Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jezus is gekomen om ons waarvan te redden?

• Frans

Alma Schreef:

——————————————————-

> Toen Jezus stierf is Hij ( volgens de geloofsbelijdenis) nedergedaald ter helle. Hij was verlaten door zijn Vader. Zou dat een definitie van de hel kunnen zijn? Een plek zonder God?

>

> groet

>

> Alma

Dat is al een goed voorbeeld Alma, Zou hij tussen al die brandende mensen gezeten hebben ?

• samuel

Alma Schreef:

——————————————————-

> Toen Jezus stierf is Hij ( volgens de

> geloofsbelijdenis) nedergedaald ter helle. Hij was

> verlaten door zijn Vader. Zou dat een definitie

> van de hel kunnen zijn? Een plek zonder God?

>

> groet

>

> Alma

Ja Alma, het is het dodenrijk, in het Grieks Hades en in het Hebreeuws gehenna of Sheol , je kent het verhaal wel van de arme Lazarus en de rijke man,de twee plekken gescheiden van elkaar.

groet,

• samuel

:) Fijne bedden zijn dat!

• Alma

Precies, en de rijke man heeft er alles voor over om te zorgen dat zijn nageslacht niet op dezelfde plek terechtkomt als waar hij is. Hij is ongelukkig en heeft eeuwig spijt. Die vlammen, daar lees ik niets over in deze gelijkenis.

groet

Alma

• Douce.

Liever zou ik formuleren: door God verlaten en niet door Zijn Vader. :)

Het lijkt een klein verschil, maar is het m.i. zeker niet.

Douce

• samuel

22 Het geschiedde, dat de arme stierf en door de engelen gedragen werd in Abrahams schoot. 23 Ook de rijke stierf en hij werd begraven. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot. 24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam. Lucas 16

In de NBG 51 staat er letterlijk lijden en in een vlam, maar ik denk dat dit toch wel erg in de buurt komt van de hel zoals omschreven.

Zo is het ook een verhaal voor ons, wie wenst een ander familie of niet dit toe!

• Alma

Je hebt gelijk, er staat inderdaad vlam, te snel gelezen. Er staat in de kanttekening van de staten vertaling overigens wel bij dat we de genoemde lichaamsdelen niet letterlijk dienen te nemen, omdat het hier om de ziel van de rijke man gaat.

groet

Alma

• samuel

Ja het is de ziel die naar alle waarschijnlijkheid toch een menselijk voorkomen heeft, er staat geschreven dat wij de mens geschapen zijn naar Gods beeld en God is Geest, het lichaam vergaat maar de ziel/geest die leeft en kan dus lijden, de herziene SV geeft voor dodenrijk hel aan zag ik.

Al met al geen pretje.

groet,

• ruud

Alma schreef:

——————————————————-

> Je hebt gelijk, er staat inderdaad vlam, te snel

> gelezen. Er staat in de kanttekening van de staten

> vertaling overigens wel bij dat we de genoemde

> lichaamsdelen niet letterlijk dienen te nemen,

> omdat het hier om de ziel van de rijke man gaat.

>

> groet

>

> Alma

"Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam."

Lazarus heeft vingers en de ander een tong; en hij lijdt pijn.

Dit betekent m.i. toch echt dat beiden een lichaam hebben.

Evenals Abraham trouwens, in wiens schoot Lazarus gezeten was.

• Johanan

Schriftplaatsen neer zetten kan een kind nog wel,maar leg jij mij maars eens uit hoe een God

van liefde mensen in een gloeiende hel laat pijnigen,en dan eeuwig.

Ben benieuwd !

Johanan.