Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

JAHWEH kan letterlijk worden gezien [een posting voor hen die beweren van niet']

• Florin

theo Schreef:

——————————————————-

> Ik kan en wil je ook niet verplichten om

> antwoorden op vragen te geven hoor. Zeker niet als

> je ze niet kunt of wilt beantwoorden.

Je mag vinden dat ik je vragen niet beantwoord, we leven immers in een ‘vrij’ land .

Florin

• Frans

(tu) Goeie opmerking!

• Arauna

Dank je Theo, ik begon me eenzaam te voelen.

Dit zijn teksten die elkaar schijnbaar tegenspreken. Indachtig 2 Tim 3:16: „De hele Schrift is geïnspireerd door God” blijkt dat het zaak is om „alles te onderzoeken en het goede te behouden” 1 Thess 5:21.

Wat ik op de diverse podia, zoals ook deze, vaak zie is wedijver. Maar een gezonde discussie bestaat uit open staan voor andere inzichten. Gods Woord is overanderlijk, Amen, en Hij heeft het ons gegeven om elkaars geesten te scherpen — niet om elkaar te bestrijden of klem te zetten, zoals politici dat doen. Ik ben hier nieuw, en ik hoop een bijdrage te kunnen leveren aan een gezonde, respectvolle discussie over een onderwerp dat me buitengewoon ter harte gaat: Gods Woord, en waarbij we van elkaar kunnen leren. Leren.

Arauna

• theo

Dat las ik inderdaad al.

• theo

Het is in ieder geval wel duidelijk dat in de bijbel wel degelijk tegenstrijdige teksten en visie's aanwezig zijn.

De vraag is natuurlijk hoe we daarmee omgaan.

Je eigen gelijk halen door de teksten die je welgevallig zijn naar voren te halen en als gezaghebbend beschouwen en de teksten die dat ( lijken ) tegen (te) spreken achteloos aan de kant gooien OF op een volwassen manier er over in debat gaan en elkaars mening respecteren.

• theo

Ja, dat schreef ik ook al in iets andere bewoordingen.

• Frederik D

Dus is hij onbeperkt. En dat schreef ik.

Las jij uit boze, duivelse opzet mijn bericht verkeerd?

Verwar jij de HG niet met je demon?

• Stefan

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> God is de Onbeperkte. Wij, mensen, daarentegen

> zijn beperkt. Hoe kunnen beperkte wezens de

> Onbeperkte in zijn totaliteit zien?

Precies..dat beperkte is in het kort alle topics bij elkaar genomen, met hun draadjes.

Want dat

> bedoel je met zien, meen ik. Zien is helemaal

> zien. Volgens jou.

Zien begint met inzien.

• M*j*r**

Florin Schreef:

——————————————————-

> 'Toen liet JAHWEH zich aan Abram zien en zeide:

> Aan uw nageslacht zal Ik dit land geven' Genesis

> 12:7

>

> Waarom gelooft men niet gewoon wat er staat ?

>

> Florin

Ja hoor, het staat er letterlijk, het woord “zien”. Ik geloof dat het er zo staat.

Maar de bijbel is een geestelijk boek, dus het bijbelse “zien” heeft niets te maken met het “zien” wat wij met onze aardse ogen doen.

Het gaat dus om “geestelijk zien” . Dat kan ook niet anders want anders zou de bijbel zichzelf tegenspreken met zinnen als :

1Tim1

17 De Koning der eeuwen, de onvergankelijke, de onzienlijke, de enige God, zij eer en heerlijkheid in alle eeuwigheid! Amen.

Joh.1

18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.

En als ik vers 18 zo eens lees dan betekent “zien” in de bijbel vaak “kennen” of “weten”.

• Frans

(tu) M*j*r** Je weet het!