Hoe denk jij er zelf over Theo ?
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlWater heeft in de bijbel 2 betekenissen: Reiniging en dreiging.
Water als dreiging .je kunt erin verzuipen, bij en storm als je op een boot zit kun je verdrinken.
Een mensen leven kenmerkt zich door vreugde maar ook door zorgen en verdriet en gemis en onverwerkt verleden etc. etc.
Dan heb je het gevoel alsof je midden in de stormen van het leven zit, dat stormen over je heen razen, dat je dreigt te verdrinken in alle ellende. Het is symboliek waarvan ik weet dat jij er weinig mee hebt.
Jezus heeft macht over die stormen, Hij kan je rust geven in een stormachtig bestaan.
Ik heb het hier wel vaker geschreven:
Marcus 4 : 35 - 41 gaat over een storm die Jezus bedwingt- Marcus 5 : 1 - 20 over de genezing van een bezetene- Marcus 5 : 21 - 43 gaat over het dochtertje van Jairus.
Jezus heft macht over de natuur, heeft macht over het kwaad, heeft zelfs macht over de dood.
Een prachtige literaire compositie die naar mijn mening niet voor niks achter elkaar staat beschreven in het evangelie naar Marcus.
theo Schreef:
——————————————————-
> M*j*r** Schreef:
> ————————————————–
> —–
> > theo Schreef:
> >
> ————————————————–
>
> > —–
> > > Wat heb je aan het feit dat Jezus 2000 jaar
> > > geleden over water kon lopen?
> >
> > Daar heb je helemaal niets aan. Het maakt
> helemaal
> > niet uit of de dat wel of niet gelooft.
> > Dat is de boodschap van Jezus ook helemaal
> niet.
>
> Vind ik wel erg kort door de bocht.
>
> Alles wat in de bijbel staat heeft een doel, is
> ergens goed voor, moet een doel hebben?
>
> Mijn vraag blijft derhalve: Wat doet het verhaal
> met ons, wat leert het ons of kan het ons leren,
> wat baat het ons of de de buurman?
Het verhaal “op water lopen” heeft met vertrouwen te maken. Dat is mijn visie.
> > 21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here,
> Here,
> > zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar
> > wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen
> > is
>
>
> Heel duidelijk.
>
>
> > De wil van de Vader doen dus. Dat is de
> boodschap.
>
> En in welk verband dan mbt het verhaal dat Jezus
> over het water liep?
Het vertrouwen en geloof in God. Maar goed, daar hoef je het verhaal “op water lopen” niet echt voor te kennen.
Christenen kunnen daar wat aan hebben, maar Joden bv niet. En toch hebben joden ook vertrouwen.
keessie Schreef:
——————————————————-
> 21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here,
> zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar
> wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is
>
>
>
>
>
> Volgens Theo gaat een ieder naar de hemel of hij
> of zij het nu wil of niet, erin moet je in de
> hemel aldus de leer van Theo
Zucht. Dat is de leer van Theo niet. Dat is wat jij dénkt dat Theo bedoelt. Maar we gaan het hier niet weer over hebben.
Mooi, vertrouwen hebben in een vaak stormachtig hectisch menselijk bestaan.
Heeft vertrouwen hebben te maken met de wil van God doen?
Dat lijkt me wel.
Veel verhalen in de bijbel gaan over vertrouwen hebben, vertrouwen op God voor de toekomst, vertrouwen hebben op God als alles mis lijkt te gaan , als we dreigen te verzuipen.
Profeten die doorgaans met een flinke portie weerzien ( en knikkende knieën?) naar machthebbers gingen om ze de waarheid te zeggen. Vertrouwend op God EN een goede afloop? Nou nee, heel vaak niet maar ze konden niet anders.
Vertrouwen hebben kan je zelfs de kop kosten, letterlijk dan.
Denk aan Johannes de doper die vol vuur Jezus aankondigde als de Messias , Herodes het leven zuur maakte door zijn daden aan de kaak te stellen, later twijfelde: Is Jezus wel de beloofde Messias en ten slotte letterlijk een kopje kleiner werd gemaakt.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?