Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De minste zijn.

• Stefan

Douce Schreef:

——————————————————-

> De Heilige Geest is wel een “goddelijke persoon”

> binnen het wezen van God.

>

> Douce

Ja, zo zou je het kunnen zien in relatie met de Drie-Eenheid.

En dat doet mij weer belanden bij de uitspraak over Jezus Christus, ook als ‘'goddelijk persoon’' binnen het wezen van God; ‘'zittende ter rechterhand Gods’', welke in de discussie met Eliyahu ter sprake kwam.

Het is de werkzaamheid uit God, tot Hereniging met God.

Filipenzen 3

20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus;

21 Die ons vernederd lichaam veranderen zal, opdat het gelijkvormig worde aan Zijn heerlijk lichaam, naar de werking, waardoor Hij ook alle dingen Zichzelf kan onderwerpen.

• Ellen-Josee

Pff… in de theologie een algemeen bekende theorie.

Ik snap niet dat jij er nooit van gehoord hebt.

• Stefan

Joh. 14 heb ik volgens mij niet gegeven.

Maar is het Woord niet hetzelfde als Geest?

• Douce.

Het staat duidelijk in diverse teksten vermeld en geen vage interpretatie.

Wat jij met je aanvullende opmerking bedoelt, begrijp ik niet.

Douce

• Ellen-Josee

Ik heb nog nooit zo'n zooitje onkunde bij elkaar gezien :D

Theo, moet jij je lesgeld niet eens terug gaan vragen?

• Stefan

Oké, dan spreken de teksten voor zich.

• Ellen-Josee

thomas Schreef:

——————————————————-

> Joh. 14 heb ik volgens mij niet gegeven.

Het moest Joh 1 zijn :)

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/read.php?335,15599020,15602105#msg-15602105

>

> Maar is het Woord niet hetzelfde als Geest?

Nee.

Zonder de Geest kan het Woord niet begrepen worden.

Ellen

• Stefan

Wat is het Woord dan?

• Douce.

Wat hebben deze teksten dan te maken met de Heilige Geest en delen enzo?

Douce

• Ellen-Josee

Joh 1: In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. 6 Er trad een mens op, van God gezonden, wiens naam was Johannes; 7 deze kwam als getuige om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden. 8 Hij was het licht niet, maar was om te getuigen van het licht. 9 Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld. 10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.

14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid.

Duidelijk?