Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

evangeliseren

• CU

Dat verzorgen van Gods groentetuintje is een probleem, want de geestelijkheid produceert geen mest.

• Stefan

Eerst is daar het natuurlijke..dan het geestelijke.

Nu weet je de grond van het bestaan..;)

• Ellen-Josee

Johanan Schreef:

——————————————————-

>

>

> Het verschil tussen leven en dood;…Ezechiël

> 3:16-21;… Het geschiedde dan na verloop van

> zeven dagen dat het woord van Jehovah voorts tot

> mij kwam, dat luidde:

>

> 17 „Mensenzoon, tot een wachter heb ik u

> gemaakt voor het huis van I̱sraël, en gij moet

> uit mijn mond een woord horen en gij moet hen

> namens mij waarschuwen.

>

> 18 Wanneer ik tot een goddeloze zeg: ’Gij zult

> beslist sterven’, en gij hem niet werkelijk

> waarschuwt en niet werkelijk spreekt ten einde de

> goddeloze voor zijn goddeloze weg te waarschuwen

> om hem in het leven te houden, zal hij, daar hij

> goddeloos is, in zijn dwaling sterven, maar zijn

> bloed zal ik van uw eigen hand terugeisen.

>

> 19 Maar wat u betreft, ingeval gij een goddeloze

> hebt gewaarschuwd en hij zich niet werkelijk

> afkeert van zijn goddeloosheid en van zijn

> goddeloze weg, zal hijzelf wegens zijn dwaling

> sterven; maar wat u aangaat, gij zult uw eigen

> ziel bevrijd hebben.

>

> 20 En wanneer een rechtvaardige zich afkeert van

> zijn rechtvaardigheid en werkelijk onrecht doet en

> ik een struikelblok voor zijn aangezicht moet

> leggen, zal hijzelf sterven omdat gij hem niet

> gewaarschuwd hebt. Wegens zijn zonde zal hij

> sterven, en zijn rechtvaardige daden die hij

> gedaan heeft, zullen niet gedacht worden, maar

> zijn bloed zal ik van uw eigen hand

> terugeisen. 

>

> 21 En wat u betreft, ingeval gij een

> rechtvaardige hebt gewaarschuwd dat de

> rechtvaardige niet dient te zondigen, en hijzelf

> werkelijk niet zondigt, zal hij zonder mankeren

> blijven leven omdat hij gewaarschuwd werd, en

> gijzelf zult uw eigen ziel bevrijd hebben.”

>

> Johanan.

Ik had nooit zo het idee dat deze tekst uit Ezechiel over evangelisatie gaat.

Volgens mij gaat dit over een ander behoeden om te zondigen.

Ellen

• Johanan

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Johanan Schreef:

> ————————————————–

> —–

>

> >

> >

> > Het verschil tussen leven en dood;…Ezechiël

> > 3:16-21;… Het geschiedde dan na verloop van

> > zeven dagen dat het woord van Jehovah voorts

> tot

> > mij kwam, dat luidde:

> >

> > 17 „Mensenzoon, tot een wachter heb ik u

> > gemaakt voor het huis van I̱sraël, en gij

> moet

> > uit mijn mond een woord horen en gij moet hen

> > namens mij waarschuwen.

> >

> > 18 Wanneer ik tot een goddeloze zeg: ’Gij

> zult

> > beslist sterven’, en gij hem niet werkelijk

> > waarschuwt en niet werkelijk spreekt ten einde

> de

> > goddeloze voor zijn goddeloze weg te

> waarschuwen

> > om hem in het leven te houden, zal hij, daar

> hij

> > goddeloos is, in zijn dwaling sterven, maar

> zijn

> > bloed zal ik van uw eigen hand terugeisen.

> >

> > 19 Maar wat u betreft, ingeval gij een

> goddeloze

> > hebt gewaarschuwd en hij zich niet werkelijk

> > afkeert van zijn goddeloosheid en van zijn

> > goddeloze weg, zal hijzelf wegens zijn dwaling

> > sterven; maar wat u aangaat, gij zult uw eigen

> > ziel bevrijd hebben.

> >

> > 20 En wanneer een rechtvaardige zich afkeert

> van

> > zijn rechtvaardigheid en werkelijk onrecht doet

> en

> > ik een struikelblok voor zijn aangezicht moet

> > leggen, zal hijzelf sterven omdat gij hem niet

> > gewaarschuwd hebt. Wegens zijn zonde zal hij

> > sterven, en zijn rechtvaardige daden die hij

> > gedaan heeft, zullen niet gedacht worden, maar

> > zijn bloed zal ik van uw eigen hand

> > terugeisen. 

> >

> > 21 En wat u betreft, ingeval gij een

> > rechtvaardige hebt gewaarschuwd dat de

> > rechtvaardige niet dient te zondigen, en

> hijzelf

> > werkelijk niet zondigt, zal hij zonder mankeren

> > blijven leven omdat hij gewaarschuwd werd, en

> > gijzelf zult uw eigen ziel bevrijd hebben.”

> >

> > Johanan.

>

> Ik had nooit zo het idee dat deze tekst uit

> Ezechiel over evangelisatie gaat.

> Volgens mij gaat dit over een ander behoeden om te

> zondigen.

>

Ezechiel is een profetisch boek,dus heeft een grotere vervulling.

Hij zegt ook "De natien zullen moeten weten dat ik Jehovah bent,dus in onze tijd moeten de natien gewaarschuwd worden.

En dat is dan ook de opdracht,je bent verplicht mensen te waarschuwen;…„En wanneer de rechtvaardige zich afkeert van zijn rechtvaardigheid, en een overtreding begaat, en ik straf básanos, letterlijk „pijniging” over hem zal brengen, zal hij sterven”

maar zijn bloed zal ik van uw eigen hand terugeisen,,Eze 3:20 

Bagsters Engelse vertaling van de Septuaginta voegt bij Ezechiël 3:20 een voetnoot toe, die luidt: „Básanos schijnt in het Oude Testament straf te betekenen.” En de straf, of pijniging, die hier in de schriftplaatsen uit Ezechiël wordt genoemd, is duidelijk de dood.

Evangeliseren Ellen is mensen waarschuwen,en natuurlijk hun ook vertellen over Gods liefde,en daar om kun je niet je kop in het zand steken en denken het zal wel mee vallen.

Lees de kleine profeten maar eens goed door,en ik ken je niet maar ben er wel van overtuigd dat je dat hebt gedaan,en waar

gaan die in veel gevallen over? Ja Gods oordeelsdag.

theo noemd dat bangmakerij,maar in werkelijheid is het mensen behoeden voor de eeuwige vernieteging het toe werpen

van een reddingd boei voor dat ze verzuipen.

Johanan.

> Ellen

• theo

Waarschuwen waartegen?

Waar moeten wij andere mensen voor waarschuwen?

Dat ze gelovig moeten gaan worden ?

Zo ja, welk geloof?

Of dat ze bepaalde zaken moeten doen of nalaten? Zo ja welke zaken dan b.v.

En als mensen jouw of mijn waarschuwingen dan in de wind slaan wat staat hun dan te wachten in het hier en nu en/of in het hiernamaals?

• Johanan

Of je bent hardleers,of je begrijpt de boodschap van de bijbel niet.

Op de reactie van Ellen had ik het over de kleine profeten en hun boodschap.

De dag van Jehovah,is de belangrijkste van deze profeten.

DE GROTE dag van Jehovah is nabij. Hij is nabij en haast zich zeer;…Zefanja 1:14. Gods profeten waarschuwden herhaaldelijk voor de naderende dag van Jehovah. Meestal wezen ze erop hoe de komst van die dag van invloed moest zijn op het dagelijks leven van de mensen, op hun moraal en hun gedrag.

Er was altijd een gevoel van dringendheid aan hun boodschap verbonden. Als je die boodschappen met eigen oren had gehoord, dan zou je anders gereageerd hebben?

Zes van de profeten gebruikten die uitdrukking of soortgelijke bewoordingen rechtstreeks.

Joël gaf een aanschouwelijke beschrijving van de grote en vrees inboezemende dag van Jehovah;…Joël 1:15; 2:1, 2, 30-32.

Amos zei de Israëlieten dat ze zich gereed moesten maken om hun God te ontmoeten, want de dag van Jehovah zou er een van duisternis zijn Amos 4:12; 5:18.

En kort voor de verwoesting van Jeruzalem waarschuwde Obadja: De dag van Jehovah tegen alle natiën is nabij;…Obadja 15.

Je zult ook zien dat twee profeten die na de terugkeer uit ballingschap naar de joden werden gezonden, soortgelijke uitdrukkingen gebruikten.

Zacharia sprak over de dag waarop alle naties die tegen Jeruzalem komen, verdelgd zouden worden.

Hij gaf een aanschouwelijke beschrijving van wat er zou plaatsvinden op ’één dag waarvan bekend is dat hij Jehovah toebehoort’ Zacharia 12:9; 14:7, 12-15.

En Maleachi maakte Gods volk attent op de komst van de;… grote en vrees inboezemende dag van Jehovah;…Maleachi 4:1-5. Hoewel de overigen van de twaalf de uitdrukking de dag van Jehovah niet gebruikten, zinspeelden ze wel op die dag.

Hosea sprak erover dat Jehovah afrekening ging houden met Israël en later met Juda Hosea 8:13, 14; 9:9; 12:2.

Hun boodschappen hielden vaak verband met wat Jehovah in die tijd deed. Jona bijvoorbeeld maakte Gods oordeel over Ninevé bekend, en Micha beschreef wat er zou gebeuren als God optrad tegen opstandige volkenJona 3:4; Micha 1:2-5.

Nahum beloofde dat Jehovah wraak zou nemen op Zijn tegenstanders Nahum 1:2, 3.

Habakuk riep om gerechtigheid en schreef over de dag der benauwdheid;…Habakuk 1:1-4, 7; 3:16. Sommige boodschappen in deze boeken wezen duidelijk op ontwikkelingen waarbij ware christenen betrokken zouden zijn.

Haggaï bijvoorbeeld, een van de profeten na de ballingschap, voorzei dat de naties geschud zouden worden Haggaï 2:6, 7.

De apostel Paulus haalde de woorden uit Haggaï 2:6 aan om christenen aan te sporen ervoor te zorgen dat ze zich in een goedgekeurde toestand bevinden als God de symbolische goddeloze hemel verwijdert. Hebreeën 12:25-29; Openbaring 21:1.

WAT IS DE DAG VAN JEHOVAH?

Je hebt goede redenen om je af te vragen hoe de dag van Jehovah zal zijn.

Je zou kunnen vragen: Heeft de dag van Jehovah invloed op de manier waarop ik nu leef en op mijn toekomst?

Zoals de profeten duidelijk maakten, is de dag van Jehovah een periode waarin Jehovah optreedt tegen zijn vijanden om het oordeel te voltrekken, een dag van strijd.

Op die vrees inboezemende dag zullen er waarschijnlijk hemelverschijnselen zijn. De zon en de maan zelf zullen stellig verduisterd worden en zelfs de sterren zullen werkelijk hun glans intrekken;..Joël 2:2, 11, 30, 31; 3:15; Amos 5:18; 8:9.

Dit is geen bangmakerij theo dit waarschuwen voor !!!

Wat zal er hier op aarde gebeuren?

Micha verklaarde: De bergen moeten onder Jehovah smelten, en de laagvlakten zelf zullen vaneensplijten, als was vanwege het vuur, als water dat van een steile plaats wordt gestort;…Micha 1:4.

Dat is misschien figuurlijke taal, maar we kunnen eruit opmaken dat Gods daden verwoestende gevolgen voor de aarde en haar bewoners zullen hebben.

Maar niet voor alle mensen. Dezelfde profeten wezen op overvloedige zegeningen voor hen die ’het goede zoeken’ en daarom in leven blijven. Amos 5:14; Joël 3:17, 18; Micha 4:3, 4.

Anderen van de twaalf profeten schilderden nog meer aanschouwelijke beelden van de dag van Jehovah.

Habakuk gaf een levendige beschrijving van de manier waarop Jehovah de eeuwige bergen zal verpletteren en de voor onbepaalde tijd blijvende heuvels zal verlagen ….passende afbeeldingen van menselijke organisaties, die duurzaam zouden kunnen lijken Habakuk 3:6-12.

De dag van Jehovah is inderdaadeen dag van verbolgenheid, een dag van benauwdheid en van radeloze angst, een dag van onweer en van verwoesting, een dag van duisternis en van donkerheid, een dag van wolken en van dikke donkerheid;…Zefanja 1:14-17.

Denk je eens in wat voor plaag er zal komen over hen die tegen God strijden! Iemands vlees zal wegrotten terwijl hij op zijn voeten staat; en zelfs iemands ogen zullen in hun kassen wegrotten, en zelfs iemands tong zal in zijn mond wegrotten;…Zacharia 14:12.

Of dit visioen nu letterlijk vervuld zal worden of niet, je kunt je voorstellen dat het voor velen iets vreselijks voorspelt.

Op zijn minst zullen de tongen van Gods vijanden wegrotten in die zin dat hun uitdagende gepraat zal verstommen. En elk zicht op een verenigd optreden tegen Gods volk zal vertroebelen.

En nu jouw thema God is liefde en doet zo iets niet

WAAROM EEN GOD VAN LIEFDE INGRIJPT

Misschien heb je weleens mensen horen vragen: ’Hoe kan een liefdevolle God zo’n ramp over zijn vijanden brengen?

Moet God wel zo’n verwoesting op aarde aanrichten? Gaf Jezus niet de dringende raad zelfs je vijanden te blijven liefhebben en er zo blijk van te geven zonen te zijn van de Vader in de hemelen?’ Mattheüs 5:44, 45

Als antwoord zou je erop kunnen wijzen hoe de problemen van de mensheid eigenlijk begonnen zijn. God schiep het eerste mensenpaar naar zijn beeld en gelijkenis… ze waren volmaakt.

Maar ze brachten zonde en dood in de menselijke familie en dus in ons leven.

In de strijdvraag wie het uiteindelijke recht heeft over de mensheid te heersen, kozen ze de kant van Satan de Duivel Genesis 1:26; 3:1-19.

Door de eeuwen heen heeft Satan geprobeerd te bewijzen dat als je mensen een motief geeft om Jehovah te verlaten, ze dit zullen doen. Je weet dat Satan gefaald heeft. Jezus Christus en veel andere dienstknechten van Jehovah zijn God trouw gebleven en hebben bewezen dat ze hem uit liefde dienen Hebreeën 12:1-3.

Weet je theo wij allemaal zijn persoonlijk betrokken bij deze strijdvraag die erop zal uitlopen dat Jehovah goddeloosheid uitroeit. Bestudeer de deze 12 boekken eens, en je zult bijvoorbeeld merken dat sommigen van de profeten de aandacht vestigden op de luxueuze leefstijl van mensen die de aanbidding van Jehovah veronachtzaamden. De profeten spoorden Gods volk aan om ’hun hart op hun wegen te zetten’ en hun leven te veranderen Haggaï 1:2-5; 2:15, 18; Amos 3:14, 15; 5:4-6.

Ze laten de mensen dus zien hoe ze moeten leven. Degenen die positief op die aansporing reageerden, toonden dat Jehovah hun Soeverein was en bewezen daarmee dat Satan een leugenaar is. Jehovah betoont zich loyaal aan zulke mensen wanneer hij zijn vijanden verdelgt. 2 Samuël 22:26.

God wil dat mensen leven,en van het leven genieten maar wel binnen het raamwerk van zijn wetten en die zijn niet moeilijk.

Eeuwig leven staat een ieder te wachten die nu doet wat God van hem/haar verlangd.

Johanan.

• theo

Johanan Schreef o.a.:

——————————————————-

>

> Weet je theo wij allemaal zijn persoonlijk

> betrokken bij deze strijdvraag die erop zal

> uitlopen dat Jehovah goddeloosheid uitroeit.

Eens.

> Bestudeer de deze 12 boekken eens, en je zult

> bijvoorbeeld merken dat sommigen van de profeten

> de aandacht vestigden op de luxueuze leefstijl van

> mensen die de aanbidding van Jehovah

> veronachtzaamden.

Egoïstische levensstijl zoals ik dikwijls schrijf.

>De profeten spoorden Gods volk

> aan om ’hun hart op hun wegen te zetten’ en

> hun leven te veranderen Haggaï 1:2-5; 2:15, 18;

> Amos 3:14, 15; 5:4-6.

> Ze laten de mensen dus zien hoe ze moeten leven.

Juist, hoe te moeten leven, niet of ze gereformeerd of JG of katholiek of joods zouden moeten worden.

Omdat mijn posting over evangeliseren gaat, de vraag: Waarom moeten we ons aansluiten bij de JG?

Gaan jullie langs de deur om mensen op te roepen om gelovig te worden of ten diepste dat ze JG moeten worden?

Waarom kom jij niet bij de PKN of eens een keer naar mijn preek luisteren?

Moet je bij de JG aangesloten zijn om behouden ( wat een ieder zich bij dat woord dan ook maar mag voorstellen) te worden?

De meeste christenen beweren dat je Jezus als Gods Zoon moet belijden want zo niet..dan kom je na het aards bestaan niet in de hemel.

In mijn jeugd waren wij gereformeerden (synodaal) eigenlijk de enige juiste gelovigen.

De Ger. vrijgemaakten geloven ( nou ja geloofden) dat alleen ger. vrijgemaakten in de hemel komen en de officiële leer van de RK is nog steeds: buiten de RK geen heil, geen hemel na de dood.

Wie moeten “we”geloven?

> Degenen die positief op die aansporing reageerden,

> toonden dat Jehovah hun Soeverein was en bewezen

> daarmee dat Satan een leugenaar is. Jehovah

> betoont zich loyaal aan zulke mensen wanneer hij

> zijn vijanden verdelgt. 2 Samuël 22:26.

Het loyaal zijn van God uit zich dan in……?

>

> God wil dat mensen leven,en van het leven genieten

> maar wel binnen het raamwerk van zijn wetten en

> die zijn niet moeilijk.

God liefhebben boven alles en de naaste als je zelf. Of volgens Jacobus omzien naar wees en weduw en rechteloze, dat is alles volgens Jacobus. Dat is welgevallig in Gods ogen.

> Eeuwig leven staat een ieder te wachten die nu

> doet wat God van hem/haar verlangd.

Dat is nou juist het grote probleem lijkt me.

Ik geloof er niks van dat God van ons verlangt dat we liever dood gaan dan een bloedtransfusie toestaan, dat we geen eeuwig leven krijgen wanneer we verjaardag en sinterklaas vieren.

Dat we 6 dagen in het zweets ons aanschijns moeten werken ( 6 en niet 5 dus) en op de zaterdag moeten rusten ipv de zondag.

Dat we geen kleding van tweeërlei snit dragen en geen varkensvlees eten en dat we in sommige gevallen mensen moeten stenigen of anderszins moeten doden.

Ook schreef je dat het geen bangmakerij is maar waarschuwen. Wat is het verschil?

>

> Johanan.

• theo

Overigens heb ik je gisteren een priveberichtje gezonden en zojuist weer.

• Ellen-Josee

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Ellen-Josee Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Johanan Schreef:

> >

> ————————————————–

>

> > —–

> >

> > >

> > >

> > > Het verschil tussen leven en

> dood;…Ezechiël

> > > 3:16-21;… Het geschiedde dan na verloop van

> > > zeven dagen dat het woord van Jehovah voorts

> > tot

> > > mij kwam, dat luidde:

> > >

> > > 17 „Mensenzoon, tot een wachter heb ik u

> > > gemaakt voor het huis van I̱sraël, en gij

> > moet

> > > uit mijn mond een woord horen en gij moet hen

> > > namens mij waarschuwen.

> > >

> > > 18 Wanneer ik tot een goddeloze zeg: ’Gij

> > zult

> > > beslist sterven’, en gij hem niet werkelijk

> > > waarschuwt en niet werkelijk spreekt ten

> einde

> > de

> > > goddeloze voor zijn goddeloze weg te

> > waarschuwen

> > > om hem in het leven te houden, zal hij, daar

> > hij

> > > goddeloos is, in zijn dwaling sterven, maar

> > zijn

> > > bloed zal ik van uw eigen hand terugeisen.

> > >

> > > 19 Maar wat u betreft, ingeval gij een

> > goddeloze

> > > hebt gewaarschuwd en hij zich niet werkelijk

> > > afkeert van zijn goddeloosheid en van zijn

> > > goddeloze weg, zal hijzelf wegens zijn

> dwaling

> > > sterven; maar wat u aangaat, gij zult uw

> eigen

> > > ziel bevrijd hebben.

> > >

> > > 20 En wanneer een rechtvaardige zich afkeert

> > van

> > > zijn rechtvaardigheid en werkelijk onrecht

> doet

> > en

> > > ik een struikelblok voor zijn aangezicht moet

> > > leggen, zal hijzelf sterven omdat gij hem

> niet

> > > gewaarschuwd hebt. Wegens zijn zonde zal hij

> > > sterven, en zijn rechtvaardige daden die hij

> > > gedaan heeft, zullen niet gedacht worden,

> maar

> > > zijn bloed zal ik van uw eigen hand

> > > terugeisen. 

> > >

> > > 21 En wat u betreft, ingeval gij een

> > > rechtvaardige hebt gewaarschuwd dat de

> > > rechtvaardige niet dient te zondigen, en

> > hijzelf

> > > werkelijk niet zondigt, zal hij zonder

> mankeren

> > > blijven leven omdat hij gewaarschuwd werd, en

> > > gijzelf zult uw eigen ziel bevrijd hebben.”

> > >

> > > Johanan.

> >

> > Ik had nooit zo het idee dat deze tekst uit

> > Ezechiel over evangelisatie gaat.

> > Volgens mij gaat dit over een ander behoeden om

> te

> > zondigen.

> >

>

> Ezechiel is een profetisch boek,dus heeft een

> grotere vervulling.

> Hij zegt ook "De natien zullen moeten weten dat ik

> Jehovah bent,dus in onze tijd moeten de natien

> gewaarschuwd worden.

> En dat is dan ook de opdracht,je bent verplicht

> mensen te waarschuwen;…„En wanneer de

> rechtvaardige zich afkeert van zijn

> rechtvaardigheid, en een overtreding begaat, en ik

> straf básanos, letterlijk „pijniging” over

> hem zal brengen, zal hij sterven”

> maar zijn bloed zal ik van uw eigen hand

> terugeisen,,Eze 3:20 

Dit gaat over overtredingen en zonden, niet over niet evangeliseren. Evangeliseren kwam in het oude Testament helemaal niet voor.

De heidenen en goddelozen worden gewoon vernietigd er staat nergens dat de gelovigen (joden, rechtvaardigen ect) daarvoor verantwoordelijk worden gehouden.

>

> Bagsters Engelse vertaling van de Septuaginta

> voegt bij Ezechiël 3:20 een voetnoot toe, die

> luidt: „Básanos schijnt in het Oude Testament

> straf te betekenen.” En de straf, of pijniging,

> die hier in de schriftplaatsen uit Ezechiël wordt

> genoemd, is duidelijk de dood.

> Evangeliseren Ellen is mensen waarschuwen,en

> natuurlijk hun ook vertellen over Gods liefde,en

> daar om kun je niet je kop in het zand steken en

> denken het zal wel mee vallen.

Het probleem is dat ik bij de uitleg zoals jij dat doet, weinig terug vind van de genade en vergeving waar de Here Jezus voor aan het kruis genageld is.

Als het alleen over straf en pijniging gaat, wat bedoel je dan met Gods liefde?

>

> Lees de kleine profeten maar eens goed door,en ik

> ken je niet maar ben er wel van overtuigd dat je

> dat hebt gedaan,en waar

> gaan die in veel gevallen over? Ja Gods

> oordeelsdag.

Ook in het oude Testament staat zo vaak dat God vergeeft. Toevallig het ik Jeremia 31 open liggen:

37 Dit zegt JHWH

Zoals de hoogte van de hemel niet gemeten wordt,

de diepte van het fundament der aarde niet gepeild,

zo verwerp ik niet het nageslacht van Israël

om alles wat het heeft misdaan

– spreekt JHWH

> theo noemd dat bangmakerij,maar in werkelijheid is

> het mensen behoeden voor de eeuwige vernieteging

> het toe werpen

> van een reddingd boei voor dat ze verzuipen.

Ik begrijp jullie allebei.

Het is echter niet de bedoeling uit angst voor een eeuwige vernietiging, een eigengebouwde kerker met tralies (van wat je zogenaamd moet) te maken.

Er staat in Galaten 5: 1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.

De één evangeliseerd door langs de deuren te gaan, de ander door zijn manier van in het leven staan.

Als je echter gaat evangeliseren als werkheiliging (rechtvaardiging) dan ga je dwars tegen de Bijbel in, die zegt: ‘door geloof en genade zijt gij behouden’ Ef 2: 8 en 9

Mvg, Ellen

• Johanan

Beste Ellen,het is gewoon een kwestie van redeneren aan de hand van de schrift,en vindt het dan

ook prettig als iemand,zoals jij positief reageerd al zijn we het niet eens over het onderwerp.

In ieder geval bedankt.

Johanan.