Het gaat er niet over hoe ik erover denk (of enige medeprikkers), het gaat er over hoe het in de Bijbel staat en dat niet op één plaats:)
Douce
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlZoals je weet ben ik nooit een voorstander geweest om teksten ergens uit te plukken om een standpunt te onderstrepen.
(Maar juist deze tekst geeft aan dat het geen proces is van de mens zelf).
Ik wacht even af wat thomas (zie onder) met zijn vraag bedoeld, ik heb het niet zo op wedervragen meer;)
Nu ga ik na een speelpartijtje met de poes, mijn bed opzoeken,
welterusten!
Douce
LeSage Schreef:
——————————————————-
> Douce Schreef:
>
>
>
> > (……) en lichamelijk is opgestaan. Dat is
> > de kern van het Evangelie:)
> > Dat hoeft niemand te beamen, het moet ook niet,
> > maar dan doe je de Bijbel geweld aan.
>
> dat is juist. Maar liever de bijbel geweld
> aangedaan dan de waarheid geweld aangedaan.
Dat is het evangelie dat Paulus verkondigde. In het evangelie dat Jezus bracht lees ik nergens dat hij het over Zijn eigen lichamelijke opstanding heeft.
Douce Schreef:
——————————————————-
> Zoals je weet ben ik nooit een voorstander geweest
> om teksten ergens uit te plukken om een standpunt
> te onderstrepen.
Nee, dat weet ik, maar omdat je een paar keer aanhaalde “volgens de schriften” en “volgens de bijbel” leek het me juist om het volgens de bijbel (met een tekst) aan te geven.
> (Maar juist deze tekst geeft aan dat het geen
> proces is van de mens zelf).
Het geeft het proces ook niet aan, maar er zal wel een proces moeten plaatsvinden.
Ik plaats toch maar iets uit de bijbel:
Gal. 5
13 Want gij zijt geroepen, broeders, om vrij te zijn; (gebruikt) echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde. 14 Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 15 Indien gij echter elkander bijt en vereet, ziet dan toe, dat gij niet door elkander verslonden wordt.
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst. 18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet. 19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23 Tegen zodanige mensen is de wet niet. 24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden. 26 Wij moeten niet praalziek zijn, elkander tartend, elkander benijdend.
Het lijkt mij een heel proces eer wij door de Geest kunnen leven. Als dat niet zo was, dan had niemand meer last van vers 19 t/m 21 .
Als je wandelt door de Geest dan zal je als zoon worden aangenomen.
> Ik wacht even af wat thomas (zie onder) met zijn
> vraag bedoeld, ik heb het niet zo op wedervragen
> meer;)
Dat heb ik even niet gevolgd. Ik reageer vanavond alleen op korte stukjes. Ik heb niet zo'n tijd eigenlijk.
> Nu ga ik na een speelpartijtje met de poes, mijn
> bed opzoeken,
> welterusten!
Veel speelplezier en welterusten!
M*j*r** Schreef:
——————————————————-
> LeSage Schreef:
> ————————————————–
> —–
> > Douce Schreef:
> >
> >
> >
> > > (……) en lichamelijk is opgestaan. Dat is
> > > de kern van het Evangelie:)
> > > Dat hoeft niemand te beamen, het moet ook
> niet,
> > > maar dan doe je de Bijbel geweld aan.
> >
> > dat is juist. Maar liever de bijbel geweld
> > aangedaan dan de waarheid geweld aangedaan.
>
> Dat is het evangelie dat Paulus verkondigde. In
> het evangelie dat Jezus bracht lees ik nergens dat
> hij het over Zijn eigen lichamelijke opstanding
> heeft.
31 En Hij begon hen te leren, dat de Zoon des mensen veel moest lijden en verworpen worden door de oudsten en de overpriesters en de schriftgeleerden, en gedood worden en na drie dagen opstaan. Mar.8
Thomas schreef eerder; Het verzoeningswerk is door Jezus Christus, de Zoon, de Weg de Waarheid en het Leven.
11 En dit is het getuigenis, namelijk dat God ons het eeuwige leven gegeven heeft; en dit leven is in Zijn Zoon.
12 Die de Zoon heeft, die heeft het leven; die de Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.
13 Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in de Naam van de Zoon van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in de Naam van de Zoon van God.
Waaruit de vraag rees, of de mens beseft wie hij in zijn diepste wezen is en waar(in) hij zich nu bevindt.
Douce Schreef:
——————————————————-
> De vraag of ik hier op mijn pek ben, verdient een
> adequate uitleg en geen wedervraag.
> Daarna lees ik het onderstreepte, dat me bekend
> voorkwam bij de eerste regel…………en
> beantwoord ik de wedervraag.
>
> Douce
Want daar de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.
Dit is je antwoord op de wedervraag of je weet wie je bent..schrijf je.
Maar wat is de Mens? Dat is de Vader, de Zoon en de Geest in één.
En dat is ook de rechterhand Gods..
Wat is de rechterhand Gods? Dat is de Geest.
Want wie de Geest heeft, heeft zowel de Vader als de Zoon.
Wie is de Zoon? Hij die de wil van de Vader doet. En dat is Hij die de Geest heeft.
Joh.17:1 Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar de hemel, en zeide: Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.
2 Gelijk Gij Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat al wat Gij Hem gegeven hebt, Hij hun het eeuwige leven geve.
3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die Gij gezonden hebt.
Maar zijn zij, die in Jezus Christus zijn, al verheerlijkt of verzoent met de Vader, als Zoon? Nee, dat kan alleen de Geest in de mens, die uiteindelijk op zal staan als Mens, door de Zoon die zich overgeeft aan Hem Die alles Hem onderworpen heeft..
En het is de Nieuwe Mens, die Eén is. Dan zal Hij als Geest, de rechterhand Gods, Jezus Christus, woning maken in de mens die Zijn Stem herkent in het Woord dat gesproken wordt. Het Woord dat de Weg is, het Leven.
Joh.16 22
En gij dan hebt nu wel droefheid; maar Ik zal u weer zien, en uw hart zal zich verblijden, en niemand zal uw blijdschap van u wegnemen.
23 En in die dag zult gij Mij niets vragen. Voorwaar, voorwaar Ik zeg u: Al wat gij de Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven.
24 Tot nog toe hebt gij niet gebeden in Mijn Naam; bidt, en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.
Rom.6
10 Want dat Hij gestorven is, dat is Hij der zonde eenmaal gestorven; en dat Hij leeft, dat leeft Hij Gode.
11 Alzo ook gij, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onze Heere.
10 En indien Christus in u is, zo is wel het lichaam dood om de zonden; maar de geest is leven om de gerechtigheid.
Welke gerechtigheid? Dat de Zoon terugkeert bij de Vader..Joh.16; 10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
Rom.8
11 En indien de Geest van Hem, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.
12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen van het lichaam doodt, zo zult gij leven.
14 Want zovelen als er door de Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.
15 Want gij hebt niet ontvangen de Geest der dienstbaarheid weer tot vreze, maar gij hebt ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!
16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.
En hiermee wil ik aantonen, dat het de Ander in de mens is, de opgewekte, het Licht van den Beginne, dat de mens zal veranderen van een natuurlijk..in een Geestelijk.
Hier kan ik echt geen wijs uit thomas.
Met al die teksten wil jij je standpunt onderstrepen, maar het wordt voor mij steeds onduidelijker en onoverzichtelijker.
Jij kunt me trouwens (zie je laatste zin) niet iets aantonen waarvan ik al zo vaak heb gezegd dat ik daar niet in geloof, omdat mijn beginpunt anders is. Als de beginpunten niet gelijk zijn gaan de wegen ook niet parallel en kun je na een tekst of 3 de “weg” van de ander niet meer zien.
Waar ik ben of waar ik thuishoor weet ik evenals wie ik ben. De exploded view heeft God alleen en die zie ik t.z.t. als ik mijn proces van wel of geen vruchtdragen c.q. lering achter de rug heb.
Thomas (Kor. 15):
Dit onderstaande is een behoorlijk proces. Is dit al gebeurd of staat dit nog te gebeuren. Of is dit gaande.
Want daar de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.
Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.
Maar een ieder in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.
Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en de Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij te niet gedaan zal hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.
Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.
De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.
Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.
En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden aan Hem, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.
Douce:
Dit is geen proces maar de Apocalyps, zoals het in de profeten is beschreven (sommige plaatsten) en vooral in Openbaring. Dat heeft (bestudeer dat Bijbelboek maar) een bepaalde volgorde. Diverse gezindten hebben een ander idee van volgorde.
Het Evangelie, de Zoon Jezus Christus = het Woord = God is en blijft mijn Bijbelse begin- en eindpunt. Het zonen Gods worden is geen proces, maar een genadegift op grond van de erfenis die bezegeld is met het zegel van de Heilige Geest (even uit m’n hoofd geciteerd, naar de letter staat het er wellicht iets anders).
En wat ik eerder zei: het geestelijke (groei)proces is de vrucht van de Geest en heeft niets met het Zoonschap in Christus te maken. Het lichaam van Christus (de Gemeente) daar hoor je nu reeds bij, na bekering en doop, kort gezegd. De 100% transformatie vindt plaats na de opstanding.
Alle jaren heb ik getracht jouw postings blanco (als het ware zonder decennia geloofsbagage) te lezen en heb me er zelfs nogal in verdiept (zoals ik dat eigenlijk mijn hele leven met meerdere stromingen en geheel andere godsdiensten heb gedaan). Misschien verdient het aanbeveling ditzelfde eens te doen i.p.v. te blijven denken dat jij inzicht hebt en ik een dogma omarm, dat zeker niet zo is.
>Hier kan ik echt geen wijs uit thomas.
>Met al die teksten wil jij je standpunt onderstrepen, maar het wordt voor mij steeds onduidelijker en overzichtelijker.
>Jij kunt me trouwens (zie je laatste zin) niet iets aantonen waarvan ik al zo vaak heb gezegd dat ik daar niet in geloof, omdat mijn >beginpunt anders is. Als de beginpunten niet gelijk zijn gaan de wegen ook niet parallel en kun je na een tekst of 3 de “weg” van de >ander niet meer zien.
>Waar ik ben of waar ik thuishoor weet ik evenals wie ik ben. De exploded view heeft God alleen en die zie ik t.z.t. als ik mijn proces >van wel of geen vruchtdragen c.q. lering achter de rug heb.
Oké Douce. Ik wil niets opdringen, en misschien lijkt dat zo.
Maar wat ik zie, daar wil ik graag over schrijven. Een be-amen van een dogma, waarin men zich aangevallen kan voelen omdat dit niet zo ervaren wordt als dogma, is uiteraard steun gevend en onderhoudend voor hen, die dit ook ervaren als zaligmakend.
Zoals ik in de andere reactie die gelijk met deze gepost werd, al aangaf; waar gaat de vinger heen, om te wijzen op wat de Zoon doet in de mens. En dan in dogmatische kringen; gedaan heeft. Voel je nu wat ik voel bij hen, die Hem niet aanvaarden in het hart? Puur op geloof-beleving met het hart.
Je schrijft verder; En wat ik eerder zei: het geestelijke (groei)proces is de vrucht van de Geest en heeft niets met het Zoonschap in Christus te maken. Het lichaam van Christus (de Gemeente) daar hoor je nu reeds bij, na bekering en doop, kort gezegd. De 100% transformatie vindt plaats na de opstanding.
Dat is wat de Zoon, de Christus, ondergaat in hen die Hem aangenomen hebben. En de Opstanding is de Nieuwe Mens.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?