Ellen-Josee Schreef:
——————————————————-
> M*j*r** Schreef:
> ————————————————–
> —–
> >
> > Ja, Jezus heeft losgeld betaald om alle mensen
> te
> > bevrijden uit de slavernij van de dood. (En
> > daarmee het zijn van een slaaf van de zonde).
> > De dood houdt ons gevangen. Als iemand iemand
> > ontvoert en vervolgens om een losprijs vraagt,
> dan
> > wordt deze losprijs betaald om die iemand te
> > bevrijden.
> > Maar helaas, bevrijdt van onze zonden zijn de
> > meeste nog niet. De losprijs is betaald, maar
> de
> > gevangene is niet vrijgelaten. (Dat gebeurt in
> het
> > echte leven ook. Ontvoerders nemen de losprijs
> in
> > ontvangst, maar de gevangene is al dood. G.J.
> > Heyn)
> > God mag men dan wel de zonden niet meer
> > toerekenen, ons verantwoorden moeten we wel en
> > bevrijdt zijn we geenszins.
> >
> > 55 Dood, waar is je overwinning? Dood, waar is
> je
> > angel?’
> > 56 De angel van de dood is de zonde, en de
> zonde
> > ontleent haar macht aan de wet.
>
>
> De manier om je zonden naar het kruis te dragen is
> ze te belijden en ze onder het bloed van Jezus
> Christus te brengen in Jezus Naam.
> De verantwoording is dan geschied en je bent vrij.
> Je kan wel wachten tot je voor Gods Troon staat,
> maar dat hoeft niet.
>
> Zegt dat je iets?
Het zegt me dat ik dit vaak op dit bord lees en dat dat nu eenmaal het geloof van de meeste christenen is.
De verantwoording is dan niet geschied en vrij is men ook niet.
Joh. 8
31 Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Als gij in mijn woord blijft, zijt gij waarlijk discipelen van Mij
32 en gij zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.
33 Zij antwoordden Hem: Wij zijn Abrahams nageslacht en zijn nooit iemands slaven geweest; hoe zegt Gij dan: gij zult vrij worden?
34 Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, een ieder, die de zonde doet, is een slaaf der zonde.
35 En de slaaf blijft niet eeuwig in het huis, de zoon blijft er eeuwig.
36 Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult gij werkelijk vrij zijn.
Ieder mens zondigt wel elke dag. Het hoeft maar om hele kleine dingen te gaan. Dan kan je wel elke dag je zonden belijden, maar je blijft een slaaf der zonde (vers 33). Een slaaf van de zonde is niet vrij.
Alleen de waarheid maakt vrij zoals Jezus zegt en dat betekent dat je in Zijn woord moet blijven. En dat is moeilijk, dus komen we weer uit op de enge poort en de smalle weg.
En over de verantwoording:
1 kor.3
11 Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen.
12 Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro,
13 ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken.
14 Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen,
15 maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.
Of je nu wel of niet wilt wachten tot je voor Gods Troon staat, na het fysieke leven hier op aarde zal het toch wel gebeuren. Vers 13 staat in de toekomende tijd. “Zal” aan het licht komen en “zal” het doen blijken.