Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Politiek, geloof, en Wilders

• Douce.

Een zware belasting omdat (de partij van) Wilders in de schoenen te schuiven en ook nog een standpunt vanuit het “veilige” hoge noorden.

Ik heb wel begrip voor mensen (ook voor christenen) die deze partij stemmen. Er wordt teveel geschermd dat als zij het niet doen, ze dat doen uit naastenliefde. Ongelooflijk doorzichtig.

Ik breek voor deze partij zeker geen lans, dat weet je intussen, maar ik heb democratie wel hoog in mijn vaandel en misschien is dat wel minder christelijk als men wil geloven.

Douce

• David

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Wat betekent deze tekst voor Nederland en

> vreemdelingen?

Je stemt kennelijk wel op de juiste partij maar wat doe jij zelf voor de vreemdeling LeSage?

En dan heb ik het niet over werk waarvoor je betaald wordt maar in je vrije tijd.

• LeSage

Ik heb mijn serieuze mening gegeven en ik wacht nog steeds op iets inhoudelijkers dan alleen ‘dat staat er niet’.

• LeSage

Waarom inruilen? Kan het niet alleebei?

En misschien dat chriistenen dan eens na kunnen denken over de waarde van een periode vasten? Hoe je vasten dan doet is natuurlijk vers 2. Overdag niet eten en 's avonds je vol schrokken is misschien een minder goed idee, maar hoe dan wel?

Overigens: vind jij 2e pinksterdag nou echt een serieus belangrijke feestdag?

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Ik heb mijn serieuze mening gegeven en ik wacht

> nog steeds op iets inhoudelijkers dan alleen 'dat

> staat er niet'.

Dan kan je blijven wachten omdat het er niet staat. Er is ook niks serieus aan om iets te lezen dat er niet staat en het is ook niet inhoudelijk om erbij te blijven dat het er volgens jou wel staat terwijl het er niet staat.

• LeSage

Okay, dan doe ik de 1e stap.

de tekst is Romeinen 7:14b vv

14 Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde. 15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat.

M.i. heeft Paulus het hier over het uitvoeren van de wet (die ‘heilig en goed is’)

Hij zegt echter dat hij dat niet kan omdat hij door zijn nauur ‘uitgeleverd’ is aan de zonde. Hij wil het goede wel, maar heeft geen inzicht in wat hij doet en doet juist wat hij niet wil.

Mijn mening: de Wet laat niets anders zien dan wat goed is. Om in de woorden van Jezus te spreken: hoe je God, jezelf, en je naaste lief kunt hebben. Paulus stelt dat iemand die niet bevrijd is van de uitlevering aan de zonde, dat door zijn natuur niet kan. Ik was blij dat jij toegaf dat ongelovigen kunnen helpen. Ik vind dat nl haaks op deze tekst steen.

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Okay, dan doe ik de 1e stap.

>

> de tekst is Romeinen 7:14b vv

> 14 Wij weten dat de wet het werk van de Geest is,

> maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de

> zonde. 15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe

> niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat.

>

> M.i. heeft Paulus het hier over het uitvoeren van

> de wet (die ‘heilig en goed is’)

> Hij zegt echter dat hij dat niet kan omdat hij

> door zijn nauur ‘uitgeleverd’ is aan de zonde. Hij

> wil het goede wel, maar heeft geen inzicht in wat

> hij doet en doet juist wat hij niet wil.

Galaten 5:17

Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt.

>

> Mijn mening: de Wet laat niets anders zien dan wat

> goed is.

Zonder de Wet toont de zonde zijn macht niet

> Om in de woorden van Jezus te spreken:

> hoe je God, jezelf, en je naaste lief kunt hebben.

> Paulus stelt dat iemand die niet bevrijd is van de

> uitlevering aan de zonde, dat door zijn natuur

> niet kan.

1 Korintiërs 3:1

ik kon tot u niet spreken als tot geestelijke mensen. Ik sprak tot mensen van deze wereld

> Ik was blij dat jij toegaf dat

> ongelovigen kunnen helpen. Ik vind dat nl haaks op

> deze tekst steen.

Paulus had een innerlijke strijd die ongelovige niet doorvoeren, hij moest verantwoording afleggen. Ik had het eerder al over de intentie, wat is de intentie van de ongelovige en aan wie moet de ongelovige volgens hem zelf verantwoording afleggen? Aan niemand dus.. Totdat…

• LeSage

Ik snap helemaal niets van je reaktie.

Paulus beweert dat niet-bevrijden (ongelovigen) geen inzich hebben in hun handelen en het goede niet kunnen doen.

Jij erkende dat ongelovigen wel goed kunnen doen. Maar nu dus toch weer niet?

Intentie is niet belangrijk. het gaat erom het goede te doen. Jezus zegt ook ergens dat gelovigen op moeten passen dat hoeren en tollenaars hen niet voorgaan in het Koninkrijk. Ook hier blijkt intentie dus niet belangrijk, maar gewoon: dóen. Het gaat om dóen.

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Ik snap helemaal niets van je reaktie.

> Paulus beweert dat niet-bevrijden (ongelovigen)

> geen inzich hebben in hun handelen en het goede

> niet kunnen doen.

> Jij erkende dat ongelovigen wel goed kunnen doen.

> Maar nu dus toch weer niet?

>

> Intentie is niet belangrijk. het gaat erom het

> goede te doen. Jezus zegt ook ergens dat gelovigen

> op moeten passen dat hoeren en tollenaars hen niet

> voorgaan in het Koninkrijk. Ook hier blijkt

> intentie dus niet belangrijk, maar gewoon: dóen.

> Het gaat om dóen.

Als intentie voor jou niet belangrijk is zijn we uitgesproken. Je kan met de beste bedoelingen alles naar de klote helpen en daar is niks goeds aan. Het goede doen met slechte intenties is ook niet goed.

• LeSage

Ik haal Paulus aan, ebn blij dat jij een tegenovergestelde mening blijkt te hebben,

jij haalt Paulus aan en zegt dat een goede intentie nodig is

vervolgens legt Paulus uit dat de goede intentie iemand niet verder helpt (“ik doe juist wat ik haat”) …..en dan zeg jij dat de intentie belangrijk is?

???????

Waarom kun je niet gewoon zeggen dat Paulus gelijk heeft en de intentie er dus gewoon niet toe doet?