Wie is de eerste en de laatste?
Dat vroeg ik aan Johanan in de topic over de Heilige Geest.
Dit ging eigenlijk niet meer direct over de drie-eenheid, het is een sub-vraag.
Vandaar een nieuwe topic over dit onderwerp en iedereen is van harte uitgenodigd om mee te denken en te praten.
Bij ‘wie is de eerste’ denk ik allereerst aan Kolossenzen 1: 15 waarin de Here Jezus wordt omschreven als; 15 Beeld van God, de onzichtbare, is hij, eerstgeborene van heel de schepping.
Het is de Here Jezus die in Openbaring op verschillende plaatsen (Op 1: 8, Op 21: 6, Op 22: 13) zegt: Ik ben de Alpa en Omega, de eerste en de laatste.
Maar ook de Here God noemt zichzelf ‘de eerste en de laatste’ (in Jes 44: 6 en Jes 48: 12)
Nu zou dit natuurlijk met elkaar in tegenspraak zijn wanneer de Here Jezus niet de Here God is, want er kan er maar één ‘de eerste en de laatste’ zijn.
Johanan had daar een vernuftige constructie voor in zijn prik: http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15933650/15936376/re-argumenten-voor-groep-2-(-de-h-geest-is-geen-persoon)#msg-15936376
En dat was zo schreef hij:
Jezus was inderdaad de Eerste mens die tot onsterfelijk geestelijk leven werd opgewekt ;…Kolossenzen 1:18.
Bovendien is hij …de Laatste.. die door Jehovah zelf aldus werd opgewekt. Zo wordt hij de levende . . . die tot in alle eeuwigheid leeft.
Hij bezit onsterfelijkheid. In dit opzicht is hij gelijk aan zijn onsterfelijke Vader, die de levende God wordt genoemd Openbaring 7:2; Psalm 42:2.
Daarna volgen opmerkingen van andere schrijvers dat Jezus toch weer minder is dan zijn Vader (een veel kleiner licht)
Maar ja, die uitspraak is in tegenspraak met wat Johanan eerder schreef in andere prik: http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15872460/15885429/re-kruistocht–de-dans#msg-15885429
Namelijk:
„De Vader verschilt van de Zoon (iemand anders), aangezien hij groter is; zoals hij die voortbrengt, verschilt van degene die wordt voortgebracht; en hij die zendt, van degene die wordt gezonden.” Hij zei ook: „Er is een tijd geweest dat de Zoon niet bestond. . . . Vóór alle dingen was God alleen
Daar ben ik het mee eens want de God de Vader IS groter dan zijn schepping, groter dan de Bijbel en groter dan zijn Zoon Jezus. Ook dat God was vóór er iets was.
In de eerste plaats:
Wij kunnen God niet overzien met ons menselijke brein dat ook nog aan tijddenken doet. Daarom om zichzelf te laten kennen is de Here God in menselijke maat naar ons toegekomen in de vorm van zijn Zoon Jezus.
Jezus zegt over zichzelf in Johannes 14:
7 'Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien.’
9 ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien?
Dus de Here Jezus zegt in feite dat Hij de Here God is.
Alleen is de Here Jezus niet ‘de hele Here God’ maar een deel van God. Anders kon Hij niet aan het kruis roepen ‘Mijn God, Mijn God, waarom heeft U mij verlaten!’ Bovendien als de Here God volledig in de mens Jezus Christus was, zou de rest van de schepping Godloos zijn geweest en dat kan natuurlijk niet. Jezus moest tijdens zijn leven ondergeschikt aan en kleiner zijn dan zijn Vader. Maar nadat alles was volbracht en Hij weer naar de hemel was teruggekeerd is Hij weer gelijk.
In de tweede plaats:
Het bestaan van de Here God Yahweh is oneindig.
Dus de Here God kan geen begin en eind hebben, want dat suggereerd dat er ook een tijd was voor Hij bestond! De eerste en de laatste zijn, zou betekenen dat Yahweh een begin en een eind zou hebben. Dat is natuurlijk ook voer voor atheisten en anders gelovigen die dan zullen zeggen ‘en wanneer is God geboren?’
Wat is er dan aan de hand dat JHWH (Yahweh) zich in het oude Testament ‘de eerste en de laatste’ noemt?
Volgens mij kan dat maar één ding betekenen en dat is omdat de Here God Jezus daar al over zichzelf spreekt!
Ik plaats hier als voorbeeld een stukje uit Jesaja 48:
12 Luister naar mij, Jakob – Israël, door mij geroepen.
Ik ben het! Ik ben de eerste, ik ben de laatste!
13 Eigenhandig heb ik de aarde gegrondvest,
met mijn rechterhand de hemel ontvouwd;
wanneer ik de sterren roep, treden ze aan.
14 Kom allemaal, verzamel je en luister.
Wie van hun goden heeft dit aangekondigd:
‘De man die de liefde van de HEER geniet,
zal diens plannen met Babylonië uitvoeren
en bij de Chaldeeën zijn macht doen gelden’?
15 Ik was het die dat zei! En ik heb hem geroepen,
ik laat hem komen, en wat hij onderneemt zal slagen.
16 Kom naderbij en luister hiernaar.
Van meet af aan heb ik openlijk gesproken,
vanaf het begin van de geschiedenis was ik erbij.
– God, de HEER, heeft mij gezonden, met zijn geest. –