen believen
> Le Sage, er staat namelijk iets in deze tekst die
> aangeeft waarom die hoeren en tollenaars voor gaan
> en dat is de enige reden, bekering en geloof, en
> dat is nu net wat er bij jou ontbreekt, en ben jij
> eigenlijk degene die het eerste kind
> vertegenwoordigd! Snap je?
Zeker gebruik ik de tekst naar eigen believen, want staat er ook niet ergens dat alle schriftwoord bedoeld is om te onderrichten?
En gebruik jij de tekst niet op dezelfde manier maar dan in je eigen straatje?
Als je de tekst leest, dan zie je dat wat in de vraag van Jezus centraal staat: het doen van de wil van de Vader is.
Dat dat niet altijd hetzelfde is als geloof, valt op een aantal bijbelplaatsen duidelijk te zien.
Een voorbeeld in Math 25:
24 Nu kwam ook degene die één talent ontvangen had naar hem toe, hij zei: “Heer, ik wist van u dat u streng bent, dat u maait waar u niet hebt gezaaid en oogst waar u niet hebt geplant, 25 en uit angst besloot ik uw talent te begraven; alstublieft, hier hebt u het terug.” 26 Zijn heer antwoordde hem: “Je bent een slechte, laffe dienaar. Je wist dus dat ik maai waar ik niet heb gezaaid en oogst waar ik niet heb geplant? 27 Had mijn geld dan bij de bank in bewaring gegeven, dan zou ik bij terugkomst mijn kapitaal met rente hebben terugontvangen. 28 Pak hem dat talent maar af en geef het aan degene die er tien heeft. 29 Want wie heeft zal nog meer krijgen, en wel in overvloed, maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft nog worden ontnomen. 30 En die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt.”
Bij de man in dit voorbeeld was er zeker sprake van geloof, anders zou hij het talent immers niet ontvangen hebben. Maar hij heeft er niets mee gedaan. niet mee gewerkt. M.a.w. geloof en bekering zijn onvoldoende.
Ook zijn leerling Jacobus bevestigt dit in zijn brief: (2:14)
17 Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood.
Je ziet dat Jezus centraal stelt het wél geloven maar uiteindelijk géén werken naar het geloof tonen, contra het niet geloven, maar het wél werken laten zien.
Hij vraagt vervolgens wie uiteindelijk de wil van de Vader doet. En het antwoord is duidelijk.
M.a.w.: iemand die niet gelooft, en wellicht zelfs Christus ontkent, misschien zelfs wel 100% atheist is, zou die jou wel eens voor kunnen gaan in het Koninkrijk. Sterker nog - als je er vanuit mag gaan dat God en datgene wat ZHij voortbrengt buiten ons tijdsbesef omgaan, kun je stellen dat wanneer een ongelovige de wil van de Vader doet, hij nu reeds in het KdH is.
Gal 5:22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.