Dag Theo,
Volgens mij heb je het goed begrepen… Het goede nieuws prediken gaat om goed nieuws, niet om het verspreiden van een oordeelsboodschap, dat is namelijk niet aan de mens. Zoals ook staat te lezen in 1 Kor 15:22: “Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in de Christus allen levend gemaakt worden”… Waarover gaat dan ook de verbolgenheid van Jehovah op de oordeelsdag? Wat er dan ook gebeurd tijdens Harmagedon is een oorlog, waar God zich zal verzetten tegen de aarde (de wereldheersers) en helaas sterven er in een oorlog altijd onschuldigen. Dat zal tijdens die oorlog niet anders zijn. Toch maakt Korinthiërs duidelijk dat allen in Jezus terug levend zullen gemaakt worden. Het is dan ook vooral de verzoening die Jezus bracht door de zonde van de wereld weg te nemen dat we moeten prediken en dat zijn koninkrijk komt zoals in Daniel 2:44 wordt geuit.
Prediken kan dan ook op vele manieren… Soms krijg ik hier iemand van de evangelische gemeente over de vloer of vind ik een flyer in mijn bus, ook dat noem ik prediken, maar ook een vriendelijk gesprek met een vriend waar we over geloof kunnen praten kan als evangeliseren worden beschouwd… Wat ik niet doe is denken dat ik iemand ga bekeren, dan denk ik ga je de doel voorbij van het goede nieuws verspreiden. Want zoals de bijbel duidelijk maakt kan iemand maar tot God komen als hij hem trekt.
Voor mijzelf vind ik ook “eeuwig leven” niet zo heel belangrijk. Ik aanbid God in het hier en nu, en houd van die aanbidding omdat ik er vruchten uit haal en het gevoel heb er een beter mens door te zijn… Niet voor een prijs dat ik later zou kunnen krijgen.
Verder vind ik het persoonlijk heel belangrijk dat Jehovah's getuigen (en in feite iedereen) eens het zesde hoofdstuk van “The plan of the ages” zouden lezen, waar broeder Russell heel mooi verwoordt wat hij onder goed nieuws verstond, en vooral NIET verstond. Het onderscheid dat hij maakte lag namelijk niet het contrast tussen hel en vernietiging, maar dat iedereen een volledige kans moest krijgen voor God te kiezen voordat hij geoordeeld werd. Dat is nu, in ons huidige samenstel niet mogelijk.