Aangezien jij je eigen geloofsovertuiging zoals ik die plaatste niet wilt bevestigen zal ik nu mijn antwoorden plaatsen
perihelium Schreef:
——————————————————-
> Wat is volgens jou een Christen?
Iemand die Gods wil doet, al naargelang de door God aan hem of haar gegeven talenten.
Die talenten mag je niet verspillen want dat is jammer, in bijbelse zin: dat is zonde.
>
> Wat is volgens jou het belang van de Bijbel?
Als inspiratiebron ( geen put maar en bron dus) om zelf te leren, te laten leren en als staf om te steunen.
Als woorden van God op onze levensweg, vaak als een woestijnreis met hier en daar een oase.
Als kracht- moedgevend om het goede te doen en het goede voor te hebben met alle (ALLE) mensen.
Als troost voor mensen met (intens)verdriet en om te leren om als christen zo in het leven te stan dat het heilzaam is voor anderen en voor de mens zelf.
God dienen is mensen dienen en mensen dienen is God dienen.
De bijbel niet/nooit misbruiken om anderen mee om de oren te slaan maar om anderen et steunen.
Om te leren dat het goed is voor de mens zelf om God lief te hebben boven alles en de naaste als je zelf.
Ik kan het verder nog wel meer aanvullen maar dat kan een ieder voor zichzelf ( en jij dus ook) wel.
>
> Wie is Jezus volgens jou?
Kortweg, in één zin uit 1 Joh. 2; 1 Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige. 2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
Aanvulling uit Romeinen 8:
35 Wat zal ons scheiden van de liefde van Christus? Tegenspoed, ellende of vervolging, honger of armoede, gevaar of het zwaard? 36 Er staat geschreven: ‘Om u worden wij dag na dag gedood en afgevoerd als schapen voor de slacht.’ 37 Maar wij zegevieren in dit alles glansrijk dankzij hem die ons heeft liefgehad. 38 Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, 39 hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.
>
> Wat is evangelisatie en wat is voor jou daarvan
> het belang?
Mensen bewust te maken van Gods eindeloze barmhartigheid. Als mensen dat ten diepste gaan beseffen dan KUNNEN ze niet anders dan en ik citeer uit Galaten 5:
Leven door de Geest
13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 15 Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. 16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. 26 Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen.