Frans Schreef:
——————————————————-
> Alma Schreef:
> ————————————————–
> —–
> > Toen Jezus stierf is Hij ( volgens de
> geloofsbelijdenis) nedergedaald ter helle. Hij was
> verlaten door zijn Vader. Zou dat een definitie
> van de hel kunnen zijn? Een plek zonder God?
> >
> > groet
> >
> > Alma
>
> Dat is al een goed voorbeeld Alma, Zou hij tussen
> al die brandende mensen gezeten hebben ?
Het is ook maar net hoe alles vertaald is. Hades, sjeool, gehenna…….het is allemaal met “hel” vertaald. Hades is het dodenrijk en gehenna is gebaseerd op het Dal van Hinnom waar van alles werd verbrand.
En ja, Jezus heeft tussen de mensen gezeten. Wat een hel moet dat voor Jezus zijn geweest, deze aarde.
“ Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? ”
God is er altijd. Op het moment toen Jezus die woorden sprak, was Hij even verstoken van God, zoals wij in principe allemaal nog zijn, want niemand kan zich vergelijken met Jezus, niemand “wandelt” zoals Jezus. Alleen Jezus wist/weet wat het Koninkrijk van God was/is. Kom je uit dat Koninkrijk dan is de aarde een hel.
De aarde is het dodenrijk.
Daarom kan er staan dat Jezus was nedergedaald ter helle. God niet “in de buurt” met besef dat dit “de mens” is.
Eigenlijk staat het dodenrijk ook in Genesis. Adam en Eva.
17 maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.
23 Toen zond de HERE God hem weg uit de hof van Eden om de aardbodem te bewerken, waaruit hij genomen was.
Zoals gezegd in vers 17 is Adam dus gestorven, want hij at die vrucht. Maar Adam is niet letterlijk gestorven want hij was nog springlevend om die aardbodem te bewerken. Hij ging als dode (hij was immers gestorven) van het hof van Eden (Heerlijkheid) naar de aarde. Adam de dode leeft op de aarde. Wij zijn allemaal doden volgens Jezus. Hij zei immers “laat de doden hun doden begraven” .
En Paulus zei ook: “ Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? ” (Rom.7:24)
Daarmee bedoelde hij niet dat hij zat te wachten op zijn lichamelijke dood en dan daarna verlost zou zijn, lijkt mij.
Ik ben het wel met Alma eens. Het is een plek zonder God. Je kan geloven en God ervaren in je leven, maar die heerlijkheid die Jezus en Adam gekend hebben, die kennen wij niet. Daarom ervaren wij de aarde niet als dodenrijk. De treurnis is voor ons vrij normaal geworden.
14 Om die reden buig ik mijn knieën voor de Vader,
15 naar wie alle geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt,
16 opdat Hij u geve, naar de rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door zijn Geest in de inwendigemens,
17 opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde,
18 zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is,
19 en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods.
20 Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen, 21 Hem zij de heerlijkheid in de gemeente en in Christus Jezus tot in alle geslachten, van eeuwigheid tot eeuwigheid! Amen.
Dit gaat over het hier en nu. Ervaren we vers wat in vers 19 staat en hebben we eenmaal die kennis dan zullen we beseffen dat de we nu gewoon in de hel leven.