Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Krijgt God wat Hij wil? Is de duivel sterker dan God?

• LeSage

theo Schreef:

——————————————————-

> LeSage Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Waar ik de laatste tijd steeds stelling tegen

> > neem, is het overeind houden en beschermen van

> > mythes.

> > Roodkapje is een sprookje. Zolang ieder dat

> beseft

> > kan dat geen kwaad, en heeft dat zelfs goede

> > kanten. Gelukkig is er geen ziel die in het

> > letterlijke van het verhaal gelooft.

> > De verrijzenis van jezus van Nazareth is een

> > sprookje. Zolang ieder dat beseft, heeft het

> goede

> > en mooie kanten. maar als er mensen zijn die in

> de

> > letterlijkheid daarvan geloven, en zich daar

> > gelukkig mee voelen, dan halen ze zich allerlei

> > dingen in het hoofd die onjuist zijn. Ik denk

> dat

> > een zielzorger daar een taak in heeft. En

> > natuurlijk moet je die taak met de nodige

> > voorzichtigheid uitvoeren. Maar hij moet wél

> > uitgevoerd worden.

>

> Asjeblieft zeg…die taak moet uitgevoerd worden??

>

>

> Dus als ik bij iemand kom van 88 jaar die gepokt

> en gemazeld in de gereformeerde traditie staat

> moet ik dat even ontzenuwen bij diegene.

Je kunt daar geen grenzen bij aangeven. Misschien zou het goed zijn, misschien niet. En o.a. daarvoor ben je zielszorger, om dat te kunnen beoordelen.

Mijn vader is 92 en de man zou het me zeer kwalijk nemen als ik geen debat meer met hem aan zou gaan op basis van zijn leeftijd. Hij heeft destijds dr. Schilder nog gekend en is tot ongeveer 30 jaar geleden een vurig aanhanger van hem gebleven. Daarna werd het wat minder. Gelukkig.

Wat belangrijk is (ik vind het belangrijk), is dat je waarheid stelt boven traditie.

Als het alleen om die criteria gaat, dan vind ik dat je de traditie moet kunnen passeren. En ik weet dat dat voor sommige gereformeerden heel erg is.

>

> Wat ik wel meemaak; het verdriet en de zorg dat

> kinderen en/of kleinkinderen niet meer bij de kerk

> horen of zeggen niet meer gelovig te zijn en als

> ik dan zeg dat ons heil niet afhangt van onszelf

> maar van God, dat God nooit loslaat wat zijn hand

> begon etc. ( jawel alverzoening) dat ik dan de

> oude ogen op zie lichten.

Dat is jouw verantwoordelijkheid, Theo. En jij maakt uit of en wanneer je zoiets zegt.

Ik, wetend dat er geen grijs heertje boven de wolken zit die ons nauwlettend in de gaten houdt, zou er moeite mee hebben om dat uit mijn mond te krijgen, als het gaat om mnsen die nog gewoon bij hun qui vive zijn zoals bijvoorbeeld mijn vader van 92. En ik verwacht dezelfde houding van mijn eigen kinderen.

>

> >

> > de vergelijking met Boaz en Florin vind ik echt

> > nergens op slaan. niet alleen is hun woordkeus

> > anders, maar ze associeren mij met het Kwaad

> zelf.

>

> Dat is stompzinnig geneuzel van zelfingenomen

> figuren.

>

> > Dit valt me van je tegen, Theo.

>

> Het principe is gelijk; Niks deugt behalve je

> eigen visie.

Dat snap ik.

Maar de heren die je noemde gingen tegenover mij verder dan dat. Ze associeerden mij met het Kwaad.

Dat is dan ook de reden dat ik met hen niet meer discussieer, maar met iemand als Samuel bijvoorbeeld weer wel.

Maar goed - ik snap dat je het alleen maar bedoelde voor wat betreft het gericht zijn op de eigen visie. Laten we het voor wat dat betreft dan hierbij laten.

• LeSage

Ik snap het wel - het krijgt dan iets van ‘op de man spelen’ terwijl die mensen niet participeren in de discussie. het is niet helemaal hetzelfde, maar ik snap Kessie's opmerking wel.

• LeSage

Toch is dat de enige manier om te checken of iets waarheid is of niet.

Neem nu het geloof in sinterklaas.

Tot mijn 6e heb ik daar heilig in geloofd. het was een waarheid voor mij. Totdat ik ontdekte dat sinterklaas een fantasie was. Een hele leuke, fijne en prachtige fantasie. Dat was de eerste keer dat ik moest leren dat iets niet alleen maar waarheid is, alleen maar omdat ik dat zo zielsgraag, zo wezensgraag wil dat het waarheid is.

Had ik de uitleg van mijn vader afgewezen, dan had mijn vader me het jaar daarop waarschijnlijk meegenomen naar een sinterklaaskostuumverhuurzaak, en dan had ik objektief vast kunnen stellen dat het hele gedoe uiteindelijk gebaseerd was op fantasie.

• LeSage

da's een interessante, Keessie.

Ik zou zeggen: de wetenschappers. maar nou kom jij vast met ‘ja maar die weten ook niet alles’. Maar ik weet geen betere “autoriteit”. Jij wel?

• LeSage

wordt het duidelijker wat ik bedoel als ik bijvoorbeeld een deel uit een boek van Goethe citeer.

Dan zeg jij: ‘dat is Goethe’. En dat is dan precies wat ik bedoel.

• keessie

Ik heb daar direct geen antwoord op en de wetenschap weet veel, alleen het nadeel is als ze het soms niet weten denken ze het toch te weten en geven er een draai aan.

In dit geval kun je de mens niet in een hokje zetten dus met wetenschap kun je niets, Frederik vind rode kool lekker en ik boerekool waarom, weet ik veel het is zoals het is.

• LeSage

dan zou een wetenschapper zeggen dat het misschien met je smaakpapillen te maken heeft.

Maar ik geef je groot gelijk. Boerenkool is veel lekkerder. Vooral als er spekjes en rookworst doorheen zit. En dan mag jij de boerenkool hebben als ik de rookworst maar krijg

>:D<

• LeSage

dan zou een wetenschapper zeggen dat het misschien met je smaakpapillen te maken heeft.

Maar ik geef je groot gelijk. Boerenkool is veel lekkerder. Vooral als er spekjes en rookworst doorheen zit. En dan mag jij de boerenkool hebben als ik de rookworst maar krijg

>:D<

• Gonnie

Inderdaad hier op dit bord maken de meeste prikkers van hun hart geen moordkuil.

Hun ongenoegen over iemand wordt zonder enig voorbehoud hier neer gezet.

• Frederik D

Je krijgt geen steun van God. Op zijn hoogst krijg je steun van je idee dat God bestaat.