Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De minste zijn.

• CU

Ja, ook gelijk even aan de fitnessorganisatie. Een traporgel, goed voor u.

• LeSage

samuel Schreef:

——————————————————-

> Herhaling van de berichten, ben je aan het

> spammen? Heb je de Geest van God dan thomas?

> Paulus is duidelijk in de Romeinenbrief 8: 6 Want

> de gezindheid van het vlees is de dood, maar de

> gezindheid van de Geest is leven en vrede. 7

> Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap

> is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de

> wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet: 8 zij,

> die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen. 9

> Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de

> Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont.

> Indien iemand echter de Geest van Christus niet

> heeft, die behoort Hem niet toe.

>

> Zie je we toetsen mensen naar de Schrift, door

> Gods Geest!

Als jij naar de schrift getoetst wil worden, toon je slechts klein/ongeloof…..:(

• samuel

Fijn jongen!

• LeSage

Dus stel je nu maar niet zo schijnvroom op, want als men je serieus neemt, val je door de mand.

• M*j*r**

thomas Schreef:

——————————————————-

> Ik geloof in een lichamelijke opstanding van de

> eniggeboren Zoon van God. Punt.

> Wedergeboorte heeft helemaal niets te maken met

> het (willen) behouden van de oude (vleselijke

> natuur).

>

>

> Wat wordt wedergeboren.

>

> Dat is het enige waarover ik schrijf, en wat

> verhoogd moet worden.

De Zoon moet verhoogd worden zoals in de bijbel staat en ik denk niet dat Jezus daarmee bedoelde dat je Hem letterlijk moet verhogen of extra aandachtig moet aanbidden.

28 Jezus dan zeide: Wanneer gij de Zoon des mensen verhoogd hebt, zult gij inzien, dat Ik het ben en niets uit Mijzelf doe, doch dat Ik dit spreek, gelijk de Vader Mij geleerd heeft.

> Ergens schrijf ik niet wat jij wilt lezen, of

> schrijf ik wat jij niet wilt lezen.

Het is een verschil van interpreteren van de bijbel. Jij doet dat blijkbaar met de gnostische inslag (waar niets mis mee is) en Douce misschien wat letterlijker.

En zo discussieren we met z'n allen al jaren op dit bord. Ieder met zijn/haar eigen visie en zijn/haar eigen gelijk.

> Iets IN de mens moet niet verhoogd worden, je moet

> wedergeboren worden. Dat daarna Jezus Christus

> door de wedergeboren mens in zijn nieuwe

> geestelijke leven wordt verhoogd, is wel de

> bedoeling ja.

>

> Jezus Christus IS de wedergeborene, de eniggeboren

> Zoon van God. Dat is het zaad wat ontluikt en

> later weer Vrucht draagt.

>

> Dat is de Bron van het eeuwige Leven.

Ja, dat ben ik wel met je eens.

Gal. 4

6 En, dat gij zonen zijt – God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader.

7 Gij zijt dus niet meer slaaf, doch zoon; indien gij zoon zijt, dan zijt gij ook erfgenaam door God.

God heeft de Geest van Zijn Zoon in onze harten uitgezonden. Dat moet wel eens een keer aan de “oppervlakte” komen. (Ontluiken).

Wie de Zoon heeft, heeft het leven. God is Geest, dus de Zoon van God is ook Geest. Ik zie de lichamelijke zoon (Jezus de mens) los van de Geestelijke Zoon.

> Ik sluit het hier ook bij af.

• Stefan

Mooi Majorie, dank je voor de aanvulling van de teksten en inderdaad, zoals Douce al schreef, is de benadering anders;

De ene waarin de Zoon als een eenmalig geleefd persoon verheven moet worden als een Wezen ‘'Dat klaar is en in Ruste bij God’', wat in principe juist is..maar -onbereikbaar ver en afstandelijk gedacht-, en alleen bereikbaar door een aanbidden en verhogen van ‘'iets ergens in de hemel’' door de gelovige die daarin gelooft. (Althans, zo komt het op mij over)

en de andere benadering is zoals je al aangaf, dichterbij; vanuit het hart dat gelooft en de werken daaruit in de mens zelf (het veranderen van de mens door het Bloed van de Zoon, om het zo maar eens te noemen; het rups-pop-vlinder verhaal)

>Gal. 4

6 En, dat gij zonen zijt – God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader.

7 Gij zijt dus niet meer slaaf, doch zoon; indien gij zoon zijt, dan zijt gij ook erfgenaam door God.

>God heeft de Geest van Zijn Zoon in onze harten uitgezonden. Dat moet wel eens een keer aan de “oppervlakte” komen. (Ontluiken).

>Wie de Zoon heeft, heeft het leven. God is Geest,

..:)

• M*j*r**

thomas Schreef:

——————————————————-

> Mooi Majorie, dank je voor de aanvulling van de

> teksten en inderdaad, zoals Douce al schreef, is

> de benadering anders;

>

> De ene waarin de Zoon als eenmalig persoon

> verheven moet worden als een Wezen ''Dat klaar is

> en in Ruste bij God'', wat in principe juist

> is..maar onbereikbaar ver en afstandelijk gedacht,

> en alleen bereikbaar door een aanbidden en

> verhogen van ‘'iets in de hemel’' door de

> gelovige,

Goed gezegd “onbereikbaar ver en afstandelijk gedacht”. En daarom kiest men voor de makkelijke weg. Wat is nou gemakkelijker dan een paar bijbelteksten tot je nemen als “een ieder die gelooft dat Jezus Heer is…..” etc.

Moeilijker wordt het als men zoiets als dit leest:

Fil. 2

2 maakt (dan) mijn blijdschap volkomen door eensgezind te zijn, één in liefdebetoon, één van ziel, één in streven,

3 zonder zelfzucht of ijdel eerbejag; doch in ootmoedigheid achte de een de ander uitnemender dan zichzelf; en ieder lette niet slechts op zijn eigen belang,

4 maar ieder (lette) ook op dat van anderen.

5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was,

Onmogelijk voor velen en die velen wéten dat zij daar niet aan kunnen tippen. En wat is dan de gangbare reaktie als men hen op deze verzen wijst? Men poogt de ander tot op het bot af te kraken. De beschuldigingen zijn niet van de lucht. En dat alles om hun eigen tekortkomingen te verbloemen. Van : “Als ik de ander maar vaak genoeg zeg dat die er naast zit, een new ager is, een verkeerd geloof heeft etc., dan zien anderen vast niet dat ik Jezus eigenlijk helemaal niet volg zoals Jezus dat bedoeld heeft en dat ik helemaal niet in staat ben tot die gezindheid” .

Een typisch voorbeeld las ik gisteravond in een draad (weet niet meer welke). Frans die de vinger op de zere plek legt en het heeft over witgekalkte graven. Je ziet de reakties. Frans is de boeman, want dat kan natuurlijk nooit op “ík, de gelovige”

slaan. En uiteindelijk heeft Frans het gedaan. (Terwijl het helemaal juist is wat hij schreef).

En zolang men op deze makkelijke brede weg blijft wandelen, zal dit altijd plaatsvinden. Het gaat al jaren zo op dit bord.

Nee, Fil 2 : 2-5 is nog héél ver weg.

Of wat dacht je van deze:

Kol.2

6 Nu gij Christus Jezus, de Here, aanvaard hebt, wandelt in Hem

Onmogelijk en onbereikbaar volgens velen, want dan zeg je van jezelf dat je zoals Jezus bent en dat mag natuurlijk niet. Het is een excuus om vooral maar niet aan vers 6 te hoeven voldoen. Dus gaan we op de man spelen etc etc.

Of

3 En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren.

4 Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet;

5 maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn.

6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.

Dat kan alleen als je dezelfde Vrucht “draagt” als Jezus. Maar…..allemaal té moeilijk en te ver weg. Het gevolg-> mensen die daar enigszins wel aan (willen) voldoen worden verguisd en hebben ineens een new age inslag o.i.d. Veel christenen zeggen Hem te kennen (vers 4). Bijbels gezien kan dat niet want ze bewaren zijn geboden niet. (Wat alleen al te toetsen is op dit bord. Hoe men met zijn/haar medemens omgaat).

En ach, het is zo en zal voorlopig altijd zo blijven Thomas. Lig er vooral niet wakker van. Die strijd zal steeds heftiger worden. Je hoeft maar één versje te plaatsen wat even niet uitkomt en voilà. Men reageert niet meer op bijbelversen maar op de persoon. Ik kijk er alleen maar naar en volg die strijd. (En plaats af en toe een bijbelvers waar vervolgens woedend op gereageerd wordt. Niet om het bijbelvers, die wordt gemakshalve genegeerd, maar omdat ik het ben :) )

> en de andere benadering is zoals je al aangaf,

> dichterbij; vanuit het hart dat gelooft en de

> werken daaruit in de mens zelf (het veranderen van

> de mens door het Bloed van de Zoon, om het zo maar

> eens te noemen; het rups-pop-vlinder verhaal);

Zo is dat Thomas, maar dat is te moeilijk. Daar wil men gewoon niet aan. Althans, dat constateer ik. Daar hoef je alleen de reakties maar voor te lezen.

2Kor.

5 Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoekt uzelf. Of zijt gij niet zo zeker van uzelf, dat Jezus Christus in u is? Want anders zijt gij verwerpelijk.

Onderzoekt uzelf. Maar dat is te confronterend. (En dat is ook zo)

Men legt graag iets bij de ander.

> Gal. 4

> 6 En, dat gij zonen zijt – God heeft de Geest

> zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept:

> Abba, Vader.

> 7 Gij zijt dus niet meer slaaf, doch zoon; indien

> gij zoon zijt, dan zijt gij ook erfgenaam door

> God.

>

> God heeft de Geest van Zijn Zoon in onze harten

> uitgezonden. Dat moet wel eens een keer aan de

> “oppervlakte” komen. (Ontluiken).

>

> Wie de Zoon heeft, heeft het leven. God is Geest,

• Stefan

Dank je voor het delen Majorie. Helder. Ook zoals de teksten spreken en welke vaak bedoeld zijn ter ondersteuning en aanmoediging voor wat de mens ervaart, worden ze inderdaad meestal genegeerd, en de focus verlegd naar de eigen-belangen.

Prachtig zoals ze nu gebruikt worden, om te delen in de ervaring van het hart..;)

• samuel

Das mooi jongen!

• Otis

(tu)