Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Leesvoer: Bijbelse geschiedenis

• Ellen-Josee

Nou toon dat dan aan.

Maar aangezien je het niet leest, dan zie je de voetnoten enz ook niet en is je antwoord gebakken lucht.

Sorry hoor!

Ellen

• Eliyahu

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Goed, hou jij je maar vast aan die rare vertaling.

Bs'd

Die vertaling is niet raar Fred. Jij vindt het alleen raar, omdat het tegen jouw wereldbeeld in gaat.

Wel eens gehoord van “cognitieve dissonantie”?

Dat is nu volop aan het werk bij jouw.

• Frederik D

Bij jou, zonder W.

Ik vrees dat jouw taalgevoel niet hoog ontwikkeld is.

Over dissonantie gesproken, jouw vertaling is niet alleen dissonant met de moderne bijbelvertalingen maar ook met de andere plaatsen in de Bijbel waar het Hebreeuwse equivalent voor dat “rond” staat.

Kortom, je belazert de kluit. Moet zeker van je rabbi.

• Frederik D

Moeilijk te aanvaarden voor jou dat de Bijbel niet altijd gelijk heeft.

• punky abaya

wat jij allemaal ziet en niet ziet met je duikbril op….

• Miracula

Maar lees eerst eens het boek van Silbermann en Finkelstein. Dit is een boek dat iedere joodse en christelijke gelovige gelezen behoort te hebben alvorens verder te gaan met geloven.

http://www.bol.com/nl/p/de-bijbel-als-mythe/1001004001807866/

In het boek wordt ook een en ander verteld over de koningen Salomo, David, Omri en Achab, wat ook al een heel ander beeld geeft van de werkelijkheid van toen dan in de bijbel staat beschreven.

Tot mijn vreugde blijkt er ook een tweede boek van de beide auteurs, dat over Salomo en David gaat.

Dat lijkt een perfecte aanvulling op “De bijbel als mythe”.

Bij een volgend bezoek aan de boekhandel ga ik meteen op zoek.

http://www.bol.com/nl/p/david-en-salomo/1001004004823109/

• Frederik D

Ik probeer boeken tweedehands te kopen.

• Frederik D

Dat Venus-verhaal van Felix Koffie is te zot voor woorden. Als de planeet tamelijk recent op de aarde botste, dan was al het leven uitgeroeid. Daarnaast is Jupiter geen baarder van planeten maar juist een vanger van planeten. En wat betreft de cultuurwetenschap maakt Felix Koffie het nog bonter. Maar ja, voor jou is niets te dol. Jij gelooft rustig tegen beter wetenschappelijk weten in dat de Bijbelse aarde een bol is.

• samuel

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Dat Venus-verhaal van Felix Koffie is te zot voor

> woorden. Als de planeet tamelijk recent op de

> aarde botste, dan was al het leven uitgeroeid.

Is er een botsing geweest dan? Heb je het boek wel gelezen? Ik krijg niet echt de indruk dat je dat gedaan hebt, en dus reageert uit onwetendheid.

> Daarnaast is Jupiter geen baarder van planeten

> maar juist een vanger van planeten.

Kan je dat onderbouwen?

En wat betreft

> de cultuurwetenschap maakt Felix Koffie het nog

> bonter. Maar ja, voor jou is niets te dol.

Ik lees en sta open voor nieuwe inzichten over de oude culturen die naast die van de Israëlieten bestonden en leefden, de verwijzingen staan allemaal in zijn boek, ik zou zeggen zoek ze eens op, en maak dan een oordeel.

Jij

> gelooft rustig tegen beter wetenschappelijk weten

> in dat de Bijbelse aarde een bol is.

Wat een quatsch kan jij toch uitkramen!

• samuel

Ach Richard wordt eens volwassen!