Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Politiek, geloof, en Wilders

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> eerlijk zijn.

> Woord van God kan niet leugenachtig zijn. daarom

> houd ik mij vast aan wat eerlijk is.

> 1+1=2

Je kan niet en de schrijvers van de Bijbel ontkennen en tegelijkertijd erkennen dat de Bijbel waarheid is.

• LeSage

Ik zeg ook niet dat de bijbel waarheid is. Ik zag dat Woord van God niet leugenachtig kan zijn.

Dus: als er iets geschreven is dat leugenachtig is, kan het onmogelijk Woord van God zijn. Bijbel of niet.

Destijds hebben een aantal bisschoppen ervoor gekozen om een aantal brieven te canoniseren, en dat samen met de joodse heilige boeken tot ‘Het Woord van God’ te bestempelen.

dat deden ze niet met de bedoeling om de gelovigen een geestelijk houvast te bieden, ze deden dat vooral om hun visie (zoals de gemeente te Rome er tegenaan keek) te laten domineren.

En in die opzet zijn ze geslaagd. De boeken die in hoog aanzien stonden in de geloofsrichting die bijvoorbeeld in de regio van Egypte opgeld deed, en waarmee ze verschilden van die in Rome, werden verketterd. We weten dat christenen zelfs broeders en zusters ter dood hebben gebracht om die reden.

• LeSage

je loopt de vraagstelling uit de weg.

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> je loopt de vraagstelling uit de weg.

Jij probeert God uit de weg te lopen en dat zal, goed of kwaadschiks, nooit lukken.

• LeSage

jouw god loop ik uit de weg. Dat klopt.

Ik ken hem namelijk van ondervinding…..

het doet me denken aan een paar regels van Kahlil Gibran.

Die beschrijft ergens hoe God jaarlijks op 1e kerstdag de god van de christelijke tradities ontmoet op de bergen van Galilea.

En telkens besluit God het gesprek met de opmerking ‘waarde vriend, ik vrees dat we het nooit eens zullen worden’.

• perihelium

De Bijbel is het Woord van God. Het belang van het eerste kerkelijk concilie is dat het het Evangelie heeft gered van de vermenging met het judaïsme, waardoor het Christendom een eigen weg kon gaan als een universele geestelijke beweging die alle sociale, raciale en religieuze grenzen overschrijdt, door geestelijke wedergeboorte aan te bieden aan iedereen die gelooft.

ps: uit klein Bijbels handboek

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> jouw god loop ik uit de weg. Dat klopt.

> Ik ken hem namelijk van ondervinding…..

>

> het doet me denken aan een paar regels van Kahlil

> Gibran.

> Die beschrijft ergens hoe God jaarlijks op 1e

> kerstdag de god van de christelijke tradities

> ontmoet op de bergen van Galilea.

> En telkens besluit God het gesprek met de

> opmerking 'waarde vriend, ik vrees dat we het

> nooit eens zullen worden'.

Het woord van God en het evangelie is dwaasheid voor hen die verloren gaan.

• LeSage

Dat moet de God uit het verhaaltje van Gibran ook gedacht hebben :)

• M*j*r**

Florin Schreef:

——————————————————-

> Nederland gaat naar de filistijnen omdat

> waarschijnlijk Rutte en Samsom gaan regeren. Was

> Wilders maar de grootste geworden. Onder andere

> Rutte heeft die ESM verdrag getekent waar NL voor

> meer dan 150 miljard garant staat.. NL moet deze

> week zo'n 3 mijard overmaken en het is een feit

> dat Griekenland een derde steunpakket nodig

> heeft.. Wij worden op alles ingekort en de prijzen

> gaan als een gek om hoog

om maar centen te kunnen

> blijven overmaken naar die niet democratisch

> gekozen figuren uit Brussel.

>

> Florin

Ja kan hier misschien wel gelijk in hebben, maar christenen zou dit helemaal niets uit moeten maken, laat staan dat ze er zich over opwinden. Volgens de bijbel dan.

Matt. 6

24 Niemand kan twee heren dienen, want hij zal òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon

Mammon is een christelijk symbool voor “het beheerst worden door geld”.

De Mammon is een afgod, bekend uit de Bijbel. Het woord mammon is Syrisch voor geld of rijkdom, waarbij vaak gold dat die rijkdom als een god vereerd werd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mammon

• LeSage

Jij klinkt als een van die bisschoppen van toen. Vol vuur en overtuigd van je eigen Heilige Gelijk.

En andersdenkenden? Wat gebeurt daarmee? Hoe pak je die aan?