Slalom?
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlFrederik D Schreef:
——————————————————-
> En als de Koran het woord Gods is, dan is de
> Bijbel dat niet.
De koran gebruikt Bijbelse personages en gebeurtenissen.
>
> Al met al heb ik nog steeds geen antwoorden op de
> vragen in mijn openingsbericht.
>
> Stel dat ik mij wil bekeren. Maar tot wie? Tot de
> God van de Bijbel? Of toch maar tot de Allah van
> de Koran?
Bekeren is niet zozeer een kwestie van willen. Het is de keuze om gehoorzaam te zijn aan de hoogste autoriteit, de ene levende en ware God.
Geloof delen is een mooi gegeven.
Verschillende opvattingen en geloofsovertuigingen bespreken is erg leuk maat zeker ook leerzaam.
In de praktijk blijkt echter dat de meer fanatieke gelovigen niks anders bespreekbaar willen hebben dan hun eigen opvattingen.
Nou ja, eigenlijk niet eens bespreekbaar. Ze worden vaak kwaad als anderen hun opvattingen bespreekbaar willen maken en worden ook kwaad op mensen met andere opvattingen dan de hunne.
Ze willen andersdenkenden soms zelfs van de kansel sleuren of aangeven bij de kerkelijke autoriteiten.
Geloof wat we delen is niet over alles verplicht gelijk moeten denken, dan is het een secte.
Geloof delen is elkaars standpunten bestuderen.
Evenwel is nadruk leggen op de verschillen onderling met bijpassende beledigingen vaker aan de orde bij sommige gelovigen dan in vrede elkaars overeenkomsten eerst eens te bekijken.
Zelfs al zouden het christendom en islam leugens verkondigen. Dan nog zou ik respect hebben voor de onnozelaar die uit eerbied zijn knie buigt voor iets wat hij of zij als groter ervaart dan zichzelf.
Misschien dat de mens er ooit toe komt om de knie nergens meer voor te buigen Frederik D - wie weet. Jij en anderen zullen dat zeer waarschijnlijk toejuichen. Maar ik persoonlijk hoop tegen die tijd de ogen voorgoed gesloten te hebben. Want in zo'n wereld zou ik mij nooit echt thuisvoelen - dat weet ik nu al. Het enkel je knie buigen voor de ratio en de wetenschap is in mijn ogen pas ech droevig en leidt in mijn optiek ook tot helemaal niets voor de mens.
Daarbij moet ik er meteen bijzeggen dat ik dat zeg omdat ik persoonlijk God niet ervaar in objectiviteit maar wel in pure subjectiviteit. Op een manier die mij nog steeds de knie doet buigen. En dat is ook de enige keer dat ik mijn knie buig. Voor geen mens buig ik mijn knie. In geen leger wens ik te dienen. En geen menselijk bedacht systeem of theorie zie ik als zaligmakend.
Zaligheid ligt gelegen in God. Zo ervaar ik het en als die ervaring is gebaseerd op een leugen - so be it. Ik kan het allemaal niet bewijzen en wil het ook helemaal niet bewijzen aan wie dan ook. Het bewijs kan me gestolen worden. Ik ga ook niemand bewijzen dat ik in mijn hart liefde voel voor mijn vrouw en kinderen. Het is er. En dat is voor mij voldoende.
Gelukkig maar- Gods bestaan zal nooit bewezen kunnen worden en God zij dank zal Hij nooit in een wiskundige formule of allesomvattende theorie gevangen kunnen worden.
De wetenschap moet blijven zoeken naar de theorie van alles en alle ontbrekende elementaire deeltjes zoals het Higgs-deeltje die alles zullen kunnen verklaren. Laat ze alles verklaren en beredeneren in volledige objectiviteit. Succes ermee. Veel plezier in de toekomst. Het zullen in de toekomst hoogtepunten zijn. Momenten van opperste verrukking en geluk in wetenschappelijke kringen.
Ondertussen blijf ik wel in contact met de ''grote sproojesman voor de onnozelaars". Ik hoop dat ik altijd verbonden blijf.
Onnozel - niet dan ?
Michiel..
Ik heb eerbied voor de wetenschap, dus voor de koele ratio. Maar daarnaast heb ik ook eerbied voor de medemenselijke moraal, de kunsten (misschien heb ik in mijn eentje meer poëzie gelezen dan alle andere bijbelprikbordbezoekers bij elkaar) en de natuur, ook al is de natuur vaak wreed. Misschien lijken we in de praktijk meer op elkaar dan jij denkt.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?