En ik maar denken dat de eerste en de laatste de Here Jezus is!
Wat een shock!
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlEllen-Josee Schreef: ——————————————————- > Johanan Schreef: > ————————————————– > —– > > Ellen-Josee Schreef: > > > ————————————————– > > > —– > > > Wie is de eerste en de laatste? > > > > > > Dat vroeg ik aan Johanan in de topic over de > > > Heilige Geest. > > > Dit ging eigenlijk niet meer direct over de > > > drie-eenheid, het is een sub-vraag. > > > Vandaar een nieuwe topic over dit onderwerp > en > > > iedereen is van harte uitgenodigd om mee te > > denken > > > en te praten. > > > > > > > > > > > > Bij ‘wie is de eerste’ denk ik allereerst aan > > > Kolossenzen 1: 15 waarin de Here Jezus wordt > > > omschreven als; 15 Beeld van God, de > > onzichtbare, > > > is hij, eerstgeborene van heel de schepping. > > > > > > Het is de Here Jezus die in Openbaring op > > > verschillende plaatsen (Op 1: 8, Op 21: 6, Op > > 22: > > > 13) zegt: Ik ben de Alpa en Omega, de eerste > en > > de > > > laatste. > > > > Ellen,volgens de bijbel ga je hier de fout > in. > > Waarom? > > IN DE meeste oude Griekse manuscripten van het > > boek Openbaring komt de uitdrukking ;…de Alfa > en > > de Omega.. driemaal voor. > > Is deze aanduiding, zoals velen geloven, zowel > op > > de Almachtige God Jehovah als op zijn Zoon > Jezus > > Christus van toepassing? > > > > Wat is eigenlijk precies de betekenis van de > titel > > „de Alfa en de Omega”? > > Het woord alfa is de naam van de eerste letter > van > > het Griekse alfabet, terwijl de term omega de > > laatste letter van het Griekse alfabet > aanduidt. > > Op zichzelf genomen behelst de titel de Alfa en > de > > Omega derhalve de gedachte van het begin en het > > besluit of de voleindiging van iets. > > Nou, nou! Voleinding? Het is gewoon de laatste > letter van het Griekse alfabeth en aangezien het > in één adem wordt genoemd met de eerste en de > laatste betekent het dat. > > > > > De persoon die aldus wordt aangeduid, moet dus > > worden bezien als degene die bepaalde dingen > hun > > begin geeft en deze dingen tot een succesvol > einde > > brengt. > > Op grond van hetgeen de Hebreeuwse Geschriften > > onthullen, zou de titel de Alfa en de Omega > > beslist passend zijn voor Jehovah God. In > Jesaja > > 55:10, 11 wordt ons bijvoorbeeld verteld:…. > Net > > zoals de stromende regen, en de sneeuw, van de > > hemel neerdaalt en naar die plaats niet > > terugkeert, tenzij hij de aarde werkelijk > drenkt > > en haar doet voortbrengen en uitspruiten, en er > > werkelijk zaad aan de zaaier en brood aan de > eter > > wordt gegeven, zo zal mijn woord dat uit mijn > mond > > uitgaat, blijken te zijn. Het zal niet zonder > > resultaten tot mij terugkeren, maar het zal > > stellig datgene doen waarin ik behagen heb > > geschept en het zal stellig succes hebben in > dat > > waarvoor ik het heb gezonden. > > > > Hoe krachtig beklemtoont dit dat alles wat > Jehovah > > God zegt, tot een succesvol einde zal worden > > gebracht! > > Ja IETS wordt tot een succesvol einde gebracht, > maar dat iets is niet Jehovah God. > > > Water dat in de vorm van regen of sneeuw > neervalt, > > doordrenkt de bodem en lost de voedingsstoffen > > daarin op. > > Op deze wijze zorgt de neerslag voor datgene > wat > > voor de plantengroei nodig is. > > In het geval van graan, wordt een deel van het > > zaad wellicht opzijgelegd om er het volgende > > seizoen mee te zaaien, en wordt een veel groter > > deel tot meel vermalen om er brood van te > bakken. > > Aldus wordt het uiteindelijke doel van de > neerslag > > verwezenlijkt — zaad wordt aan de zaaier, en > > brood aan de eter gegeven. Evenzo wordt alles > wat > > Jehovah God, als de ’Beginner’, door > toedoen > > van zijn woord op gang brengt, tot een > succesvol > > einde gebracht. > > > > Maar is de titel de Alfa en de Omega exclusief > op > > Jehovah God van toepassing? Om die vraag te > vraag > > te beantwoorden, moeten wij de context > onderzoeken > > waarin deze aanduiding voorkomt. > > Openbaring 1:8 vermeldt: Ik ben de alpha en de > > omega, zegt de Here God, die is en die was en > die > > komt, de Almachtige;…Nieuwe Vertaling van het > > Nederlands Bijbelgenootschap. > > Dus het staat er uitdrukkelijk: Ik ben. Dus IK BEN > het begin en het einde. Niet iets, niet zaad dat > in de grond valt maar de Here Jezus zelf. > > > > > Het is duidelijk dat hier naar de Allerhoogste > > God Jehovah wordt verwezen. > > De Allerhoogste God Jehovah is oneindig, dus HIJ > kan nooit het begin en het einde zijn. > > > Hoewel in het voorgaande vers op Jezus Christus > > wordt gedoeld als degene die komt met de > wolken, > > blijkt uit de woorden van Openbaring 1:8 en de > > omringende verzen dat hij niet de Alfa en de > Omega > > kan zijn. > > > > In de Schrift wordt alleen over de Vader van > de > > Heer Jezus Christus gesproken als de Here God > en > > de Almachtige, Jezus Christus noemt zijn Vader > > zelfs mijn God;…Joh. 20:17; Openb. 3:12. > > Volgens Openbaring 1:1 kreeg Jezus Christus de > > Openbaring van God. Het is daarom te te > > verwachten dat de woorden van de Almachtige God > in > > het verslag staan aangehaald. > > > > De eerste verwijzing naar de Alfa en de Omega > is > > hier duidelijk een voorbeeld van. > > Bovendien zegt de schrijver van het boek > > Openbaring, de apostel Johannes, direct in het > > vers daarop: Ik . . . kwam wegens het spreken > > over God en het getuigenis afleggen van Jezus, > op > > het eiland terecht dat Patmos wordt > > genoemd;…Openb. 1:9. > > Dit verschaft een verdere bevestiging dat > Johannes > > begreep dat God de Vader is van de Heer Jezus > > Christus. > > > > In welke betekenis is Jehovah God Degene die is > en > > die was en die komt? Aangezien Jehovah de > eeuwige > > God is, is hij altijd de Almachtige geweest Ps. > > 90:2. > > In het oneindige verleden was hij dus de > > is, was en zal komen. > > > Allerhoogste. Bovendien blijft hij de > Almachtige > > God en zal hij in die hoedanigheid komen om > zijn > > oordeel te voltrekken. > > Christenen geloven dat Jezus het laatste oordeel > voltrekt b.v. op grond van Matt 25: 31 Wanneer de > Mensenzoon komt, omstraald door luister en in > gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen > op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle > volken voor hem worden samengebracht en zal hij de > mensen van elkaar scheiden zoals een herder de > schapen van de bokken scheidt; > > > > > Zoals uit andere gedeelten van het boek > Openbaring > > blijkt, zal Jehovah God zijn almacht ten toon > > spreiden ten tijde dat zijn Zoon alle > > tegenstanders van zijn soevereiniteit > vernietigt. > > Openb. 16:14; 19:13-16.Iets wat velen niet > kunnen > > begrijpen. > > > > De volgende maal dat de titel de Alfa en de > Omega > > voorkomt, is in Openbaring 21:6 ook door jouw > > aangehaald en toe gepast op Jezus. > > In het vers daarna zegt Degene die deze titel > op > > zichzelf van toepassing brengt: Een ieder die > > overwint, zal deze dingen beërven, en ik zal > zijn > > God zijn en hij zal mijn zoon zijn. > > > > Aangezien Jezus Christus zichzelf een broeder > van > > deze overwinnaars noemt, is het de Vader van de > > Heer Jezus Christus die over zichzelf als de > Alfa > > en de Omega;..spreekt. Vergelijk Matthéüs > 25:40; > > Is dat ineens de Here Jezus niet? > > > Hebreeën 2:10-12. > > Nou maar vergeet vers 9 niet waarin staat dat > Jezus voor korte tijd lager dan de engelen was > geplaatst. > > > En ten slotte lezen we in Openbaring 22:12, 13: > > Ook door jouw op Jezus toegepast > > Zeker! > > > Zie! Ik kom vlug, en het loon dat ik geef, heb > ik > > bij mij, om een ieder te vergelden naardat zijn > > werk is. Ik ben de Alfa en de Omega, de eerste > en > > de laatste, het begin en het einde. > > > > Deze aanhaling staat tussen andere aanhalingen > > die aan een engel en aan Jezus Christus worden > > toegeschreven. Voordat deze woorden in het boek > > Openbaring worden geciteerd, was de engel, door > > bemiddeling van wie de openbaring aan de > apostel > > Johannes gegeven werd, aan het woord Openb. > 22:8, > > 9. > > > > Na de aanhaling die met Openbaring 22:12 begint > en > > met de woorden van vers 15 eindigt, treffen we > > vervolgens de uitspraak aan: > > Ik, Jezus, heb mijn engel gezonden;…Openb. > > 22:16. > > Aangezien de context het niet noodzakelijk > maakt > > dat wij de woorden van Openbaring 22:12, 13 > hetzij > > aan de engel of aan Jezus toeschrijven, kunnen > ze > > van een andere spreker afkomstig zijn. > > Het zou kunnen maar het zou ook zomaar kunnen dat > deze woorden wel van Jezus afkomstig zijn. Laten > we daarom even verder kijken in Op 22: 17 De Geest > en de bruid zeggen: ‘Kom!’ Laat wie luistert > zeggen: ‘Kom!’ Laat wie dorst heeft komen; > laat wie dat wil vrij drinken van het water dat > leven geeft. > > En Wie is het water dat leven geeft: Jezus zei > tegen haar: ‘Als u wist wat God wil geven, en > wie het is die u om water vraagt, zou u hém erom > vragen en dan zou hij u levend water geven.’ 13 > ‘Iedereen die dit water drinkt zal weer dorst > krijgen,’ zei Jezus, 14 ‘maar wie het water > drinkt dat ik hem geef, zal nooit meer dorst > krijgen. Het water dat ik geef, zal in hem een > bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven > geeft.’ > > Dus de Here Jezus is degene die dat water geeft.. > > > > > In overeenstemming met de rest van het boek > > Openbaring moet de Alfa en de Omega de > Almachtige > > God zijn. Hij is Degene die in de hoedanigheid > van > > rechter komt om de mensen, ieder overeenkomstig > > zijn werken, te belonen of te straffen. > > De gedachte die in Openbaring 22:12 tot > > uitdrukking wordt gebracht, stemt tevens > overeen > > met wat de apostel Paulus schreef. > > > > Zijn woorden waren: Overeenkomstig uw hardheid > en > > onberouwvol hart stapelt gij voor uzelf > gramschap > > op tegen de dag van gramschap en van de > openbaring > > van Gods rechtvaardige oordeel. En hij zal een > > ieder vergelden naar zijn werken: eeuwig leven > aan > > hen die door volharding in werk dat goed is, > > heerlijkheid en eer en onverderfelijkheid > zoeken; > > hun echter die twistziek zijn en die > ongehoorzaam > > aan de waarheid maar gehoorzaam aan > > onrechtvaardigheid zijn, wacht gramschap en > toorn, > > verdrukking en benauwdheid, over de ziel van > ieder > > mens die het schadelijke bewerkt, eerst van de > > jood en ook van de Griek; maar heerlijkheid en > eer > > en vrede voor een ieder die het goede werkt, > eerst > > voor de jood en ook voor de Griek;…Rom. > 2:5-10. > > > > > > Natuurlijk zal het oordeel van Jehovah God door > > bemiddeling van zijn Zoon voltrokken worden, > want > > de apostel zegt ook: > > Dit zal zijn ten dage dat God door bemiddeling > van > > Christus Jezus de verborgen dingen der mensen > > oordeelt.;..Rom. 2:16. > > Het feit dat Jehovah God over zichzelf spreekt > als > > de Alfa en de Omega, geeft ons de verzekering > dat > > wat hij zich heeft voorgenomen, op succesvolle > > wijze tot stand zal komen. > > > > Dit dient ons ertoe te bewegen ons uiterste > best > > te doen om door hem goedgekeurd te worden. Onze > > beloning zal dan zeker zijn, want de bijbel > > vertelt ons: God is niet onrechtvaardig, zodat > hij > > uw werk en de liefde die gij voor zijn naam > hebt > > getoond . . . zou vergeten.;…Hebr. 6:10. > > Dat is dus een erg wettische gedachte die het werk > van de Here Jezus aan de kant schuift en het zo > inricht dat wij zelf ons heil moeten verdienen. > Dat wij onszelf door goede werken moeten > rechtvaardigen om goedgekeurd te worden en dat is > niet zo. > > 1 Kor 1: 29 Zo kan geen mens zich tegenover God op > iets beroemen. 30 Door hem bent u één met > Christus Jezus, die dankzij God onze wijsheid is > geworden. Door Christus worden wij rechtvaardig en > heilig en door hem worden wij verlost, 31 opdat > het zal zijn zoals geschreven staat: ‘Wil iemand > zich op iets beroemen, laat hij zich op de Heer > beroemen.’ > > > > > > > > > Maar ook de Here God noemt zichzelf ‘de > eerste > > en > > > de laatste’ (in Jes 44: 6 en Jes 48: 12) > > > > > > Nu zou dit natuurlijk met elkaar in > tegenspraak > > > zijn wanneer de Here Jezus niet de Here God > is, > > > want er kan er maar één ‘de eerste en de > > > laatste’ zijn. > > > > > > > > Johanan had daar een vernuftige constructie > > voor > > > in zijn prik: > > > > > > http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15933650/159 > > > > > > > > > 36376/re-argumenten-voor-groep-2-(-de-h-geest-is-g > > > > > > een-persoon)#msg-15936376 > > > > > > En dat was zo schreef hij: > > > Jezus was inderdaad de Eerste mens die tot > > > onsterfelijk geestelijk leven werd opgewekt > > > ;…Kolossenzen 1:18. > > > > > > Bovendien is hij …de Laatste.. die door > > Jehovah > > > zelf aldus werd opgewekt. Zo wordt hij de > > levende > > > . . . die tot in alle eeuwigheid leeft. > > > Hij bezit onsterfelijkheid. In dit opzicht is > > hij > > > gelijk aan zijn onsterfelijke Vader, die de > > > levende God wordt genoemd Openbaring 7:2; > Psalm > > > 42:2. > > > > > > > > > Daarna volgen opmerkingen van andere > schrijvers > > > dat Jezus toch weer minder is dan zijn Vader > > (een > > > veel kleiner licht) > > > > > > Maar ja, die uitspraak is in tegenspraak met > > wat > > > Johanan eerder schreef in andere prik: > > > > > > http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15872460/158 > > > > > > 85429/re-kruistocht–de-dans#msg-15885429 > > > > > > Namelijk: > > > „De Vader verschilt van de Zoon (iemand > > anders), > > > aangezien hij groter is; zoals hij die > > > voortbrengt, verschilt van degene die wordt > > > voortgebracht; en hij die zendt, van degene > die > > > wordt gezonden.” Hij zei ook: „Er is een > > tijd > > > geweest dat de Zoon niet bestond. . . . > Vóór > > > alle dingen was God alleen > > > > > > Daar ben ik het mee eens want de God de Vader > > IS > > > groter dan zijn schepping, groter dan de > Bijbel > > en > > > groter dan zijn Zoon Jezus. Ook dat God was > > vóór > > > er iets was. > > > > > > In de eerste plaats: > > > > > > Wij kunnen God niet overzien met ons > menselijke > > > brein dat ook nog aan tijddenken doet. Daarom > > om > > > zichzelf te laten kennen is de Here God in > > > menselijke maat naar ons toegekomen in de > vorm > > van > > > zijn Zoon Jezus. > > > > > > Jezus zegt over zichzelf in Johannes 14: > > > 7 ‘Als jullie mij kennen zullen jullie ook > mijn > > > Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie hem, > > want > > > jullie hebben hem zelf gezien.’ > > > 9 ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog > > ken > > > je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, > > heeft > > > de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de > > Vader > > > te mogen zien? > > > > > > Dus de Here Jezus zegt in feite dat Hij de > Here > > > God is. > > > Alleen is de Here Jezus niet ’de hele Here > God' > > > maar een deel van God. Anders kon Hij niet > aan > > het > > > kruis roepen ‘Mijn God, Mijn God, waarom > heeft > > U > > > mij verlaten!’ Bovendien als de Here God > > volledig > > > in de mens Jezus Christus was, zou de rest > van > > de > > > schepping Godloos zijn geweest en dat kan > > > natuurlijk niet. Jezus moest tijdens zijn > leven > > > ondergeschikt aan en kleiner zijn dan zijn > > Vader. > > > Maar nadat alles was volbracht en Hij weer > naar > > de > > > hemel was teruggekeerd is Hij weer gelijk. > > > > > > > > > In de tweede plaats: > > > > > > Het bestaan van de Here God Yahweh is > oneindig. > > > > > Dus de Here God kan geen begin en eind > hebben, > > > want dat suggereerd dat er ook een tijd was > > voor > > > Hij bestond! De eerste en de laatste zijn, > zou > > > betekenen dat Yahweh een begin en een eind > zou > > > hebben. Dat is natuurlijk ook voer voor > > atheisten > > > en anders gelovigen die dan zullen zeggen ‘en > > > wanneer is God geboren?’ > > > > > > Wat is er dan aan de hand dat JHWH (Yahweh) > > zich > > > in het oude Testament ‘de eerste en de > laatste’ > > > noemt? > > > Volgens mij kan dat maar één ding betekenen > > en > > > dat is omdat de Here God Jezus daar al over > > > zichzelf spreekt! > > > > > >
Ik plaats hier als voorbeeld een stukje uit > > Jesaja > > > 48: > > > > > > 12 Luister naar mij, Jakob – Israël, door > > mij > > > geroepen. > > > Ik ben het! Ik ben de eerste, ik ben de > > laatste! > > > 13 Eigenhandig heb ik de aarde gegrondvest, > > > met mijn rechterhand de hemel ontvouwd; > > > wanneer ik de sterren roep, treden ze aan. > > > 14 Kom allemaal, verzamel je en luister. > > > Wie van hun goden heeft dit aangekondigd: > > > ‘De man die de liefde van de HEER geniet, > > > zal diens plannen met Babylonië uitvoeren > > > en bij de Chaldeeën zijn macht doen > gelden’? > > > 15 Ik was het die dat zei! En ik heb hem > > > geroepen, > > > ik laat hem komen, en wat hij onderneemt zal > > > slagen. > > > 16 Kom naderbij en luister hiernaar. > > > Van meet af aan heb ik openlijk gesproken, > > > vanaf het begin van de geschiedenis was ik > > erbij. > > > – God, de HEER, heeft mij gezonden, met > zijn > > > geest. – > > > >
Hier over ben ik nog bezig,komt nog. > > Johanan. > >
Ik ben benieuwd! > > Bedankt voor je reactie tot zover
Eerlijk gezegd Ellen begrijp ik niet dat je dit gedeelte aanhaald met betrekking tot de door jouw gestelde vraag1
Jezus is nog niet op het aardse toneel verschenen,dus het staat buiten kijf dat hij dhier :de eerste en de laaste wordt genoemd,maar Oké
Waar gaat Jes 48 over?
Het 48ste hoofdstuk van het boek Jesaja werd kennelijk geschreven ten behoeve van de joden die ballingen in Babylon zouden zijn. Verder bevatten deze woorden een boodschap waaraan hedendaagse christenen niet voorbij kunnen gaan.
In Jesaja hoofdstuk 47 voorzei de bijbel de val van Babylon.
Nu beschrijft Jehovah wat hij met de joodse ballingen in die stad voorheeft. Jehovah is bedroefd over de huichelachtigheid van zijn uitverkoren volk en hun hardnekkige weigering in zijn beloften te geloven.
Na duidelijktot zijn volk te hebben gesproken zegd Hij dus;…Ik ben de eerste, ik ben de laatste’
Niet vergeten dat het Jehovah is die hier,en daar voor het woord voerde.
Jehovah doet een vurig beroep op zijn verbondsvolk: Luister naar mij, o Jakob, en gij Israël, mijn geroepene.
Ik ben Dezelfde. Ik ben de eerste. Bovendien ben ik de laatste. Bovendien is het mijn hand die de aarde heeft gegrondvest, en mijn rechterhand die de hemelen heeft uitgespannen.
Ik roep ze toe, opdat ze te zamen in stand blijven;…Jesaja 48:12, 13. In tegenstelling tot de mens is God eeuwig en verandert hij niet Maleachi 3:6. In Openbaring verklaart Jehovah: Ik ben de Alfa en de Omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde;…Openbaring 22:13….Dit heb ik in het vorige stuk ook al aangehaald.
Vóór Jehovah was er geen almachtige God en na hem zal er geen zijn. Hij is het Opperwezen en de Eeuwige, de Schepper. Zijn „hand” — zijn aangewende macht …..heeft de aarde gegrondvest en de sterrenhemel uitgespannen Job 38:4; Psalm 102:25. Wanneer hij zijn scheppingen roept, staan ze klaar om hem te dienen.;… Psalm 147:4.
Er wordt tot zowel joden als niet-joden een gewichtige uitnodiging gericht: Schaart u bijeen, gij allen, en hoort.
Wie onder hen heeft deze dingen verteld?
Jehovah zelf heeft hem liefgehad. Hij zal zijn welbehagen doen ten aanzien van Babylon, en zijn eigen arm zal over de Chaldeeën zijn.
Ik…. ikzelf heb gesproken. Bovendien heb ik hem geroepen. Ik heb hem doen komen, en zijn weg zal succesvol worden gemaakt;…Jesaja 48:14, 15.
Jehovah alleen is almachtig en in staat gebeurtenissen nauwkeurig te voorzeggen. Niemand onder hen, de waardeloze afgoden, is in staat deze dingen te vertellen.
Hij vervolgd op uitnodigende toon,dus Jehovah : Nadert tot mij. Hoort dit. Van de aanvang af heb ik geenszins in een schuilplaats gesproken. Van de tijd af dat het gebeurde, ben ik daar geweest;….Jesaja 48:16a. Van Jehovah afkomstige voorzeggingen zijn niet in het geheim gedaan of slechts aan een paar ingewijden bekendgemaakt. Jehovah’s profeten spraken ronduit in naam van:…. De God Jehovah Jesaja 61:1.
Zij maakten,in dit geval Jes, in het openbaar Gods wil bekend.
Schenk aandacht aan mijn geboden!’
Onder inspiratie van Jehovah’s geest verklaart de profeet: De Soevereine Heer Jehovah zelf heeft mij gezonden, ja, zijn geest.
Dit heeft Jehovah gezegd, uw Terugkoper, de Heilige Israëls: ’Ik, Jehovah, ben uw God, die u leert uzelf baat te verschaffen, die u doet treden op de weg die gij dient te bewandelen;…Jesaja 48:16b, 17.
Deze liefdevolle uiting van Jehovah’s zorg moet de natie Israël ervan verzekeren dat God hen uit Babylon gaat bevrijden. Hij is hun Terugkoper Jesaja 54:5;…. Het is Jehovah’s innige wens dat de Israëlieten hun band met hem herstellen en aandacht schenken aan zijn geboden.
De ware aanbidding is gebaseerd op gehoorzaamheid aan goddelijke instructies. De Israëlieten kunnen de juiste weg alleen bewandelen als zij in ’de weg die zij dienen te bewandelen’ onderricht worden.
Het is hier dus Jehovah,De Vader van Jezus Christus ,die tot zijn volk spreekt doormiddel van de profeet Jesaja.
Maar nu nog even terug naar;….Alfa en Omega:
Wie komt deze titel rechtens toe?
In Openbaring 1:8 wordt gezegd dat degene die deze titel draagt, God de Almachtige is.
In vers 11 wordt die titel volgens …SV… en…. Lu …toegepast op iemand die volgens de daarna gegeven beschrijving Jezus Christus blijkt te zijn.
Geleerden erkennen echter dat de vermelding van Alfa en Omega in vers 11 onecht is, en ze komt derhalve in LV, GNB, OB, WV en NBG niet voor.
In veel vertalingen van Openbaring in het Hebreeuws wordt erkend dat degene die in vers 8 wordt beschreven, Jehovah is, en derhalve wordt daar de persoonlijke naam van God in ere hersteld.
In Openbaring 21:6, 7 wordt te kennen gegeven dat christenen die geestelijke overwinnaars zijn, ’zonen’ moeten zijn van degene die als de Alfa en Omega bekendstaat.
Dat wordt nooit gezegd over de verhouding waarin de gezalfde christenen tot Jezus staan.
Jezus noemde hen zijn broeders en niet mijn zonen;…Hebr. 2:11; Matth. 12:50; 25:40.
Maar deze broeders van Jezus worden zonen van God genoemd Gal. 3:26; 4:6.
In Openbaring 22:12 voegt GNB de naam Jezus in, waardoor de indruk wordt gewekt dat de vermelding van de Alfa en Omega in vers 13 op hem van toepassing is.
De naam Jezus staat daar echter niet in het Grieks, en verreweg de meeste andere vertalingen vermelden die niet.
In Openbaring 22:13 wordt de Alfa en Omega de eerste en de laatste” genoemd, welke uitdrukking in Openbaring 1:17, 18 op Jezus wordt toegepast.
Zo wordt ook de uitdrukking apostel zowel op Jezus Christus als op bepaalde volgelingen van hem toegepast.
Maar dat bewijst toch niet dat zij een en dezelfde persoon zijn of een zelfde positie bekleden? Hebr. 3:1;
Dus ool hier moet men tot de conclusie komen dat de titel Alfa en Omega, De eerste en de laaste… van toepassing is op de Almachtige God, de Vader, en niet op de Zoon.
Johanan.
Hallo Johanan,
Ik vind het echt heel moeilijk te volgen zoals je het nu omschrijft. Vanwege dat er te veel bijgehaald wordt.
Mag ik uit je schrijven de conclusie trekken dat jij vindt dat JHWH de eerste en de laatste is? Dus dat je vindt dat JHWH een begin en een eind heeft?
In dat geval ben ik het niet met je eens en hebben wij stomweg een meningsverschil.
Met vriendelijke groet en toch bedankt voor de moeite,
Ellen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?