Bedankt voor jouw antwoord Theo! Ik ga nu niet kort antwoorden ivm werkzaamheden en lekker weer maar ik wil er wel zsm op terugkomen, misschien vanavond.
Jij/jullie een gezegende dag gewenst met dit mooie weer!
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlIk verwerp wel de Bijbel maar niet vanwege het scheppingsverhaal en de bijbelse platte aarde maar vanwege mijn idee dat er geen God is. Het bovennatuurlijke is quatsch. Maar de Bijbel heeft voor mij wel waarde, mede vanwege het onware scheppingsverhaal en de rare kosmologie. De Bijbel is voor mij een cultuurhistorisch document of beter een verzameling cultuurhistorische documenten. De Bijbelse figuren waren mensen zoals wij, zij het mensen in een heel andere tijd.
>> Wat is volgens jou een Christen?
>Iemand die Gods wil doet, al naargelang de door God aan hem of haar gegeven talenten.
>Die talenten mag je niet verspillen want dat is jammer, in bijbelse zin: dat is zonde.
Probleem is alleen dat God van die rare dingen wil.
Bijvoorbeeld dat Abraham bereid was zijn zoon te brandofferen.
Het zal je talent maar zijn dat je zoiets doet.
Tsja, in de regio hier is jaren geleden een vader opgepakt die zeer letterlijk zijn kinderen kastijdde in volstrekte overtuiging dat het Gods bedoeling was.
Hoeveel ouders kastijden hun kinderen geestelijk omdat die kinderen vooral een bepaalde (hoge) opleiding moeten volgen, in het voetspoor van hun ouders moeten lopen, perse in het bedrijf ( als opvolger) moeten werken,
Hoeveel ouders öfferen“” hun kinderen omdat ze aan de (hoge) verwachtingen van ouders moeten voldoen.
Buiten het feit dat er ouders zijn die hun kinderen opofferen aan de sexindustrie of om wat voor vreselijke uitzichtloze redenen ook hun kinderen van een balkon laten vallen en er zelf achterna springen.
Wat die opgepakte vader deed, dat lijkt wel erg veel op Abraham.
Over de cultuurhistorische waarde van de bijbel zul je mij niet horen, leuk voor cultuurhistorici voor zover die niet worden wegbezuinigd op de universiteiten.
Maar voor de gelovige is het geen cultuurhistorie, maar behoort dit verhaal tot de grondslagen van zijn levensbeschouwing.
Dat roept toch wel de vraag op of het verstandig is dat boek voor dat doel te gebruiken.
Je kunt ouders ook zonder bijbel wel vertellen dat ze hun kinderen niet naar een opleiding moeten sturen die ze niet aan kunnen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?