Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

evangeliseren

• Ellen-Josee

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Beste Ellen,het is gewoon een kwestie van

> redeneren aan de hand van de schrift,en vindt het

> dan

> ook prettig als iemand,zoals jij positief reageerd

> al zijn we het niet eens over het onderwerp.

> In ieder geval bedankt.

>

> Johanan.

Jij ook bedankt, want ik vind het zelf ook heel positief om aan de hand van de schrift te discussieren.

Voor straks, slaap lekker.

• Johanan

Idem dito.

Johanan.

• theo

Zo gemakkelijk als het lijkt is het dus niet.

Vraagteken of uitroepteken?

• Malakh

Dag Theo,

Volgens mij heb je het goed begrepen… Het goede nieuws prediken gaat om goed nieuws, niet om het verspreiden van een oordeelsboodschap, dat is namelijk niet aan de mens. Zoals ook staat te lezen in 1 Kor 15:22: “Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in de Christus allen levend gemaakt worden”… Waarover gaat dan ook de verbolgenheid van Jehovah op de oordeelsdag? Wat er dan ook gebeurd tijdens Harmagedon is een oorlog, waar God zich zal verzetten tegen de aarde (de wereldheersers) en helaas sterven er in een oorlog altijd onschuldigen. Dat zal tijdens die oorlog niet anders zijn. Toch maakt Korinthiërs duidelijk dat allen in Jezus terug levend zullen gemaakt worden. Het is dan ook vooral de verzoening die Jezus bracht door de zonde van de wereld weg te nemen dat we moeten prediken en dat zijn koninkrijk komt zoals in Daniel 2:44 wordt geuit.

Prediken kan dan ook op vele manieren… Soms krijg ik hier iemand van de evangelische gemeente over de vloer of vind ik een flyer in mijn bus, ook dat noem ik prediken, maar ook een vriendelijk gesprek met een vriend waar we over geloof kunnen praten kan als evangeliseren worden beschouwd… Wat ik niet doe is denken dat ik iemand ga bekeren, dan denk ik ga je de doel voorbij van het goede nieuws verspreiden. Want zoals de bijbel duidelijk maakt kan iemand maar tot God komen als hij hem trekt.

Voor mijzelf vind ik ook “eeuwig leven” niet zo heel belangrijk. Ik aanbid God in het hier en nu, en houd van die aanbidding omdat ik er vruchten uit haal en het gevoel heb er een beter mens door te zijn… Niet voor een prijs dat ik later zou kunnen krijgen.

Verder vind ik het persoonlijk heel belangrijk dat Jehovah's getuigen (en in feite iedereen) eens het zesde hoofdstuk van “The plan of the ages” zouden lezen, waar broeder Russell heel mooi verwoordt wat hij onder goed nieuws verstond, en vooral NIET verstond. Het onderscheid dat hij maakte lag namelijk niet het contrast tussen hel en vernietiging, maar dat iedereen een volledige kans moest krijgen voor God te kiezen voordat hij geoordeeld werd. Dat is nu, in ons huidige samenstel niet mogelijk.

• Malakh

Persoonlijk vind ik nu net dat spijtig… Ik ben niet de sociaalste jongen op de wereld… Maar ik moedig iedereen aan om naar mijn deur te komen, of dat nu Jehovah's getuigen zijn, Mormonen, evangelisten, of zelfs atheïsten. Waar ik niet vanuit ga is dat ze een monoloog willen voeren. Dus ik houd ervan om in dialoog te treden en op een onzorgzame manier van gedachten te wisselen. Niet als meester/leerling bedoel ik dan…

Maar tegenwoordig zijn we allemaal zo verschrikkelijk op ons eiland gaan wonen, dat we het bijna een schending van onze privacy vinden als iemand ons aan de deur iets komt vertellen, terwijl ik het ervaar als wel leuk dat iemand belangstelling in mij toont om een praatje te maken. Ikzelf loop niet de deuren plat… Ik geloof dat dit in onze huidige hoog-elektronische wereld nog te weinig effectief is, al zou ik het overwegen om dat samen met enkele broeders of zusters te doen. Ik zie ook NERGENS in de bijbel dat dit werd gedaan. Men ging in de steden verkondigen op marktplaatsen of in synagogen…

• Malakh

Daar heb je gelijk in. Openbaring maakt ook duidelijk dat Johannes een engel zag met eeuwig goed nieuws (Opb 14:6).

Wat mij persoonlijk altijd is bijgebleven is de omgekeerde pyramide van Maslow… Ik ben geen psycholoog maar ik herinner me het niettemin nog levendig dat iemand zich het best optimaal gelukkig kan voelen als hij een “levensnoodzakelijk” doel in zijn leven heeft. En dat is nu net wat evangeliseren voor veel christenen is, een belangrijk doel in hun leven, om anderen over God te onderwijzen. En als dat hen dan gelukkig maakt, dan kan ik dat maar positief vinden.µ

Misschien is dat de reden waarom Jehovah het gedelegeerd heeft aan mensen?

• Malakh

Inderdaad Ellen… Zo zie ik het ook ongeveer… Een belangrijk aspect is hier enerzijds dat het ging om personen uit het huis van Isra¨el, mensen die dus wisten hoe ze God moesten dienen… Het was dan ook de taak van de rechtvaardige om hem hiervan bewust te laten zijn zodat hij niet zou sterven. Uit de historische boeken uit de bijbel merken we dat dit vaak niet werd gedaan.

Ook nu in onze tijd geldt dit nog steeds… We moeten onze broeders waarschuwen voor opzettelijke zonden waar geen vergeving voor is. De bijbel maakt duidelijk dat dit gaat om weten wat goed is en het toch niet onderhouden (Heb 10:26)…

• Stefan

Want zoals de bijbel duidelijk maakt kan iemand maar tot God komen als hij hem trekt.

Mee eens; het is een wisselwerking, door een her-verbinding. En vanuit dat eerste contact of geraakt-zijn, wordt de belofte van kracht, waarop het geloof gefundeerd is; de belofte van de behoudenis. De behoudenis van datgene wat gewekt wordt door het horen van iets wat uit God is.

En dat is het Woord.

Wat is het Woord anders dan de juiste Toon; het een ‘in trilling brengen met de heilige vibratie’, wat opwekt wat als dood gewaand meegedragen wordt in ieder mens.

Om het maar even beeldend neer te schrijven..

• David

punky abaya Schreef:

——————————————————-

> wij zijn gericht op de hemelingen en op het

> versterken van het fundament. Onze taak is niet in

> de eerste plaats om het evangelie te brengen.

Wij?

Jouw evangelie bedoel je.waarschijnlijk

De opdracht die Jezus aan zijn volgelingen over het verkonidigen van het evangelie gegeven heeft is:

Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. (Mattheus 28)

David ;)

• David

theo Schreef:

——————————————————-

> Mijn idee !

>

> Niet dat het mijn idee is maar dat jouw idee ook

> de mijne is.

Je hebt het over het individueel het evangelie brengen.

Hoe sta je dan tegenover het gemeenschappelijk brengen van het evangelie?