Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Woorden van Jezus in de Moslimtraditie: lopen over water

• Stefan

De Goddelijke natuur ervaar je mijns inziens in je aardse lichaam en niet erbuiten. Dus met je verstand, hart etc.

Ik schrijf niet anders Douce, dan over dit gegeven.

(herstel)

• Douce.

De strijd is meestal daar, waar niet wordt geaccepteerd Wie God is en Wie Jezus Christus is. Je kunt nu eenmaal (al zou ook ik dat graag willen in die teksten en gedeeltes die ik moeilijk te verteren vind) niet je eigen visie proberen terug te vinden in de Bijbel. Het werkt precies andersom.

Juist door de menselijke natuur die altijd maar de macht (van God) wil overnemen, is de incarnatie van God in het vlees gekomen.

Dat ik (jij en/of de anderen) God niet begrijpen ligt m.i. nu juist aan de mens zelf in zijn ijver iets anders van God te maken dan Hij is of iets anders te zien in de Bijbel van Zijn Wezen.

Wat zich nu in de wereld allemaal afspeelt, is (voor de goede lezer c.q. verstaander van de Bijbel) terug te vinden in (voornamelijk) de profetieen en, zij het dat het in verband staat met het laatste oordeel - maar het geeft wel de tijdspanne aan, de Openbaring.

Douce

• Stefan

Juist door de menselijke natuur die altijd maar de macht (van God) wil overnemen, is de incarnatie van God in het vlees gekomen.

Dat ik (jij en/of de anderen) God niet begrijpen ligt m.i. nu juist aan de mens zelf in zijn ijver iets anders van God te maken dan Hij is of iets anders te zien in de Bijbel van Zijn Wezen.

Exact.

En dat poog ik in mijn schrijven dan ook aan te tonen.

Maar wordt niet vaak begrepen.

En dan vind ik dit stukje uit het topic van holybol wel sprekend;

God heeft een ervaring van Goddelijkheid door mensheid te worden. Alles bestond eerst in de eeuwigheid en integraal. Alle dingen zullen in Christus worden samengebracht omdat Hij onze bron is. In Hem hebben alle dingen hun begin en dus niet chronologisch terug in de tijd.

In den Beginnen schiep God de hemelen en de aarde is een afgeleide keuze van vertaling. Het woord beginne betekent eigenlijk “eerst geborenen.” Het zoonschap is van nature eeuwig. De origine van de Zoon is de eeuwigheid van de Vader. Zodoende kwam eeuwigheid voort door eeuwige bevruchting en geboorte en kwamen alle dingen voort uit Zijn eeuwige Zoonschap.

Waar de Zoon gaat, gaat de hele schepping. Wij en met ons de hele schepping gaan terug naar de glorie die de Zoon en de Vader hadden voor de wereld begon. Maar dat proces zal de liefde intensiveren die in God omgaat en van God uitgaat

• LeSage

Douce Schreef:

> (……) en lichamelijk is opgestaan. Dat is

> de kern van het Evangelie:)

> Dat hoeft niemand te beamen, het moet ook niet,

> maar dan doe je de Bijbel geweld aan.

dat is juist. Maar liever de bijbel geweld aangedaan dan de waarheid geweld aangedaan.

• Douce.

Dan zijn we het daar over eens, maar dan hoef je deze niet meer met veel pijn en moeite te verwerven.

Die goddelijke natuur heb je “van huis uit” maar je identiteit krijg je (volgens de Bijbel) pas als je aanvaardt dat de eniggeboren zoon Jezus Christus in het vlees, jou met God heeft verzoend door de straf op de zonde te dragen aan het kruis en (lichamelijk) is opgestaan, waarna de verbinding met God is hersteld en de Heilige Geest woning krijgt, na bekering en doop. Als zodanig is er de belofte van de Heilige Geest en behoor je tot het lichaam van Christus, de Gemeente genoemd.

Daarna kan het proces beginnen van het dragen van de vrucht van de Geest. Uiteindelijk kun je ook vruchteloos blijven en ook nalaten aan je taken en dienstbaarheid gehoor te geven.

Douce

• Douce.

Dat impliceert dat jij de waarheid kent? Iedereen mag menen de waarheid te kennen op zijn/haar manier, dat wil nog niet zeggen dat het volgens de Bijbel zo is, en daarover gaat het:) Ik geloof in diverse waarheden (d.w.z. soms…), maar dan wijk ik wel af van de Bijbel en ga op een paar facetten af in mijn geestelijke constitutie.

Douce

• Stefan

Douce Schreef:

——————————————————-

> Dan zijn we het daar over eens, maar dan hoef je

> deze niet meer met veel pijn en moeite te

> verwerven.

> Die goddelijke natuur heb je “van huis uit” maar

> je identiteit krijg je (volgens de Bijbel) pas als

> je aanvaardt dat de eniggeboren zoon Jezus

> Christus in het vlees,

Dat is de identiteit, en die krijg je niet, maar is de aanvaarding dat de identiteit er is.

1 Joh. 5:11 En dit is het getuigenis, namelijk dat God ons het eeuwige leven gegeven heeft; en dit leven is in Zijn Zoon.

12 Die de Zoon heeft, die heeft het leven; die de Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

13 Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in de Naam van de Zoon van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in de Naam van de Zoon van God.

>jou met God heeft verzoend

Het Woord ontvangen en bewaren is het groeiproces van de Zoon in de mens; de identiteit, de Ander.

Maar is daar al verzoening?

> door de straf op de zonde te dragen aan het kruis

> en (lichamelijk) is opgestaan, waarna de

> verbinding met God is hersteld en de Heilige Geest

> woning krijgt, na bekering en doop.

Als zodanig is

> er de belofte van de Heilige Geest en behoor je

> tot het lichaam van Christus, de Gemeente

> genoemd.

> Daarna kan het proces beginnen van het dragen van

> de vrucht van de Geest. Uiteindelijk kun je ook

> vruchteloos blijven en ook nalaten aan je taken en

> dienstbaarheid gehoor te geven.

>

> Douce

Oké, ik lees Joh.17, en 2 Petrus 1 dat hierover gaat, toch anders. Het schrijft gemakkelijk op, maar is in werkelijkheid een Proces van een zodanige toewijding, dat alleen -een overgave aan een dogma- niet volstaat.

• Douce.

Douce:

Dat ik (jij en/of de anderen) God niet begrijpt ligt m.i. nu juist aan de mens zelf in zijn ijver iets anders van God te maken dan Hij is of iets anders te zien in de Bijbel van Zijn Wezen.

thomas:

Exact.

En dat poog ik in mijn schrijven dan ook aan te tonen.

Maar wordt niet vaak begrepen.

Douce:

Dat wordt waarschijnlijk niet begrepen omdat je meestal Jezus Christus aan het kruis (incarnatie van God in het vlees) minimaliseert en niet als de unieke eniggeboren Zoon van God opwerpt, maar deze feiten uitsluitend vergeestelijkt en zegt dat wij ook “de christus” kunnen worden binnen een proces om zoon te worden. Natuurlijk kunnen wij het zoonschap beërven, dat verbond heeft God met ons, maar alleen door Christus aan/na het kruis en alles wat er verder volgt.

Dat heeft met het “geraakt” worden enz. waarover jij het meestal hebt, niets te maken. Het heeft (volgens de Bijbel) te maken met de werking van de Heilige Geest tot bekering.

Het heeft dus niet zozeer (zoals jij beweert) te maken met het niet begrepen worden, het is een ander verhaal, gestart vanuit een ander gezichtspunt.

Niet een soort van te bereiken transformatie op grond van een leerproces. (Wat ik persoonlijk vind is even niet relevant, maar ik probeer de Bijbelse lijn te volgen en deze niet naar mijn hand te zetten).

thomas:

En dan vind ik dit stukje uit het topic van holybol wel sprekend;

God heeft een ervaring van Goddelijkheid door mensheid te worden. Alles bestond eerst in de eeuwigheid en integraal. Alle dingen zullen in Christus worden samengebracht omdat Hij onze bron is. In Hem hebben alle dingen hun begin en dus niet chronologisch terug in de tijd.

In den Beginnen schiep God de hemelen en de aarde is een afgeleide keuze van vertaling. Het woord beginne betekent eigenlijk “eerst geborenen.” Het zoonschap is van nature eeuwig. De origine van de Zoon is de eeuwigheid van de Vader. Zodoende kwam eeuwigheid voort door eeuwige bevruchting en geboorte en kwamen alle dingen voort uit Zijn eeuwige Zoonschap.

Waar de Zoon gaat, gaat de hele schepping. Wij en met ons de hele schepping gaan terug naar de glorie die de Zoon en de Vader hadden voor de wereld begon. Maar dat proces zal de liefde intensiveren die in God omgaat en van God uitgaat.

Douce:

Vind ik een prachtige uitleg, ik zeg al heel lang dat de mens het hele universum is in het klein.

Alleen is van de uitleg van holybol (of beter gezegd de site waarvan hij alles plukt) niets terug te vinden in de Bijbel, zelfs niet met veel fantasie (die ik wel heb:)).

Toch geloof ik het liefst in de herverbinding van de eeuwige toestand zoals deze was, met een barmhartige God (Zijn kant dus, en niet de mijne) die alles met zich verzoent.

Ben je gelijk van die helverhalen af.

Maar ja, God is ook nog (..) die Heilige God……men leze het OT en dan kom je, naar de mens gesproken, in de knoei.

Hoe barmhartig God is uit menselijk oogpunt, is te lezen in de Bijbel. Hoe barmhartig God uiteindelijk zal zijn, vanuit zijn blik op alles, kan ik niet melden. De Enige en Eeuwige zal dat beslissen.

Douce

• LeSage

Douce Schreef:

——————————————————-

> Dat impliceert dat jij de waarheid kent?

Nee hoor. Het impiceert slechts dat waar de bijbel in strijd is met de waarheid, mijn keuze duidelijk is.

> Iedereen

> mag menen de waarheid te kennen op zijn/haar

> manier, dat wil nog niet zeggen dat het volgens de

> Bijbel zo is, en daarover gaat het:)

en wat konkludeer jij dan?

> Ik geloof in

> diverse waarheden (d.w.z. soms…), maar dan wijk

> ik wel af van de Bijbel en ga op een paar facetten

> af in mijn geestelijke constitutie.

>

> Douce

• Douce.

thomas Schreef:

——————————————————-

> Douce Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Dan zijn we het daar over eens, maar dan hoef

> je

> > deze niet meer met veel pijn en moeite te

> > verwerven.

> > Die goddelijke natuur heb je “van huis uit”

> maar

> > je identiteit krijg je (volgens de Bijbel) pas

> als

> > je aanvaardt dat de eniggeboren zoon Jezus

> > Christus in het vlees,

>

> Dat is de identiteit, en die krijg je niet, maar

> is de aanvaarding dat de identiteit er is.

>

> >jou met God heeft verzoend

Door geloof ja.

> Het Woord ontvangen en bewaren is het groeiproces

> van de Zoon in de mens; de identiteit, de Ander.

Daar denk ik, volgens de Bijbel, absoluut anders over. Het Woord = God = Jezus Christus en geen groeiproces van de Zoon in de mens. Dat de Ander in dit verband snap ik niet.

> Maar is daar al verzoening?

Ja, verzoening daar draait het christelijk Evangelie om, dat is volgens de Bijbel geen proces.

> > door de straf op de zonde te dragen aan het

> kruis

> > en (lichamelijk) is opgestaan, waarna de

> > verbinding met God is hersteld en de Heilige

> Geest

> > woning krijgt, na bekering en doop.

> Als zodanig is

> > er de belofte van de Heilige Geest en behoor je

> > tot het lichaam van Christus, de Gemeente

> > genoemd.

> > Daarna kan het proces beginnen van het dragen

> van

> > de vrucht van de Geest. Uiteindelijk kun je ook

> > vruchteloos blijven en ook nalaten aan je taken

> en

> > dienstbaarheid gehoor te geven.

> >

> > Douce

>

> Oké, ik lees Joh.17, en 2 Petrus 1 dat hierover

> gaat, toch anders. Het schrijft gemakkelijk op,

> maar is in werkelijkheid een Proces van een

> zodanige toewijding, dat alleen -een overgave aan

> een dogma- niet volstaat.

Nou nou, kom je weer met overgave aan een dogma, hoe verzin je zo iets toch?

Het zij duidelijk dat ik hier heel anders over denk aan de hand van de Bijbel (die ook een OT bevat) en dat jij in deze teksten graag je eigen ideeën legt, die eigenlijk dan inhouden dat het verzoeningswerk van Jezus Christus niet voldoende is. Hier aan twijfelen vind ik nogal wat (zacht uitgedrukt).

Heeft dus met vertrouwen niets te maken en ik noem dit zeker geen Bijbels inzicht.

Douce