Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Mijn bijdrage over de H.Geest

• Frans

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Ik moet je gelijk geven dat op grond van schriftuurlijke passages de HG geen persoon is. En theologisch gezien lijkt mij het niet nodig om van de HG een persoon te maken. Wat waren de beweegredenen van de concilietheologen om dat wel te doen?

>

> Maar maakt volgens jou de HG wel deel uit van de Drie-eenheid of vind je dat de Drie-eenheid niet echt schriftuurlijk is?

>

> En denk je dat God en Jezus in wezen identiek zijn. (Zo ja, dan hang je de Twee-eenheid aan.)

Ik geloof dat de drie-eenheid niet schriftuurlijk is, in sommige vertalingen lijkt het soms zo te zijn in bepaalde teksten, maar er zijn er zoveel die het tegenovergestelde zeggen dat het niet eens een discussie moet zijn.

Ook Jezus is niet God en heeft dat ook nooit beweerd, hoe zou Hij anders niet kunnen weten wanneer het oordeel komt ? Dat weet alleen de Vader.

Mat 24,36

Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen.

• Frederik D

Maar dan zit je met polytheïsme. Er zijn dan twee goden: God de Vader en Jezus zijn Zoon. Zoals de vrucht van een eik geen beukennoot is maar een eikel (geen gescheld, Peri), zo is de zoon van een god ook een god. Bovendien heeft Jezus allerlei goddelijke eigenschappen. Een persoon met goddelijke eigenschappen is een god.

De Bijbel echter is niet duidelijk over de Twee-eenheid van God en Jezus. Maar zonder de Twee-eenheid beland je in het polytheïsme, dat in strijd is met de Bijbel.

• Frans

Jezus is de Eerstgeborene, van lang voor de schepping van hemel en aarde, zoals ook de engelen, dat maakt Hem niet God maar een hemels wezen.

• samuel

Vraag jezelf eerst eens dit: Is God een persoon? Is Zijn Zoon Jezus Christus een persoon? Dat zijn er twee van de Drie-eenheid! Dan blijft de heilige Geest nog over.

Als je op de eerste twee vragen ja kan antwoorden, dan blijft dus vanzelfsprekend de derde vraag over. Is de heilige Geest die deel uitmaakt van de Drie-eenheid dan ook een persoon? Ja naar mijn mening dus wel.

Het werk van de Trooster

5 En nu ga Ik heen tot Hem, die Mij gezonden heeft, en niemand van u vraagt Mij: Waar gaat Gij heen? 6 Maar omdat Ik dit tot u gesproken heb, heeft droefheid uw hart vervuld. 7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. 15 Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen.

• Frederik D

Dat maakt hem niet tot God (de Vader) maar wel tot een god.

• Frans

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Dat maakt hem niet tot God (de Vader) maar wel tot een god.

Dan zouden we allemaal God worden.

Rom 8,15

Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader.

Rom 8,23

En niet alleen zij, maar ook wij zelf, die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam.

• theo

Nu de hamvraag: Wanneer ik de term drieeenheid onderschrijf en dus geloof in de drie eenheid hoewel het een theolgische constructie is en het bijbels niet 1 - 2 - 3 ( om maar indezelfde stijl te blijven) is te onderbouwen.

Wanneer jij van mening bent dat de Geest geen persoon is wat ik met je eens ben maar een ander deelt die mening niet. Wanneer de JG weer een andere mening zijn toegedaan.. etc. etc.

Zou God onze Schepper het erg vinden als we er verschillend over denken?

Zijn het essentiele geloofszaken?

De meeste christenen zijn van mening dat alleen christenen in de hemel komen na het aards bestaan, een flink aantal geloven dat alleen zij die voor 100% op alle gebieden hetzelfde geloven als zijzelf in de hemel komen. J.G. geloven dat alleen de JG de aarde zullen beerven.

Om in menselijke termen te spreken: Zou God nou glimlachen of huilen over de haarkloverij ?

Toegegeven ( met complimenten) , jij laat een ander in zijn/haar en een andere visie veroordeel je niet dus jouw bedoeling voor een zuivere discussie is zuiver.

Ik denk dat God glimlacht om dit soort discussies en huilt als de vrucht van de Geest met voeten wordt getreden.

• Daan

theo Schreef:

——————————————————-

> Nu de hamvraag: Wanneer ik de term drieeenheid

> onderschrijf en dus geloof in de drie eenheid

> hoewel het een theolgische constructie is en het

> bijbels niet 1 - 2 - 3 ( om maar indezelfde stijl

> te blijven) is te onderbouwen.

>

> Wanneer jij van mening bent dat de Geest geen

> persoon is wat ik met je eens ben maar een ander

> deelt die mening niet. Wanneer de JG weer een

> andere mening zijn toegedaan.. etc. etc.

>

> Zou God onze Schepper het erg vinden als we er

> verschillend over denken?

2 Tim. 2:15 : Werk ijverig om betrouwbaar te zijn voor God, als een arbeider die zich niet hoeft te schamen en die eerlijk uitkomt voor het woord van de waarheid

Titus 1:9 : zich houdende aan het betrouwbare woord naar de leer, zodat hij ook in staat is te vermanen op grond van de gezonde leer en de tegensprekers te weerleggen

1 tim 3:2 : De leider van de gemeente moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, matig, verstandig, bezonnen, gastvrij, bekwaam om te onderrichten

1 tim 2:3,4 Dit is goed en welgevallig in de ogen van God, onze redder, 4 die wil dat alle mensen gered worden en tot de kennis van de waarheid komen

Gewijzigd vanwege die vervelende :D die per ongeluk in het bericht kwam te staan.

>

> Zijn het essentiele geloofszaken?

> De meeste christenen zijn van mening dat alleen

> christenen in de hemel komen na het aards bestaan,

> een flink aantal geloven dat alleen zij die voor

> 100% op alle gebieden hetzelfde geloven als

> zijzelf in de hemel komen. J.G. geloven dat alleen

> de JG de aarde zullen beerven.

>

> Om in menselijke termen te spreken: Zou God nou

> glimlachen of huilen over de haarkloverij ?

>

> Toegegeven ( met complimenten) , jij laat een

> ander in zijn/haar en een andere visie veroordeel

> je niet dus jouw bedoeling voor een zuivere

> discussie is zuiver.

>

> Ik denk dat God glimlacht om dit soort discussies

> en huilt als de vrucht van de Geest met voeten

> wordt getreden.

• perihelium

theo Schreef:

> Zou God onze Schepper het erg vinden als we er

> verschillend over denken?

Wat een domme vraag van een theoloog.

1 Korintiërs 1:10

Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden, om in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn.

• theo

Ik voldoe an al de voorwaarden van de drie door jou geciteerde teksten.

De vierde tekst vind ik wel mooi dat je die ook citeerde:

1 tim 2:3,4 it is goed en welgevallig in de ogen van God, onze redder, 4 die wil dat alle mensen gered worden en tot de kennis van de waarheid komen

God wil dat alle mensen gered worden…Gods wil is door niets en niemand te stuiten, althans dat geloof ik.