Nu wil graag even mijn bijdrage leveren over de H. Geest.
Eerst en vooral is de officiële beslissing over het bestaan van de drie personen in één God ontstaan door politieke redenen. Er was steeds meer onenigheid tussen de christenen waardoor keizer Constantijn zich genoodzaakt zag om een kerkelijk concilie bijeen te roepen.
Het beroemde concilie van Nicea in het jaar 325 na Christus.. De Arianen die de drie-eenheid niet aanvaarden verzetten steeds sterker tegen de gevestigde kerk.
In de vierde eeuw na Christus werd het officieel een dogma.
Het begin van mijn twijfel aan de H.Geest als aparte persoonlijkheid begon met het allereerste begin van de bijbel, Genesis 1 vers 2. … en de Geest Gods zweefde over de wateren. De Geest van God dus (toebehorend aan God) hoe kan het dan God zelf zijn?
Nu ga ik wat losse teksten plaatsen, want er zijn er tientallen, die ook deze gedachte onderschrijven.
De laatste woorden van david: 2Samuel 23 vers 2,3
2 De geest van de HEER sprak in mij, zijn woorden zijn op mijn tong. 3 De God van Israël heeft gesproken,…
2 Kronieken 24 vers 20
20 Toen kwam de geest van God over Zecharja, de zoon van de hogepriester Jojada. Hij ging voor het volk staan en zei: ‘Dit zegt God: Waarom verzaken jullie je plicht tegenover de HEER? Jullie zullen niets meer tot een goed einde brengen, want jullie hebben je van de HEER afgewend en daarom wendt hij zich nu van jullie af.’
Jesaja 11 vers
2 De geest van de HEER zal op hem rusten: een geest van wijsheid en inzicht, een geest van kracht en verstandig beleid, een geest van kennis en ontzag voor de HEER. 3 Hij ademt ontzag voor de HEER; zijn oordeel stoelt niet op uiterlijke schijn, noch grondt hij zijn vonnis op geruchten.
Jesaja 61 vers 1,2
1 De geest van God, de HEER, rust op mij, want de HEER heeft mij gezalfd.
Om aan armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij gezonden,
om aan verslagen harten hoop te bieden, om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken en aan geketenden hun bevrijding,
2 om een genadejaar van de HEER uit te roepen en een dag van wraak voor onze God, om allen die treuren te troosten,…
Ezechiel 37 vers 13,14
13 En gij zult weten, dat Ik de HERE ben, wanneer Ik uw graven open en u uit uw graven doe opkomen, o mijn volk. 14 Ik zal mijn Geest in u geven, zodat gij herleeft en Ik zal u doen wonen in uw land; en gij zult weten, dat Ik, de HERE, het gesproken en gedaan heb, luidt het woord des HEREN.
Uit elk van deze teksten is er sprake van dat de H.Geest hem toebehoord, maar niet Hem is.
ook in het nieuwe testament (logisch) krijgen we dezelfde beschrijvingen. Ook Jezus bevestigd dat.
Lucas 4 vers 18,19
18 De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen; 19 en Hij heeft Mij gezonden om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blinden het gezicht, om verbrokenen heen te zenden in vrijheid, om te verkondigen het aangename jaar des Heren.
Handelingen 8 vers 39
39 En toen zij uit het water gekomen waren, nam de Geest des Heren Filippus weg en de kamerling zag hem niet meer, want hij ging zijn weg met blijdschap.
En deze tekst is wel heel duidelijk. Er is geen sprake van een tweede persoon, maar enkel God.
2 Korinthe 3 vers 17,18
17 De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid. 18 En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.
1 Korinthe 11 vers 3
3 Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God.
Er is geen sprake van de H. Geest als persoon.
Johannes 4 vers 23 24
23 maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders; 24 God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid.
God is geest, Hij uit zich in Zijn kracht.
Jezus bad steeds tot de Vader, nooit tot de H.Geest
Matheus 1 vers 20
20 Toen die overweging bij hem opkwam, zie, een engel des Heren verscheen hem in de droom en zeide: Jozef, zoon van David, schroom niet Maria, uw vrouw, tot u te nemen, want wat in haar verwekt is, is uit de heilige Geest.
Dus als de H.Geest een persoon was, dan was de H.Geest de vader van Jezus, en bad Jezus tot de verkeerde persoon, want Hij bad tot de vader.