Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jesaja 53 op Info-nu

• Ellen-Josee

Re: Jesaja 53 op Info-nu

Gepost door: Eliyahu ()

Datum: 21 mei 2012 20:23

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Je begrijpt het niet goed. Zoals jij het nogal

> plastisch voorstelt heeft Israel de ‘zonden’ van

> Israel gedragen.

Bs'd

Jawel.

> In Jesaja 53 staat duidelijk dat het om ‘een man’

> gaat. (vers 3)

In dat geval gaat het dus niet om God.

Ik ben het niet met je eens. Je doet net of jij een autoriteit op dat gebied bent, over Genesis 18 beweer jij dat ook al.

> Maar als we ervan uit gaan dat het volk Israel dus

> de knecht is, dan is Israel dus mishandeld,

> getuchtigd en gedood om de zonden en ziekten van

> Israel te dragen en voor het welzijn van Israel.

Ja.

> Israel droeg dus alles voor en van Israel en

> bovendien werd heel Israel ook nog eens bij de

> rijken begraven.

Inderdaad.

> Het lijkt me dus klinkklare onzin wat jij beweerd

> en een enorme vervlakking van de heilige Schrift.

Dat krijg je als je niet genoeg bijbelkennis hebt.

Besef je wel dat dit een ontzettend stom antwoord is?

> Eigenlijk is het bijna spotten om er zo over te

> denken.

>

> Israel droeg de ziekten en nam het lijden van

> Israel op zich…

Is dat wel eens niet het geval geweest dan?

In dat geval, vertel maar wat er dan zo bijzonder aan is.

> Aangezien jij nu al jaren met Jesaja 53 bezig bent

> en tot nu toe alleen hebt omschreven wat het niet

> is, kan je dan nu in deze nieuwe topic uitleggen

> wat het wel is?

>

> Ik kijk daar al naar uit want ik begrijp niet hoe

> jij dat ziet: de knecht Israel die nooit enig

> onrecht had gedaan, maar toch zijn eigen wandaden

> op zich nam.

Ik heb je al vaker gezegd: Er staat nergens dat de knecht “nooit enig onrecht gedaan had”. Dat lees je alleen in gecorrupteerde christelijke vertalingen.

Maar hier is Israel als de knecht:

“Zie, mijn knecht zal voorspoedig zijn, hij zal verhoogd, ja, ten hoogste verheven zijn.”

Zoals de profeten voorspellen, Israel zal verhoogd worden, zie Jesaja 60, 61, en 62.

“Zoals velen zich over u ontzet hebben – zozeer misvormd, niet meer menselijk was zijn verschijning, en niet meer als die der mensenkinderen zijn gestalte “

>> De knecht, Israel, was geen natie meer toen ze meerdere malen verstrooid werden. Men heeft zich ontzet over wat het joodse volk ten deel gevallen is, vervolgingen, de kruisvaarders die hele joodse gemeenschappen totaal uitmoordden voordat ze naar het heilige land vertrokken, inclusief vrouwen en kinderen, de christelijke inquisitie, die de nare gewoonte had joden dood te martelen, de holocaust, waarbij het christelijke europa 6 miljoen burgers, waaronder 1.500.000 kinderen op beestachtige wijze vermoordde; er was alle reden om ontzet te zijn over het joodse volk.

“zó zal hij vele volken doen opspringen, om hem zullen koningen verstommen, want wat hun niet verteld was, zien zij, en wat zij niet gehoord hadden, vernemen zij.”

>> Men zal stom verbaasd staan wanneer het joodse volk na een verstrooiing van bijna 2000 jaar weer terugkeerd naar het beloofde land en tegen alle verdrukking in weer een staat sticht en een zeer prominente plaats zal gaan innemen onder de volkeren.

“Wie gelooft, wat wij gehoord hebben, en aan wie is de arm des HEREN geopenbaard? Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde;”

>> Met 70 zielen vertrok Jacob naar Egypte, en daar, in de dorre aarde, tegen alle verdrukking in, werd Israel een groot volk.

“hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd.”

>> Maar het was een volk van slaven, op een beestachtige manier onderdrukt door de egyptenaren, die genocide pleegde op de joodse jongetjes.

“Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en vertrouwd met ziekte, ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt; hij was veracht en wij hebben hem niet geacht.”

>> In Egypte, maar ook tijdens de ballingschappen, was Israel vertrouwd met rampen: deportaties, martelingen, moordpartijen. Niemand was blij een jood te zijn onder die condities. Het volk Israel werd geminacht, zelfs door de joden zelf, die al die rampen moesten ondergaan.

“Waarlijk, onze ziekten droeg hij, en onze smarten heeft hij gedragen; en wij hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte.”

>> Doordat Israel afweek van de weg van God kreeg het de straf die daarbij hoorde, zoals we zien door de hele geschiedenis van Israel. Israel droeg de straf die Israel toebedeeld werd. Men nam terecht aan dat Israel door God verdrukt en gestraft werd.

“En om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden.”

>> Israel werd zwaar gestraft voor de zonden van Israel, en door de straf worden de zonden uitgewist. Dus door de straf is genezing, totale uitwissing van de zonde, gekomen.

“Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar zijn eigen weg, maar de HERE heeft ons aller ongerechtigheid op hem doen neerkomen.”

>> Israel dwaalde af van de wet van God, en God heeft de straf daarvoor op Israel doen neerkomen.

“Hij werd mishandeld, maar hij liet zich verdrukken en deed zijn mond niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed hij zijn mond niet open.”

>> Een goed voorbeeld hiervan is de holocaust. De joden werden werden op grote schaal door hun moordenaars naar de slachtbank geleid. De joden begonnen ondanks dit alles geen terreurcampagnes, ze zeiden niet: “Als we dan toch dood moeten, laten we dan zoveel mogelijk mensen gaan vermoorden, ongeacht of het vrouwen of kinderen zijn” zoals de arabieren nu wel doen. “Ze deden hun mond niet open”.

“Hij is uit verdrukking en gericht weggenomen, en wie onder zijn tijdgenoten bedacht, dat hij is afgesneden uit het land der levenden?”

>> Toen Israel overrompeld werd door de vijand en in ballingschap gedreven werd, was het het volk als een natie dood. De natie Israel bestond niet meer.

“Om de overtreding van mijn volk is de plaag op hem geweest.”

>> Israel gestraft voor de zonden van Israel; een thema wat door het hele OT te zien is.

“En men stelde zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was hij in zijn stervens, omdat hij geen geweld gedaan heeft en geen bedrog in zijn mond is geweest.”

>> Israel werd overwonnen door en in ballingschap geleid naar de naties die toen economisch en militair aan de leiding waren. “bij de rijke in zijn stervens”

De reden voor het bestraffen van Israel was afgodendienst, en niet geweld of bedrog.

“Maar het behaagde de HERE hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek.”

>> God strafte Israel.

“Wanneer jij een schuldoffer brengt, zal zijn ziel nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des HEREN zal door zijn hand voortgang hebben.”

>> Wanneer Israel tot inkeer komt zal Israel voortleven, en God’s plan voor Israel zal voortgang hebben.

“Om zijn moeitevol lijden zal hij het zien tot verzadiging toe;”

>> Vanwege het feit dat hij gestraft is voor zijn zonden, “zijn moeitevol lijden”, zijn zijn zonden uitgewist, en kan God’s plan voor Israel doorgaan, en zal Israel dit zien “tot verzadiging toe”.

“ door zijn kennis zal mijn knecht, de rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, en hun ongerechtigheden zal hij dragen.”

>> Israel zal door zijn kennis van God en zijn wet, kennis niet geopenbaard aan enig ander volk, vele Israelieten tot een rechtvaardige levenswandel, “vreest God en onderhoudt zijn geboden” brengen, maar als Israel afdwaalt dan zal Israel de straf voor zijn zonden in ontvangst nemen.

“Daarom zal Ik hem een deel geven onder velen en met machtigen zal hij de buit verdelen, omdat hij zijn leven heeft uitgegoten in de dood, en onder de overtreders werd geteld, en veler zonden gedragen en voor de overtreders gebeden heeft.”

>> Israel zal hoogverheven worden, omdat het boete gedaan heeft voor zijn zonden, omdat het (terecht) onder de overtreders geteld is, het de straf voor zijn zonden gedragen heeft, en de rechtvaardigen onder hen gebeden hebben voor de overtreders.

Kom je aan die wijsheid door je rabbijn? Ik vind het nogal een samengeraapt zooitje. Israel dat zichzelf verhoogd. En weer die Holocaust erbij… Voor mij is het niet overtuigend.

Ellen

• Eliyahu

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> > In Jesaja 53 staat duidelijk dat het om 'een

> man'

> > gaat. (vers 3)

>

> In dat geval gaat het dus niet om God.

>

> Ik ben het niet met je eens.

Bs'd

Oh. Als er staat dat het over een man gaat, dan gaat het volgens jouw over God?

>Je doet net of jij

> een autoriteit op dat gebied bent, over Genesis 18

> beweer jij dat ook al.

Dat is nieuws voor me. Waar zeg ik dat ik een autoriteit ben?

Ik ga er wel van uit dat mensen de basics kennen, zoals dat er maar ÉÉN God is die ÉÉN is, en dat God geen mens is.

> > Het lijkt me dus klinkklare onzin wat jij

> beweerd

> > en een enorme vervlakking van de heilige

> Schrift.

>

> Dat krijg je als je niet genoeg bijbelkennis

> hebt.

>

> Besef je wel dat dit een ontzettend stom antwoord

> is?

Het spreekwoord zegt: “Wie kaatst kan verwachten.”

Als jij met “argumenten” komt als “Dit is klinklare onzin”, zonder enige onderbouwing, dan moet je geen hoogstaande weluitgewerkte antwoorden verwachten.

> Is dat wel eens niet het geval geweest dan?

>

> In dat geval, vertel maar wat er dan zo bijzonder

> aan is.

Hoe kom je er nou in vredesnaam weer bij dat er iets bijzonders aan zou moeten zijn?

Het is gewoon een concept dat door de hele Tenach heen herhaald wordt: Als Israel zondigt, dan wordt Israel gestraft.

Ik neem aan dat het onnodig is om te zeggen dat het concept dat als Israel zondigt dat God dan zichzelf moet laten straffen voordat hij ze kan vergeven, NERGENS in de Tenach te vinden is.

> > Aangezien jij nu al jaren met Jesaja 53 bezig

> bent

> > en tot nu toe alleen hebt omschreven wat het

> niet

> > is, kan je dan nu in deze nieuwe topic uitleggen

>

> > wat het wel is?

Dit topic gaat over het Jesaja 53 artikel van Info-nu. En ik ben net begonnen. En het is duidelijk dat ze geen idee hebben waar het over gaat en dat ze grove fouten maken en enorme onwaarheden vertellen.

Om dieper op Jesaja 53 zelf in te gaan is het Jesaja 53 topic van Florin, maar die is helaas ineens met de noorderzon vertrokken.

Maar als je wilt weten waar Jesaja 53 over gaat dan kan je gewoon hier kijken: http://Jesaja53.notlong.com

> Kom je aan die wijsheid door je rabbijn? Ik vind

> het nogal een samengeraapt zooitje.

Tja, dat snap ik. Het haalt jouw wereldbeeld onderuit, en dan krijg je last van cognitive dissonantie.

Maar dat is toch gewoon waar Jesaja 53 over gaat.

> Israel dat

> zichzelf verhoogd.

Waar haal je die onzin nou weer vandaan?? Ik heb je al gezegd dat GOD Israel zal verhogen, en niet Israel zelf.

> En weer die Holocaust erbij…

> Voor mij is het niet overtuigend.

Zie je ergens het woord “holocaust” in mijn betoog??

Je maakt een bijzonder warrige indruk.

• Eliyahu

ruud Schreef:

——————————————————-

> Daarnaast kent hij het boek Jesaja niet als hij

> schrijft: De knecht draagt dus de zonden van

> Israel, en niet de zonden van de hele wereld.

Bs'd

Interessant. Vertel eens Ruud, welk gedeelte ken ik niet, en waarom zou Israel niet alleen zijn eigen zonden dragen?

• ruud

Jezus Zelf haalt het schriftgedeelte aan in Markus 11,17.

• Eliyahu

ruud Schreef:

——————————————————-

> Jezus Zelf haalt het schriftgedeelte aan in Markus

> 11,17.

Bs'd

Ja, Gods huis zal een bedehuis voor alle volkeren zijn. Maar wat heeft dat te maken met Israel die de zonden zou dragen voor alle anderen?

En dat Gods huis een bedehuis zal zijn voor alle volkeren, wil niet zeggen dat het ook een bedehuis zal zijn voor afgodendienaren.

Het zal alleen een bedehuis zijn voor hen die de enig ware God J-H-W-H aanbidden, en niet voor afgodendienaren die JC aanbidden.

• Ellen-Josee

Eliyahu Schreef:

——————————————————-

> Ellen-Josee Schreef:

> ————————————————–

> —–

>

> > > In Jesaja 53 staat duidelijk dat het om 'een

> > man'

> > > gaat. (vers 3)

> >

> > In dat geval gaat het dus niet om God.

> >

> > Ik ben het niet met je eens.

>

> Bs'd

>

> Oh. Als er staat dat het over een man gaat, dan

> gaat het volgens jouw over God?

Dat kan zo zijn.

>

> >Je doet net of jij

> > een autoriteit op dat gebied bent, over Genesis

> 18

> > beweer jij dat ook al.

>

> Dat is nieuws voor me. Waar zeg ik dat ik een

> autoriteit ben?

>

> Ik ga er wel van uit dat mensen de basics kennen,

> zoals dat er maar ÉÉN God is die ÉÉN is, en

> dat God geen mens is.

Daar hebben we het al wel eens vaker over gehad. In elk geval wat jij ermee bedoeld: de Messias Jezus is nu geen mens meer en zal dat ook niet meer worden.

>

> > > Het lijkt me dus klinkklare onzin wat jij

> > beweerd

> > > en een enorme vervlakking van de heilige

> > Schrift.

> >

> > Dat krijg je als je niet genoeg bijbelkennis

> > hebt.

> >

> > Besef je wel dat dit een ontzettend stom

> antwoord

> > is?

>

> Het spreekwoord zegt: "Wie kaatst kan

> verwachten."

>

> Als jij met “argumenten” komt als "Dit is

> klinklare onzin", zonder enige onderbouwing, dan

> moet je geen hoogstaande weluitgewerkte antwoorden

> verwachten.

Het argument was: dat jouw optie een vervlakking van de heilige Schrift is.

Als jij dan reageerd met ‘dat krijg je als je niet genoeg bijbelkennis hebt’ dan betrek ik dat op jou!

>

> > Is dat wel eens niet het geval geweest dan?

> >

> > In dat geval, vertel maar wat er dan zo

> bijzonder

> > aan is.

>

> Hoe kom je er nou in vredesnaam weer bij dat er

> iets bijzonders aan zou moeten zijn?

>

> Het is gewoon een concept dat door de hele Tenach

> heen herhaald wordt: Als Israel zondigt, dan

> wordt Israel gestraft.

>

> Ik neem aan dat het onnodig is om te zeggen dat

> het concept dat als Israel zondigt dat God dan

> zichzelf moet laten straffen voordat hij ze kan

> vergeven, NERGENS in de Tenach te vinden is.

Nee waar heb ik dat beweerd?

>

> > > Aangezien jij nu al jaren met Jesaja 53 bezig

> > bent

> > > en tot nu toe alleen hebt omschreven wat het

> > niet

> > > is, kan je dan nu in deze nieuwe topic

> uitleggen

> >

> > > wat het wel is?

>

> Dit topic gaat over het Jesaja 53 artikel van

> Info-nu. En ik ben net begonnen. En het is

> duidelijk dat ze geen idee hebben waar het over

> gaat en dat ze grove fouten maken en enorme

> onwaarheden vertellen.

>

> Om dieper op Jesaja 53 zelf in te gaan is het

> Jesaja 53 topic van Florin, maar die is helaas

> ineens met de noorderzon vertrokken.

Hij zal wel aan het werk zijn, daar is hij wel eens vaker druk mee.

>

> Maar als je wilt weten waar Jesaja 53 over gaat

> dan kan je gewoon hier kijken:

> http://Jesaja53.notlong.com

Mwah, ik weet het wel hoor, ik heb die site wel eens bekeken, maar de uitleg van Info nu vind ik stukken beter en daar wordt jij met je commentaar door de infoteur gewoon aan de kant gezet. Zonder verdere discussie.

>

> > Kom je aan die wijsheid door je rabbijn? Ik

> vind

> > het nogal een samengeraapt zooitje.

>

> Tja, dat snap ik. Het haalt jouw wereldbeeld

> onderuit, en dan krijg je last van cognitive

> dissonantie.

Haha! Nou absoluut niet hoor.

>

> Maar dat is toch gewoon waar Jesaja 53 over gaat.

>

>

> > Israel dat

> > zichzelf verhoogd.

>

> Waar haal je die onzin nou weer vandaan?? Ik heb

> je al gezegd dat GOD Israel zal verhogen, en niet

> Israel zelf.

>

> > En weer die Holocaust erbij…

> > Voor mij is het niet overtuigend.

>

> Zie je ergens het woord “holocaust” in mijn

> betoog??

>

> Je maakt een bijzonder warrige indruk.

Ik zal dat van holocaust hier straks wel even onder plakken, tenzij jij het weg hebt gehaald staat het er gewoon in.

• Ellen-Josee

Eliyahu schreef 21-5-2012 om 20.23 uur o.a. het volgende:

“Hij werd mishandeld, maar hij liet zich verdrukken en deed zijn mond niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed hij zijn mond niet open.”

>> Een goed voorbeeld hiervan is de holocaust. De joden werden werden op grote schaal door hun moordenaars naar de slachtbank geleid. De joden begonnen ondanks dit alles geen terreurcampagnes, ze zeiden niet: “Als we dan toch dood moeten, laten we dan zoveel mogelijk mensen gaan vermoorden, ongeacht of het vrouwen of kinderen zijn” zoals de arabieren nu wel doen. “Ze deden hun mond niet open”.

Dus weer de Holocaust, alles om je gelijk te halen.

Lekker makkelijk dan, aangezien jij er toen niet was en ook geen Jood bent.

Ellen

• Eliyahu

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> > Ik neem aan dat het onnodig is om te zeggen dat

> > het concept dat als Israel zondigt dat God dan

> > zichzelf moet laten straffen voordat hij ze kan

> > vergeven, NERGENS in de Tenach te vinden is.

>

> Nee waar heb ik dat beweerd?

Bs'd

Misschien heb jij dat niet beweerd, maar aangezien jij gelooft dat JC God zelf is, en JC gepijnigd en vermoord moest worden voor onze zonden, komt dat er op neer dat jij gelooft dat God zichzelf moest laten vermoorden door zijn eigen schepselen voordat hij ze kon vergeven.

> > Om dieper op Jesaja 53 zelf in te gaan is het

> > Jesaja 53 topic van Florin, maar die is helaas

> > ineens met de noorderzon vertrokken.

>

> Hij zal wel aan het werk zijn, daar is hij wel

> eens vaker druk mee.

We zien wel of hij nog terug komt.

> > Maar als je wilt weten waar Jesaja 53 over gaat

> > dan kan je gewoon hier kijken:

> > http://Jesaja53.notlong.com

>

> Mwah, ik weet het wel hoor, ik heb die site wel

> eens bekeken, maar de uitleg van Info nu vind ik

> stukken beter en daar wordt jij met je commentaar

> door de infoteur gewoon aan de kant gezet. Zonder

> verdere discussie.

Zoals ik hierboven al heb laten zien, dat artikel over Jesaja 53 van hun, is gewoon FOUT.

Met behulp van onwaarheden probeert men te bewijzen dat Jesaja 53 over JC moet bewijzen. Net als bijvoorbeeld de uitdrukkingen “verheven” en “zeer hoog”, waarvan zij zeggen dat dat alleen op God toegepast wordt, en waarvan ik heb laten zien dat het gewoon ook op andere dingen toegepast wordt.

Ze hebben gewoon geen idee waar ze het over hebben.

• Eliyahu

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Eliyahu schreef 21-5-2012 om 20.23 uur o.a. het

> volgende:

>

> “Hij werd mishandeld, maar hij liet zich

> verdrukken en deed zijn mond niet open; als een

> lam dat ter slachting geleid wordt, en als een

> schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed

> hij zijn mond niet open.”

>

> >> Een goed voorbeeld hiervan is de holocaust. De

> joden werden werden op grote schaal door hun

> moordenaars naar de slachtbank geleid. De joden

> begonnen ondanks dit alles geen terreurcampagnes,

> ze zeiden niet: “Als we dan toch dood moeten,

> laten we dan zoveel mogelijk mensen gaan

> vermoorden, ongeacht of het vrouwen of kinderen

> zijn” zoals de arabieren nu wel doen. “Ze

> deden hun mond niet open”.

>

> Dus weer de Holocaust, alles om je gelijk te

> halen.

> Lekker makkelijk dan, aangezien jij er toen niet

> was en ook geen Jood bent.

Bs'd

Wat heeft het feit dat ik er toen niet was er mee te maken?

De feiten die ik breng, dat de joden toen als schapen ter slachting gingen, die zijn gewoon correct.

• samuel

Eliyahu Schreef:

——————————————————-

> Ellen-Josee Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Eliyahu schreef 21-5-2012 om 20.23 uur o.a. het

> > volgende:

> >

> > “Hij werd mishandeld, maar hij liet zich

> > verdrukken en deed zijn mond niet open; als een

> > lam dat ter slachting geleid wordt, en als een

> > schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo

> deed

> > hij zijn mond niet open.”

> >

> > >> Een goed voorbeeld hiervan is de holocaust.

> De

> > joden werden werden op grote schaal door hun

> > moordenaars naar de slachtbank geleid. De joden

> > begonnen ondanks dit alles geen

> terreurcampagnes,

> > ze zeiden niet: “Als we dan toch dood moeten,

> > laten we dan zoveel mogelijk mensen gaan

> > vermoorden, ongeacht of het vrouwen of kinderen

> > zijn” zoals de arabieren nu wel doen. “Ze

> > deden hun mond niet open”.

> >

> > Dus weer de Holocaust, alles om je gelijk te

> > halen.

> > Lekker makkelijk dan, aangezien jij er toen

> niet

> > was en ook geen Jood bent.

>

> Bs'd

>

> Wat heeft het feit dat ik er toen niet was er mee

> te maken?

>

> De feiten die ik breng, dat de joden toen als

> schapen ter slachting gingen, die zijn gewoon

> correct.

Er zijn naar schatting elf miljoen mensen systematisch vermoord, het grootste gedeelte in de concentratie- en vernietigingskampen, die als een grootschalige en efficiënte industrie gerund werden. De ongelukkigen die in de ogen van de nazi’s inferieur en parasitair waren moesten letterlijk worden uitgeroeid. Tijdens de Holocaust werden tussen de vijf en zes miljoen Joden vermoord, evenals ongeveer vijf miljoenen zigeuners, krijgsgevangenen, Slaven, gehandicapten, verzetsstrijders, Jehova's getuigen, homoseksuelen en dissidenten. Er werden door de Duitsers diverse methoden toegepast om de Untermenschen te vermoorden, waarvan de gaskamers de bekendste zijn.

Wie zijn nu de schapen? 5 miljoen zigeuners! Jezus zei:16 Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder. Joh.10