Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

'Film toont onwaarschijnlijkheden evolutie aan'

• samuel

Waar was je ook al weer afgestudeerd aan welke universiteit had je nu je doctoraat gehaald?

Niet zo hoog van de toren blazen Frederik.

• samuel

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Wie objectieve wetenschap bedrijft of wil

> bedrijven, moet zijn subjectief geloof tussen

> haken plaatsen.

Maar dat is wat jij dus ook niet doet Frederik, jij benadert de wetenschap zeer subjectief vanuit je atheïsme. Er is geen objectiviteit in wetenschap, geloof of ongeloof heb je en deze schakel je niet uit je bent niet ineens een ander persoon. De subjectiviteit is een deel van je persoonlijkheid en van daar uit benader je alles.

En juist dit doen Eliyahu en

> Samuel niet. En dat zorgt ervoor dat ze met vele

> onware beweringen aankomen.

Weer zo`n uitspraak die kant nog wal raakt, en volkomen subjectief is.

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Wie objectieve wetenschap bedrijft of wil

> bedrijven, moet zijn subjectief geloof tussen

> haken plaatsen.

Oneens.

Geloof en wetenschap hoeven elkaar niet te bijten.

Echter, krampachtigheid mbt geloofsovertuigingen, bepaalde geloofsvisies die breken de mensen vroeg of laat op.

Wanneer je b.v. krampachtig vasthoudt aan je geloof dat het bijbels scheppingsverhaal als historisch moet worden gelezen en je wilt ook nog graag dat je kinderen gelovig blijven EN je kind(eren) gaan studeren en op een redelijk niveau EN ze zien de wetenschappelijke kant van de evolutietheorie EN ze hebben niet geleerd dat de bijbel ook anders dan als een geschiedenisboek gelezen kan en mag worden dan zou je best kans hebben dat je kinderen vaarwel zeggen tegen “”het" geloof wat je als ouder zo dierbaar is.

En juist dit doen Eliyahu en

> Samuel niet. En dat zorgt ervoor dat ze met vele

> onware beweringen aankomen.

• Stefan

Wat betreft het geloof en het geloof van de ouders in een eventuele overdracht, is het voorbeeld van wat Jezus zei wel sprekend waarbij gewezen werd op de volgelingen die de Wil van de Vader doen, die zijn moeder broers en zussen zijn.

Met andere woorden; het maakt niet uit wat je brengt als ouder, het kind zal toch het geloof zelf moeten of mogen omarmen als dit hem overkomt. Het is de innerlijke Roep of zo men wilt; het Woord, dat maakt dat de mens toch eens kiest, ondanks of dankzij alle goed gemeende overtuigingen en adviezen.

Dat is mijn ervaring tenminste.

• Frederik D

Creationisme is DE pseudowetenschap bij uitstek.

• theo

Ik schreef: je hebt dan best kans dat….

Mijn ervaring deel ik overigens met jouw…

Hoewel, hoewel, in mijn geval ; de basis is wel gelegd bij mijn opvoeding.

• Frederik D

Nee, dat doe ik niet. Hoe kom je erbij? Ongeloof is geen geloof.

• Frederik D

Wie wetenschap bedrijft, moet zichzelf tussen haken zetten.

Of je er mee eens bent of niet, het moet wel.

Jouw persoonlijke af- en voorkeuren tellen niet binnen de wetenschap. Al wil ik dolgraag dat ons zonnestelsel drie planeten heeft, ik moet die graagte van mij tussen driedubbele haken plaatsen als ik het aantal planeten ga tellen.

Pseudowetenschappers echter varen blind op hun af- en voorkeuren.

• Frederik D

Ik heb mezelf opgevoed tot eerlijkheid. Dat kwam omdat er zoveel praatjes, geleuter en geklets was en omdat ik dacht: wat is waar en wat is onwaar?

Praatjes over God, over mensen, over kunst.

Hoe scheid ik waarheid van onzin?

En je scheidt onzin van zin (waarheid) door beweringen streng te testen.

• Stefan

De basis als gereformeerde instelling bij mij ook. Later werd dat pinkster- en volle evangelie diensten. Maar zoals ik al schreef aan LeSage deed dit bij mij daarin geen belletje rinkelen. Hoe anderen ook trokken en sleurden aan mij om me maar ‘weg van de wereldse verlokkingen’ te houden en ‘uit de klauwen van satan’.

Op een gegeven moment rinkelt de bel wel, en hier type ik dan; alles over zaken waar ik niets van moest omdat het mij toen niet raakte. En wat toen gebracht werd, raakt mij nog steeds niet. Daarin is de intuïtie wel scherp gebleken.