Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Krijgt God wat Hij wil? Is de duivel sterker dan God?

• Frederik D

Er zijn ook mensen die beweren dat één plus twee gelijk aan drie is. Je zou ze toch.

• Frederik D

In dat geval is dat nogal abstracte begrip Goethe een handige abstractie. Ik wijs abstracties niet af. Integendeel. We hebben ze broodnodig. Maar ik zeg wel: trap niet in de valkuilen van de taal.

Het woordje “of” (dit OF dat) is zeer, zeer handig. Maar dat woordje “of” verwijst niet naar een ding dat of heet.

Zo kan het woord “God” staan voor de kosmos an sich. Maar in werkelijkheid is er geen kosmos an sich naast of boven de gewone dingen. Er zijn fietsen, Carlen, Frederikken, sterren, atomen en wellicht ergens aliens maar daarnaast is er geen kosmos an sich.

Het woordje “niets” is een handig woord. Maar het niets bestaat niet. Er is geen iets dat niets is.

En omdat het niets niet bestaat, bestaat ook zijn tegenhanger, namelijk het al, niet. Dus de personificatie van het al, namelijk God, bestaat ook niet.

Filosofie is voornamelijk taalfilosofie en taalfilosofie is taalkritiek.

Omdat filosofie taalkritiek is, lees ik met kromme tenen mensen als Schilder en Bavinck. Deze lieden zijn niet alleen godsgelovig maar ook taalgelovig. Ze trappen geregeld in de valkuilen van de taal.

• Ellen-Josee

Wat voor boek raadde jij mij een tijdje geleden aan?

Zou je mij dat privé willen mailen?

Het was iets Russisch.

Ik wou het gaan lezen.

Alvast bedankt,

Ellen

• Frederik D

Volgens mij was het Gogol, Dode zielen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dode_Zielen

Of anders ging het wellicht om Dostojewski, De idioot.

En zo niet, dan ging het om Dostojewski, De gebroeders Karamazow.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fjodor_Dostojevski

Elke christen moet De Gebroeders Karamazow hebben gelezen, vind ik.

Dostojewski was overigens een overtuigd christen. Zijn stijl is soms langdradig en slordig maar toch is hij een groot schrijver, wat Karel van het Reve ook moge zeggen.

• LeSage

Frederik D Schreef:

——————————————————-

>

> Elke christen moet De Gebroeders Karamazow hebben

> gelezen, vind ik.

en zeker De grootinquisiteur van Sevilla, een fragment uit het boek, maar ook goed zelfstandig te lezen.

>

• Frederik D

Yep.

• David

LeSage Schreef:

——————————————————-

>

> nee, dat betekent het niet. Het betekent dat een

> mens sowieso van nature gebonden is en niet kán

> kiezen.

Als je onder van nature verstaat kiezen met je gevoel dan heb je gelijk.(“het goede wat ik wil, dat doe ik, maar het kwadedat ik niet wil, dát doe ik”.)

Maar je gevoel is verontreinigd met genetische degeneratie en juist dat is een schijn keuze want je kiest helemaal niet maar je volgt je gevoel.

Kiezen doe je met je verstand door je te laten leiden door Gods geest en soms tegen je gevoel in.

> Kijk it met dat soort ideeen, David.

> Een mens zonder ego is een dode pop. Een robot.

> Een mens mét een ego, is een geweldig mens.

> natuurlijk moet men nooit overdrijven, dat dan

> weer wel.

Je laten leiden door je ego is ook je laten leiden door je gevoel. Doen waarvan je denk dat het je een lekker gevoel geeft.

Maar evalueer je je gevoel dan blijkt het vaak helemaal niet te kloppen met wat je eigenlijk wil.

Ego's van mensen leveren strijd op.

Hoewel we geen ruzies spanningen en zelf oorlogen willen worden ze wel door onze ego veroorzaakt.

En een dode robot ben je als je geen wil hebt en absoluut niet als mensen voor elkaar opkomen.

Zonder het loslaten is er zoals ik het zie geen ideale wereld mogelijk.

Ik weet niet hoe jij een “paradijs”voorstelt maar de ideale wereld zoals God die ons voorstelt is zeker niet mogelijk als onze ego's niet loslaten en plaats maken voor het karakter van God.

David ;)

• David

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Je krijgt geen steun van God. Op zijn hoogst krijg

> je steun van je idee dat God bestaat.

Misschien kan je dit op jezelf betrekken.

Het zal vast ook jouw ervaring zijn.

Maar bid je wel eens om die steun van God?

• Frederik D

Krijgen mensen steun van Allah? Nee, zeg jij. Ja, zeggen islamieten. Ben jij bereid tot Allah te bidden voor steun? Of tot e natuurgodjes van wicca? Of tot Vishnoe?

• CU

¥ Lotje ¥ Schreef:

——————————————————-

> uit het Nieuwe Testament

> Geschreven door Holman, Alie

>

> De

> Here Jezus zei: luister eens even, er is ook

> gezegd dat je de Here God niet uit mag dagen. Daar

> had de duivel niet op gerekend, de duivel kon niet

> op tegen de woorden die Jezus sprak, hij kon niet

> op tegen de woorden die in de boeken stonden, de

> woorden van God. De duivel ging weg, gelukkig en

> Jezus ging naar Galilea, Hij voelde de kracht van

> de Geest heel sterk en iedereen sprak over Hem.

>

> Lucas 4:1-14

> Mattheus 4:1-11

Alie Holman had even verder moeten lezen dan zijn neus lang is, en ook Jezus verzweeg een tekst uit het OT, rekening houdende dat de satan dat ook niet weet wat er in de boeken stond:

Maleachi 3:15 En nu, wij achten de hoogmoedigen gelukzalig; ook die goddeloosheid doen, worden gebouwd; ook verzoeken zij den HEERE, en ontkomen.

Zo zie je maar, dat ook Jezus een leugentje om bestwil kon doen.