Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Argumenten voor groep 2 ( De H. Geest is geen persoon).

• theo

Okay.

• Johanan

Oké zo dan;… Hij is de Zoon van Jehovah God ;…Spreuken 8:22;… Jehovah zelf heeft mij voortgebracht als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher.

Kolossenzen 1:15;.. Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van heel de schepping;

O sorry, geen onderdeel van het drieëenheids dogma.

Het woord van God.

De Zoon van Maria.

De zoon des mensen.

Jehovah's oordeels voltrekker tijdens Armageddon.

O nog een ;..Psalm 110:1, 2;.. De uitspraak van Jehovah tot mijn Heer luidt: „Zit aan mijn rechterhand, Totdat ik uw vijanden tot een voetbank voor uw voeten stel.”  2 De staf van uw sterkte zal Jehovah uit Si̱on zenden, „Ga onderwerpen te midden van uw vijanden.”

En dit is de mooiste;…Openbaring 5:1-7;… En ik zag in de rechterhand van Degene die op de troon is gezeten een boekrol, beschreven van binnen en aan de buitenkant, welverzegeld met zeven zegels.

2 En ik zag een sterke engel, die met een luide stem uitriep: „Wie is waardig de boekrol te openen en haar zegels los te maken?”

3 Maar noch in de hemel noch op de aarde noch onder de aarde was ook maar iemand die de boekrol kon openen of erin kon kijken.

4 En ik barstte in een stroom van tranen uit omdat er niemand waardig werd bevonden de boekrol te openen of erin te kijken.

5 Maar een van de oudere personen zegt tot mij: „Houd op met wenen. Zie! De Leeuw die uit de stam Ju̱da is, de wortel van Da̱vid, heeft overwonnen, zodat hij de boekrol en haar zeven zegels kan openen.”

\6 En in het midden van de troon en van de vier levende schepselen en in het midden van de oudere personen zag ik een lam staan, als was het geslacht, met zeven hoorns en zeven ogen, welke de zeven geesten van God betekenen, die tot de gehele aarde zijn uitgezonden.

7 En hij kwam en nam terstond uit de rechterhand van Degene die op de troon is gezeten.

Johanan.

• Johanan

Schrift-plaatsen neer gooien is geen kunst,dat doen de meeste hier

Maar ze verklaren,uitleggen ,toepassen enz enz.

Maar leef je uit op het volgende

„God, die boven allen is”

Ro 9:5 — Gr.: καὶ ἐξ ὧν ὁ χριστὸς τὸ κατὰ σάρκα, ὁ ὢν ἐπὶ πάντων, θεὸς εὐλογητὸς εἰς τοὺς αἰῶνας· ἀμήν

(kai ex hon ho chri′stos to ka′ta sar′ka, ho on e′pi pan′ton, The′os eu·lo·ge′tos eis tous ai·o′nas; a′men)

1912 „en van wie zooveel het vleesch Leidse Vertaling,

betreft de Christus afstamt. — Amsterdam en Zaltbommel.

God, die boven alles staat, is

in eeuwigheid te prijzen!

Amen.”

1920 „en uit welke de messias is, Het Nieuwe Testament

wat het vleesch aangaat. Hij, voor leeken leesbaar

Die over alles is, God, zij gemaakt, bewerkt door

geprezen tot in eeuwigheid. H. Bakels, derde druk,

Amen.” Amsterdam.

1963 „en uit wie Christus is Nieuwe-Wereldvertaling

gesproten naar het vlees: God, van de Christelijke

die boven allen is, zij Griekse Geschriften,

gezegend in eeuwigheid. Amen.” Brooklyn (VS) (New World

Translation of the

Christian Greek

Scriptures, Brooklyn

1950).

1965 „en uit hun midden is Christus Het Nieuwe Testament in

zelf voortgekomen wat zijn de taal van onze tijd,

afstamming betreft. God, de door Anne de Vries,

Allerhoogste, moet altijd Kampen.

geprezen worden! Amen.”

1975 „en uit hen komt de Christus Willibrordvertaling,

voort naar het vlees. God, die Katholieke

boven alles verheven is, zij Bijbelstichting, Boxtel.

gezegend tot in eeuwigheid!

Amen.”

1976 „Christus is, naar de mens Het Levende Woord, het

gesproken, uit hen Nieuwe Testament in

voortgekomen — Christus die gewoon Nederlands,

boven alles staat. Alle lof en uitgave Gideon,

eer daarvoor aan God, voor Hoornaar.

altijd!!”

Deze vertalingen vatten ὁ ὤν (ho on) op als het begin van een onafhankelijke zin of bijzin die betrekking heeft op God en een lofprijzing jegens hem inhoudt wegens de door hem getroffen voorzieningen. Hier en in Ps 67:19, LXX staat het predikaat εὐλογητός (eu·lo·ge′tos, „geprezen; gezegend”) achter het onderwerp θεός (The′os, „God”). — Zie Ps 68:19 vtn.

G. B. Winer zegt in zijn werk A Grammar of the Idiom of the New Testament, zevende uitg., Andover 1897, blz. 551, dat „wanneer het onderwerp het voornaamste begrip vormt, vooral wanneer het tegengesteld is aan een ander onderwerp, het predikaat erachter geplaatst kan en moet worden, vgl. Ps. lxvii. 20 Sept . En dus is ook in Rom. ix. 5, indien de woorden ὁ ὢν ἐπὶ πάντων θεὸς εὐλογητός enz. betrekking hebben op God, de positie van de woorden zeer juist en zelfs onontbeerlijk.”

Een uitvoerige studie van de constructie in Ro 9:5 is te vinden in The Authorship of the Fourth Gospel and Other Critical Essays door Ezra Abbot, Boston (VS) 1888, blz. 332-438. Op blz. 345, 346 en 432 zegt hij: „Hier wordt echter ὁ ὤν van ὁ χριστός gescheiden door τὸ κατὰ σάρκα , dat bij het lezen door een pauze gevolgd moet worden — een pauze die verlengd wordt doordat κατὰ σάρκα vanwege de τό speciale klemtoon krijgt; en de voorafgaande zin is op zichzelf grammaticaal volledig en heeft logischerwijs geen verdere toevoeging nodig; want alleen naar het vlees was Christus uit de joden.

Zoals wij anderzijds hebben gezien (blz. 334), suggereert de onmiddellijk eraan voorafgaande opsomming van zegeningen, met als kroon op alles de onschatbare zegen van de komst van Christus, vanzelfsprekend dat er lof en dank wordt gebracht aan God als Degene die over alles heerst; terwijl ook door het ’Αμήν aan het einde van de zin een doxologie wordt gesuggereerd. Vanuit elk gezichtspunt schijnt de doxologieconstructie derhalve eenvoudig en natuurlijk. . . .

De natuurlijkheid van een pauze na σάρκα blijkt verder uit het feit dat wij in al onze oudste HSS. die in dit geval van belang zijn, namelijk in A, B, C, L, achter dit woord een punt aantreffen. . . . Naast de uncialen A, B, C, L, . . . kan ik nu ten minste zesentwintig cursieve HSS. opnoemen die achter σάρκα een pauze hebben, dezelfde pauze over het algemeen die ze achter αἰῶνας of ’Αμήν hebben.”

Ro 9:5 brengt derhalve lof en dank aan God. Deze schriftplaats vereenzelvigt Jehovah God niet met Jezus Christus.

Johanan.

• Frederik D

Schiep God dan geen bliksem en donder, geen donderpadden en geen donderdag?

• Frederik D

Het christendom omvat alle mensen die op de één of andere wijze veel met Christus hebben. Dus JG's, mormonen, vrijzinnige christenen, gnostici, RK gelovigen, arianistische gelovigen …

• Frederik D

Geef eens een klipklaar antwoord, meneer Wentelbips.

• Frederik D

Ja, Vermeersch vertegenwoordigt een algemene wetenschappelijke theorie.

• samuel

Nee, dat doet hij niet.

• Frederik D

Wat is een ding, zaak of mens zonder kenmerken? Vertel ons dat eens. We zijn benieuwd.

• Frederik D

Wat is dan de algemene wetenschappelijke theorie over sektes?