Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De minste zijn.

• Stefan

Joh.4:10 Jezus antwoordde en zeide tot haar: Indien gij de gave Gods kendet, en Wie Hij is, Die tot u zegt: Geef Mij te drinken, zo zoudt gij van Hem hebben begeerd, en Hij zou u levend water gegeven hebben.

14 Maar zo wie gedronken zal hebben van het water, dat Ik hem geven zal, die zal in eeuwigheid niet dorsten; maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven.

Het Levende water is de Geest, geschonken door de Zoon, uit de Vader en weer tot de Vader.

• Douce.

Wat heeft dat met de Heilige Geest te maken of met “het Woord” als basis?

Deze teksten zie ik regelmatig voorbijkomen en m.i. houden ze geen verband met het besprokene.

Douce

• Stefan

Hoe anders kan het zaad tot ontwikkeling komen.

• Douce.

Volgens mij heb ik het over iets compleet anders dan jij, maar het zij zo.

Dat komt al omdat ik van iets geheel anders uitga als ik de Bijbel aan het begin opensla.

Genesis: In den beginne………

Joh. 1 borduurt daar verder op door om het moment suprême te omschrijven (zie ook in deze draad de reactie van Ellen)

Duidelijker kan niet gezegd worden Wie het Woord is.

In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is.

4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen;

5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.

Dat is de Bron, het Woord (het vlees geworden Woord = Jezus Christus) en het enige “Levende Water”.

Alle andere verhalen die daarover de ronde doen zijn door mensen verzonnen om hun eigen verhaal te ondersteunen en heeft derhalve met de Heilige Geest niets te maken.

Douce

• Stefan

Daarom is er het begrip Drie-Eenheid.

Joh1:11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Rom. 8:9 Doch gij zijt niet in het vlees, maar in de Geest, indien tenminste de Geest Gods in u woont.

Maar zo iemand de Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

10 En indien Christus in u is, zo is wel het lichaam dood om de zonden; maar de geest is leven om de gerechtigheid.

11 En indien de Geest van Hem, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

Gal.4

5 Opdat Hij hen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.

6 En aangezien gij kinderen zijt, zo heeft God de Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!

7 Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.

Filip.3 20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus;

21 Die ons vernederd lichaam veranderen zal, opdat het gelijkvormig worde aan Zijn heerlijk lichaam, naar de werking, waardoor Hij ook alle dingen Zichzelf kan onderwerpen.

En daarom het begrip; Ken U Zelve.

• Douce.

Wat probeer je aan te tonen?

Douce

• Stefan

Dat de mens de Bron in zich draagt, maar Deze niet bewust is.

Wordt de mens zich van Hem bewust, dan is daar; het geloof…

• Johanan

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> theo Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Ellen-Josee Schreef:

> >

> ————————————————–

>

> > —–

> > > thomas Schreef:

> > >

> >

> ————————————————–

>

> >

> > > —–

> > > > de heilige Geest kan je niet delen.

> > > >

> > > > Wil je dat dan even uitleggen in het topic?

> > > >

> > >

> >

> http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15599502/bi

> > > > jbeltekst-joh410-en14#msg-15599502

> > >

> > > De teksten in de prik waar jij naar verwijst

> > > kunnen niet over het 'delen van de heilige

> > Geest'

> > > gaan omdat het leven van Jezus toen nog niet

> > > volbracht was, dus de heilige Geest niet

> > werkzaam.

> >

> > HUH ?

> > Gods Geest zweefde al voor de schepping over de

> > chaos .

> >

> >

>

> Huh? En waren er toen al mensen door wie de

> heilige Geest kon werken?

>

> Antwoord: nee, die waren er pas NA Pinksteren :)

1 Koningen 17:22;… Ten slotte luisterde Jehovah naar Eli̱a’s stem, zodat de ziel van het kind in hem terugkeerde en het tot leven kwam.

Antwoord ;..JA:….2 Koningen 4:34 Ten slotte klom hij op en ging op het kind liggen en legde zijn eigen mond op diens mond en zijn eigen ogen op diens ogen en zijn eigen handpalmen op diens handpalmen en zo bleef hij over hem heen gebogen, en langzamerhand werd het vlees van het kind warm.

2 Koningen 5:14;… Daarop daalde hij af en dompelde zich toen zevenmaal onder in de Jorda̱a̱n, naar het woord van de man van de ware God, waarna zijn vlees terugkeerde als het vlees van een kleine jongen, en hij werd rein.

Waar door kon Elia en Elisa dit doe ? Toch alleen door Gods Geest.

Johanan.

> Ellen

• Ellen-Josee

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Ellen-Josee Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > theo Schreef:

> >

> ————————————————–

>

> > —–

> > > Ellen-Josee Schreef:

> > >

> >

> ————————————————–

>

> >

> > > —–

> > > > thomas Schreef:

> > > >

> > >

> >

> ————————————————–

>

> >

> > >

> > > > —–

> > > > > de heilige Geest kan je niet delen.

> > > > >

> > > > > Wil je dat dan even uitleggen in het

> topic?

> > > > >

> > > >

> > >

> >

> http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15599502/bi

> > > > > jbeltekst-joh410-en14#msg-15599502

> > > >

> > > > De teksten in de prik waar jij naar

> verwijst

> > > > kunnen niet over het 'delen van de heilige

> > > Geest'

> > > > gaan omdat het leven van Jezus toen nog

> niet

> > > > volbracht was, dus de heilige Geest niet

> > > werkzaam.

> > >

> > > HUH ?

> > > Gods Geest zweefde al voor de schepping over

> de

> > > chaos .

> > >

> > >

> >

> > Huh? En waren er toen al mensen door wie de

> > heilige Geest kon werken?

> >

> > Antwoord: nee, die waren er pas NA Pinksteren

> :)

>

> 1 Koningen 17:22;… Ten slotte luisterde Jehovah

> naar Eli̱a’s stem, zodat de ziel van het kind

> in hem terugkeerde en het tot leven kwam.

>

> Antwoord ;..JA:….2 Koningen 4:34 Ten slotte klom

> hij op en ging op het kind liggen en legde zijn

> eigen mond op diens mond en zijn eigen ogen op

> diens ogen en zijn eigen handpalmen op diens

> handpalmen en zo bleef hij over hem heen gebogen,

> en langzamerhand werd het vlees van het kind

> warm.

>

> 2 Koningen 5:14;… Daarop daalde hij af en

> dompelde zich toen zevenmaal onder in de

> Jorda̱a̱n, naar het woord van de man van de ware

> God, waarna zijn vlees terugkeerde als het vlees

> van een kleine jongen, en hij werd rein.

>

> Waar door kon Elia en Elisa dit doe ? Toch alleen

> door Gods Geest.

> Johanan.

>

> > Ellen

Ja maar Johanan, ik heb het nu juist over het verschil tussen de werking van Gods Geest en de heilige Geest.

Ik schrijf ook dat de heilige Geest in het oude Testament maar twee keer wordt genoemd namelijk door David en door Jesaja.

Als gelovige zeg ik: alles is teweeg gebracht door Gods Geest vanaf den beginne van de Schepping.

De heilige Geest echter begon pas door mensen te werken na Pinksteren en alleen in Naam van Jezus Christus.

Wat eerst aan een enkele krachtige profeet als Elia beschikbaar was is nu aan iedere gelovige die daarom vraagt beschikbaar.

Lucas 11: 13 Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader uit de hemel de heilige Geest geven aan hen, die Hem daarom bidden?

Johannes 14: 11 Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is: of anders, gelooft om de werken zelf. 12 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader; 13 en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. 14 Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen. (NBG)

• Douce.

Daarover ging het niet helemaal. Wat jij zegt is een totaal andere invalshoek, ik geloof in de lichamelijke opstanding ten leven van Jezus Christus. Een letterlijke opstanding niet een opstanding van Christus in de mens.

Het zoonschap dat in de mens na bekering opstaat, heeft dus niet te maken met de behoudenis ten eeuwige leven.

Dat is derhalve een andere leer.

Door Gods Geest wordt je je bewust van de noodzaak van bekering, van Jezus Christus en dat heet geloof, na bekering, doop, wedergeboorte in Christus kun je de Heilige Geest ontvangen. De werking ervan heeft te maken met gehoorzaamheid aan Zijn leiding en het bidden om leiding.

Hieronder een reactie van Ellen m.b.t. tot de Heilige Geest/Gods Geest, die het aan de hand van de Bijbel naar mijn mening goed heeft uitgelegd.

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15599020/15605583/re-de-minste-zijn#msg-15605583

Douce

PS. wijziging toegepast, omdat er in de eerste zin door mij een verhaspeling stond, die ik niet bedoelde:)