Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De minste zijn.

• Stefan

Douce Schreef:

——————————————————-

> Daarover ging het niet helemaal. Wat jij zegt is

> een totaal andere invalshoek, ik geloof ik de

> lichamelijk en geen opstanding ten leven van

> Jezus Christus. Een letterlijke opstanding niet

> een opstanding van Christus in de mens.

Dan is er verschil in opvatting over wat de mens is blijkbaar. Is de mens zelf het onderwerp wat gered moet worden en opstaan en eeuwig leven zal ontvangen, of is het iets IN de mens, dat verhoogd moet worden, juist ten kosten van datgene ‘'wat zichzelf wil behouden’'.Dat proef ik een beetje uit je woorden, klopt dat?

Joh. 17 Zij waren Uwe, en Gij hebt ze Mij gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

Wie zijn die; Zij waren Uwe dan? De mens an sich, of het ‘'iets IN de mens’'; de Zoon..

> Het zoonschap dat in de mens na bekering opstaat,

> heeft dus niet te maken met de behoudenis ten

> eeuwige leven.

> Dat is derhalve een andere leer.

Dat is toch de Joh. tekst hierboven?

> Door Gods Geest

Boem..daar is het al..

wordt je je bewust van de noodzaak

> van bekering, van Jezus Christus en dat heet

> geloof, na bekering, doop, wedergeboorte in

> Christus kun je de Heilige Geest ontvangen.

Over Hem spreken omdat de Geest steeds meer werkt doorheen de bekeerde, die zichzelf richt op Hem; de doop met water ondergaat; de weg des Here recht maakt, nog steeds levend in de natuur, maar geraakt en deugd-kennis- volharding en vertrouwen-leven gericht op de Geest.

Dan komende, al hopende en verlangen naar een; uit Hem spreken, het Woord spreken, omdat de Geest dan permanent woonachtig is; door de doop met de Geest; de overgang naar een Leven in de goddelijke natuur.

De

> werking ervan heeft te maken met gehoorzaamheid

> aan Zijn leiding en het bidden om leiding.

Ja; door de ommekeer alles in Zijn hand leggen.

> Hieronder een reactie van Ellen m.b.t. tot de

> Heilige Geest/Gods Geest, die het aan de hand van

> de Bijbel naar mijn mening goed heeft uitgelegd.

>

> http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15599020/156

> 05583/re-de-minste-zijn#msg-15605583

>

> Douce

• Stefan

In deze uitleg lees ik wat ik al schreef aan Theo, dat ‘het geloof in de vorm; het Jezus-beeld’ het overgenomen heeft van de werken van en uit de Geest.

Want het is Geest, die alles bewerkstelligt, vanaf den Beginne..door het Woord.

Joh. 17 Zij waren Uwe, en Gij hebt ze Mij gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

Johannes 14: 11 Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is: of anders, gelooft om de werken zelf. 12 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader; 13 en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. 14 Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.

Lucas 11: 13 Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader uit de hemel de heilige Geest geven aan hen, die Hem daarom bidden?

16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Johannes 14

En dan is het topic van rudi http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15606626/aionisch-conflict-van-microkosmos-tot-macrokosmos#msg-15606626 ‘'dichterbij’' het hart, dan de vorm-aanbidding van toen en daar.

• Douce.

Je maakt er een eigen verhaal van met een eigen invalshoek. Dat heb ik al diverse keren hier gezegd.

Het opstaan van de zoon en het zoonschap is niet de opstanding op termijn van Christus in de mens. Ik lees dat helemaal NIET in de Joh. tekst.

Ik geloof in een lichamelijke opstanding van de eniggeboren Zoon van God. Punt.

Wedergeboorte heeft helemaal niets te maken met het (willen) behouden van de oude (vleselijke natuur).

Verder weet je hoe ik over het Woord denkt en Wie dat is.

Misschien, als ik gelegenheid en zin heb, dat ik nog eens een topic open over hoe dat “zoonschap” (van de behouden christen) wordt bedoeld volgens de Bijbel.

Iets IN de mens moet niet verhoogd worden, je moet wedergeboren worden. Dat daarna Jezus Christus door de wedergeboren mens in zijn nieuwe geestelijke leven wordt verhoogd, is wel de bedoeling ja. Maar dat komt NA de bekering c.q. wedergeboorte, want na de wedergeboorte ben je wel behouden, maar nog geen volwassene in het geloof en nog aan het babyvoedsel a.h.w.

Wat jij verder zegt is een gevolg van de bekering en is geen eigen proces van vervolmaking of wedergeboorte.

Jij lijkt hetzelfde te zeggen en ook dat boem daar is hij al, begrijp je echt anders dan ik. Jij wilt wel dat daar hetzelfde staat, maar dat is niet zo.

Als je het niet erg vindt, is voor mij dit onderwerp afgedaan, daar ik kennelijk haaks staat op jouw ideeën van het verlossingswerk van Jezus Christus gezien zijn opstanding ten leven.

Het is volbracht en al jouw (wat jij zelf steeds zegt) inzicht ten spijt, hoeven we daar niets aan toe te voegen.

Dat we als nieuwe mens zijnde de nodige verantwoordelijkheden hebben t.o.v. de Heer, maakt de rest van de Bijbel (nu ja, diverse gedeeltes) duidelijk.

Het is niet van “ik ben er, of mijn oude natuur is er” nee, handelen volgens de leiding van de Heilige Geest, dat heet ook de vrucht van de Geest.

Iedere keer kom je met dezelfde teksten, het heeft geen zin thomas. Ik ben verankerd, niet in mijn oude natuur, maar in de nieuwe natuur wedergeboren zijnde (al heel lang geleden) door het lijden, sterven en opstaan van Jezus Christus.

Dat ik lang heb doorgebracht met het bekende relishoppen en meer (dat had zo z'n redenen), doet daar niets aan af. Alle zogenaamde menselijke inzichten en wat daaruit voortvloeit ten spijt, kan daarin niets veranderen.

Voor mij staat het kruis als een huis en ga ik dus pertinent niet (meer) mee in andere gedachtegangen (zoals o.a. de Gnostiek) die me afleiden en de werking van de Heilige Geest beletten c.q. afremmen.

God ben ik nooit uit het oog verloren, maar de Rust in God wel en is heerlijk dat deze weer terug is.

Douce

• Stefan

Ik geloof in een lichamelijke opstanding van de eniggeboren Zoon van God. Punt.

Wedergeboorte heeft helemaal niets te maken met het (willen) behouden van de oude (vleselijke natuur).

Wat wordt wedergeboren.

Dat is het enige waarover ik schrijf, en wat verhoogd moet worden.

Ergens schrijf ik niet wat jij wilt lezen, of schrijf ik wat jij niet wilt lezen.

Iets IN de mens moet niet verhoogd worden, je moet wedergeboren worden. Dat daarna Jezus Christus door de wedergeboren mens in zijn nieuwe geestelijke leven wordt verhoogd, is wel de bedoeling ja.

Jezus Christus IS de wedergeborene, de eniggeboren Zoon van God. Dat is het zaad wat ontluikt en later weer Vrucht draagt.

Dat is de Bron van het eeuwige Leven.

Ik sluit het hier ook bij af.

• perihelium

Halleluja, Douce! :)

• theo

Omdat ik volle zalen heb getrokken met deze opmerking zal ik dit even aanvullen.

Ik mag voorgaan in een jongerendienst waar ik de tekst over de minste willen zijn ga combineren met de bijbelse gedachte dat ieder mens een parel is in Gods hand.

Als wij mensen niet de minste willen zijn en vanaf een eigen opgeworpen troon op een ander neerkijken en beledigen omdat b.v. die ander nietgelovig/andersgelovig is dan moeten we bedenken dat we dat iemand aandoen die een parel van God is.

• Frederik D

Een soort EO-jongerendag maar dan van de PKN en veel kleinschaliger? Met speciale muziek voor jongeren?

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Een soort EO-jongerendag maar dan van de PKN en

> veel kleinschaliger?

Zoiets maar dan anders.

> Met speciale muziek voor

> jongeren?

Wel met een aantal speciaal voor jongeren gemaakte liederen.

• Douce.

Dan wordt het i.p.v. een kerkorgel een harmonium:)

Douce

• theo

Kijk, DAT vind ik nou een mooi alternatief voor de jeugd.

Ik geef het meteen door aan de commissie jeugdjongerenalternatievemuziekzakenafdeling